Citat:
Ursprungligen postat av
Fettballl.
”Relativ konstant nedgång” ”Lika många antal fall som för två veckor sedan, så vi är fortfarande i en platå”, kollar jag två veckor tillbaka så var det 15-29 fall per dag ungefär, vad pratar Anders Tegnell om på presskonferensen. Jag blir irriterad.
- Jag håller med dig.
Det förekommer ojämnheter i rapporteringen av dödsfall. För att korrigera för sådana ojämnheter, så kan man räkna genomsnittet för en hel vecka.
Den senaste veckan (8:e - 15:e april) har det rapporterats
75 dödsfall per dygn. Veckan innan (1:a -8:e april) rapporterades
62 dödsfall per dygn. Ännu en vecka tidigare (25:e mars - 1:a april) rapporterades
28 dödsfall per dygn. Det är inte en nedgång.
Med dagens nya dödsfall, så ökar siffran för dom senaste 7 dygnen till 77 dödsfall per dygn.
Rapportering från
Sveriges Television, idag 16:e april:
Citat:
130 nya dödsfall – 1 333 totalt
Antalet rapporterade dödsfall kopplade till covid-19 i Sverige uppgår nu till 1 333, enligt Folkhälsomyndighetens senaste statistik. I dag rapporterades 130 nya dödsfall i sjukdomen.
– Vi ligger kvar på den nivå som vi låg på för ett par veckor sedan, säger statsepidemiolog Anders Tegnell och fortsätter:-Det var någon slags topp innan påskhelgen och nu är det någon slags nedgång.
- Var är toppen? Var är nedgången?
Citat:
Ursprungligen postat av
lebensmuede
Jag förstår inte varför domedagsvurmarna ens bryr sig om att kolla på presskonferensen. Om några dagar (peppar, peppar) är vi inne i en tydligt nedåtgående trend (inte bara platå). Då kommer de att låta allt mer desperata och konspiratoriska i den här tråden.
- Jag hoppas att du har rätt. Jag väntar ivrigt på en nedgång. Sveriges har redan haft på tok för många dödsoffer.
Sverige fick varsel i god tid innan massdöden inleddes. Vi har sett Kina. Vi har sett Iran. Vi har sett Italien. Men flygplanen fick fortsätta att landa med resenärer från dessa platser. Epidemins utbredning i Sverige är en skandal från början till slut.