2020-04-16, 16:34
Medlem
Maduros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
De jobb inom jordbruket som finns " över" är frukt och bärplockning, klarar precis vem som helst på en treårings nivå, i övrigt är det svenska jordbruket till största del mekaniserat och sköts av familjegruppen med någon/några enstaka anställda eller inhyrda maskinringar för de arbeten de saknar/har valt bort att inneha maskinpark till då investeringskostnaden är omfattande.

Men kompetensen kan också bestå i kulturella färdigheter så som att motivera sig att göra något trots att man hellre vill sitta hemma och kolla på porr eller att kunna fungera socialt med andra människor.

För dig och mig känns det kanske självklart men så ser det inte ut i sveriges verklighet 2020.
Citera
Medlem
Tegnell idag: Vi ser avmattning och förbättring i Stockholmsregionen

Hälso- och sjukvårdsdirektör Björn Eriksson idag: "Smittspridningen i Stockholm går fort och situationen i sjukvården är på väg att förvärras. Vi kan inte se någon lättnad" säger Eriksson.

Tegnell är verkligen en genomrutten och sjuk människa.
Citera
Avslutad
60 IVA-platser och 400 vanliga sjukvårdsplatser fortfarande tillgängliga i Stockholm. Låter faktiskt ganska bra trots att dom varit under enormt tryck.
Citera
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Intressant fråga. Ja varför gör man det. Kanske för att man inte får immunitet efter man haft viruset. Men om man har flockimmunitet så borde det vara ologiskt med vaccin. Säkert för att alla länder (vi ska ju börja resa snart igen och hålla igång hjulen) inte haft viruset och då kan vaccin vara bra för att vi ska kunna träffas omkring jordklotet?
Enda svaret jag kan komma på som känns rimlig är att man räknar med att covid kommer återkomma på samma sätt som säsongsinfluensan och att man då vill ha ett vaccin för att skydda riskgrupper. Men jag gillar verkligen inte allt snack från "eliten" om immunitetskort och mer tvingande vaccinationsåtgärder. Jag tog aldrig vaccinet för svininfluensan, det är jag glad för. Jag är tveksam till om jag kommer ta vaccin för covid. Vad är poängen om man inte tillhör en riskgrupp?
Jag tycker det stinker om det hela.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettballl.
”Relativ konstant nedgång” ”Lika många antal fall som för två veckor sedan, så vi är fortfarande i en platå”, kollar jag två veckor tillbaka så var det 15-29 fall per dag ungefär, vad pratar Anders Tegnell om på presskonferensen. Jag blir irriterad.

- Jag håller med dig.

Det förekommer ojämnheter i rapporteringen av dödsfall. För att korrigera för sådana ojämnheter, så kan man räkna genomsnittet för en hel vecka. Den senaste veckan (8:e - 15:e april) har det rapporterats 75 dödsfall per dygn. Veckan innan (1:a -8:e april) rapporterades 62 dödsfall per dygn. Ännu en vecka tidigare (25:e mars - 1:a april) rapporterades 28 dödsfall per dygn. Det är inte en nedgång.

Med dagens nya dödsfall, så ökar siffran för dom senaste 7 dygnen till 77 dödsfall per dygn.

Rapportering från Sveriges Television, idag 16:e april:
Citat:
130 nya dödsfall – 1 333 totalt
Antalet rapporterade dödsfall kopplade till covid-19 i Sverige uppgår nu till 1 333, enligt Folkhälsomyndighetens senaste statistik. I dag rapporterades 130 nya dödsfall i sjukdomen.
– Vi ligger kvar på den nivå som vi låg på för ett par veckor sedan, säger statsepidemiolog Anders Tegnell och fortsätter:-Det var någon slags topp innan påskhelgen och nu är det någon slags nedgång.

- Var är toppen? Var är nedgången?

Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Jag förstår inte varför domedagsvurmarna ens bryr sig om att kolla på presskonferensen. Om några dagar (peppar, peppar) är vi inne i en tydligt nedåtgående trend (inte bara platå). Då kommer de att låta allt mer desperata och konspiratoriska i den här tråden.

