2020-04-16, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maduro
Problemet sedan tidigare kvarstår och är ännu värre nu.

2 miljoner nya medborgare som, oavsett om de vill eller inte, saknar kompetens att klara av ens våra enklaste jobb.

Många av de som blir arbetslösa nu har aldrig tidigare funderat över att vara anställningsbara och kommer att gå hem, luta sig tillbaka och vänta på att staten ska lösa det åt dem.

De jobb inom jordbruket som finns " över" är frukt och bärplockning, klarar precis vem som helst på en treårings nivå, i övrigt är det svenska jordbruket till största del mekaniserat och sköts av familjegruppen med någon/några enstaka anställda eller inhyrda maskinringar för de arbeten de saknar/har valt bort att inneha maskinpark till då investeringskostnaden är omfattande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvarino
Nej, nej. Globen används inte som bårhus. Ett kylrum i Globen-området (ie. Slakthusområdet) har upplåtits för förvaring av avlidna. Dessutom är det, enligt artikeln, inte ovanligt att man behöver temporär extraförvaring efter storhelger. Det står heller inget om att "liken staplas på hög".

Spinner du det här avsiktligt eller är det fråga om utmaningar med läsförståelsen.

Saxat från artikeln:

Citat:
Region Stockholm vill inte precisera exakt var kylrummet för coronapatienter finns mer än att det ligger i Globenområdet.

Citat:
Enligt uppgifter från en insatt källa så ska 170 avlidna ha förts från Karolinska sjukhuset till Globen.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Nej inget går ju att säga med säkerhet än. Men man kan ju försöka titta på vart indicierna pekar och inte bara plocka ut enstaka saker som pekar på det man redan har bestämt sig för att tro på.

Sedan tror jag säkert att det finns folk som kommer smittas igen, och de som inte blivit av med viruset och blir sjuka igen. Med så otroligt många smittade kommer vi säkert få se allehanda varianter av händelseförlopp. Men lite avvikelser från majoriteten hindrar ju inte en möjlig flockimmunitet.

Jag håller med om de du säger.

Framtiden får utvisa detta.

Förhoppningsvis så bildas det flockimmunitet inom en snar framtid.
Citera
2020-04-16, 16:26
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Utbildade arbetare för att plocka grönsaker. Är du inte riktigt frisk!
Hur utbildar man en arbetare som utför manuella, praktiska arbetsuppgifter?
Genom att han helt enkelt utför uppgiften flera gånger tills han når ett självständigt kunnande.
Samt att han är villig att faktiskt utföra uppgiften.

Fler frågor, eller var det så att ordet utbildad i ditt huvud blev detsamma som en teoretisk utbildning?
Citera
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Källa?

Källan är fackliga representanter och skyddsombud för den avdelningen och den förvaltning han arbetade på.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag kan inte uttala mig om IVA-vård men det kan inte heller någon läkare med säkerhet. Allt är bedömningar och gissningar. Annars skulle man inte lagt Adam Alsing i respirator för han klarade sig ju bevisligen inte, men han fick en chans. Min släkting har återhämtat sig efter både höftfraktur och axelfraktur inkl lång rehab plus svårläkta sår. Så nog sjutton tänker jag se till att han åtminstone får en chans i respirator om det blir aktuellt.

Hur ska du se till detta när det är fullt? Slå ner läkaren som säger nej?
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Såja, satt och bet på naglarna och var nervös att Stefan skulle stänga skolorna och samhället, För första gången i mitt liv är jag nöjd över sossarna.

Inte fan ska någon regering stoppa min rörelsefrihet i mitt land.

Stanna hemma och gå bara ut när du behöver!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lotavos
Tegnell sa idag att vi var på väg mot flockimmunitet, vad menar han med det? Finns det någon statistik som talar för att så faktiskt är fallet eller snackar han gojja som vanligt?

Han kunde givetvis inte säga mer än att folk ska tro (gå på) att det är nära. Som vanligt inga konkreta siffror. Han sa att vi når troligtvis flockimmunitet innan ett vaccin är framtaget.

Ingen tror på ett fungerande vaccin inom ett år, utan minst 2-3 år tar det innan det är färdigtestat och kan börja tillverkas i stor skala. Om vi har tur. Då gäller det också att immuniteten hos de som haft viruset håller. Om vi har tur.
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
För mig är helheten viktig social utslagenhet är en livsfarlig situation massor av människor super ihjäl sig eller tar livet av sig om dom förlorar arbete eller deras företag går i konkurs. Jag är övertygad om att de flesta länderna i Europa kommer att hamna på ungefär samma dödstal när detta är över. Då är det viktigt att samhället i övrigt fungerar så bra som möjligt.

Jag tror att det i flera europeiska länder kommer att bli olika former av social oro när jobben försvinner och ekonomin går i botten. även det kommer att kosta människoliv

Rena floskler från din sida. Kan du ge en ända källa på dina fantasi scenarior? Du skiter i att folk dör i c19 och hänvisar till en egen hopkokt fantasi om social missär där folk super ihjäl p.g.a dålig ekonomi.

Jag förstår att du inte själv förstår hur hur illa din framtoning är för en normalt funtad är...
Citera
2020-04-16, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norik
Jo det finns det, du är uppenbarligen inte matematiskt begåvad.

Man kan gå bak i tiden för att göra sig en uppfattning hur stor eftersläpningen har varit förut, och sedan använda detta på dagens siffror vilket jag gjorde. Inget facit, men en bättre informerad gissning än du kommer med.
Trams, eftersläpningen blir snarare större med ökande arbetsbörda. Det enda säkra du kan bygga ditt antagande på är tillväxten eller avtrappningen av antal döda med ett fullständigt underlag. Det vi vet är att det kan ta upp till 14 dagar att få in alla siffror så kan du inte säga ett dugg. Jo en sak kan du anta med stor sannolikhet, det är att eftersläpningen är större än normalt pga påskhelgen.
Citera
Medlem
Hexen666s avatar
Det är en sak jag undrar. Om vi nu snart uppnår flocklimmunitet, så innebär det att ett mycket större antal har haft viruset än vad som testats för. Vilket innebär att den isåfall inte alls är så dödlig. Och isåfall känns ett vaccin helt onödigt. Varför satsar man på ett vaccin överhuvudtaget om nästan alla kommer få viruset ändå?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Ska Tegnell ha rätt med en flack kurva och "runt 60/dag" får det MAX komma in rapport på runt 180 imorgon, då går det att fylla morgondagen och eftersläpning utan att komma över 60/dag från den 9/4 och framåt.

Jag tror på en platå, men som sagt snarare runt 80 med eftersläpning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in