- Jag hoppas att du har rätt. Jag väntar ivrigt på en nedgång. Sveriges har redan haft på tok för många dödsoffer.

Sverige fick varsel i god tid innan massdöden inleddes. Vi har sett Kina. Vi har sett Iran. Vi har sett Italien. Men flygplanen fick fortsätta att landa med resenärer från dessa platser. Epidemins utbredning i Sverige är en skandal från början till slut.
Citera
2020-04-16, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
60 IVA-platser och 400 vanliga sjukvårdsplatser fortfarande tillgängliga i Stockholm. Låter faktiskt ganska bra trots att dom varit under enormt tryck.

Anledningen: ytterst få över 75 får ens någon IVA-plats. Något de skulle få i vanliga fall.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Jag borde göra ett kompendium av alla dina uttalande för varje dag.

Det kommer uttalanden från lite olika håll att folk återigen blir smittade efter att de har slutat visat symtom.

Så där sket sig flockimmunitet.

Men du kommer försöka greppa efter vilket halmstrå som helst som bekräftar att det börjar gå neråt, fast det tyder på att det blir värre.

Långt värre.

Så här säger Björn Olsen (husgud för många i tråden):

https://youtu.be/mg7hwbWg2go?t=280
Citera
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/kroppar-i

Så satans skrämmande och sjukt. Liken staplas på hög och man använder alltså Globen som bårhus. Undrar vad nästa blir?
Det kylrummet är fullt senast till måndag.
Citera
2020-04-16, 16:36
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Anledningen: ytterst få över 75 får ens någon IVA-plats. Något de skulle få i vanliga fall.
Är det en trådsanning eller något du faktiskt kan belägga?
Citera
2020-04-16, 16:36
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Antagligen nåt underliggande som kluvna hårtoppar ...
Ursäkta ironin, men så fort nån utanför riskgruppen ”multisjuka 80+” dör, så måste man hitta nåt ”underliggande” som bortförklaring.

Frid över den unga personens minne, en person som hade livet framför sig. Och hade hen nåt reellt ”underliggande” så är det ju uppenbart att man misslyckats med att skydda personen. Dessutom är arbetskamraterna smittade, hoppas de inte har nåt ”underliggande”.

Eller hur. Jag förstår ironin. Jag vet inget mer än att han var helt frisk faktiskt men det kanske går att leta fram något "underliggande"...

Däremot är hans sjuka kollegor mer i riskzonen åldersmässigt och kanske även med "underliggande" har jag hört så hoppas verkligen de klarar sig. Har också förstått att många av deras kollegor verkar bli uppriktigt förvånade, det här skulle ju inte kunna hända, det var ju endast multisjuka 80+ som riskerar att bli ordentligt sjuka. Det känns som att vi är förda bakom ljuset och att det börjar gå upp för folk nu.
Citera
2020-04-16, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke

Stockholm har fyrdubblat antal IVA-platser. De har gjort ett helt fantastiskt jobb!
Citera
2020-04-16, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Döda kan betyda vad som helst i princip. Enbart döda på sjukhus döda på sjukhus och äldre boenden etc
Definitionen variera mellan länder I spanien och storbritannien så har man enbart tagit med döda på sjukhus. I Sverige tar vi med sjukhus och äldreboenden så man måste veta varifrån man hämtar siffrorna. Död pga av covid kan betyda att man dött av covid men eftersom många även har underliggande sjukdomar som t.ex kol ett hjärtproblem så kan dödsorsaken var oklar då är frågan om hur man hanterar det dör man enbart av covid om det är enda diagnosen och hur hanterar man dödsorsak vid multipla diagnoser även där hanterar man det olika mellan länderna. Därför duger dödsstatistiken enbart till att jämför inom länder och inte mellan länder

ja det är ingen exakt matematiskt vetenskap men ger ändå en bra bild hur läget är. Speciellt i dom Nordiska länderna. Dom exakta sifforna får vi inte förens allt är över helt klart. Men att helt förringa siffrorna pga av detta är fel enligt mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in