2020-04-14, 03:43
Medlem
Hej,

Jag har lite svårt att förstå mig på om man kan utbilda sig till ordningsvakt via en privat aktör eller måste det gå igenom via grundutbildning hos polisen? Någon som arbetar som ordningsvakt och kan hjälpa mig med min frågeställning. Om jag förstår rätt så förutom polismyndigheten anordnar grundutbildning privata aktörer såsom Cibeka, väktarskolan AB, AN Nikkinen Konsult AB och BYA Väktarskola. Utbildning via polismyndigheten kostar 22 875 medans inom tillexempel väktarskolan AB bara 11 500. Så min fråga är:
Måste man utbilda sig till ordningsvakt via polismyndigheten eller man kan göra det via någon privat företag?

Tack på förhand
Citera
2020-04-14, 05:20
Medlem
Det går att utbilda sig via privat företag.
Du kommer dock att få genomgå intervju av polis och jag tror även att språktestet hanteras av polis.

Osäker på vem som sköter fystesterna om du väljer privat aktör.
Citera
2020-04-14, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riggragg
Det går att utbilda sig via privat företag.
Du kommer dock att få genomgå intervju av polis och jag tror även att språktestet hanteras av polis.

Osäker på vem som sköter fystesterna om du väljer privat aktör.

Verkar som från och med november 2020 det är bara polismyndigheten som kommer att ha befogenheter att anordna utbildning för ordningsvakter, står på deras hemsida: ” Tillståndet gäller fem år, till november 2020”. Hm, och i Stockholm polismyndigheten inte ens fastställd någon datum för utbildningstillfällen
Citera
2020-04-15, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksandr
Verkar som från och med november 2020 det är bara polismyndigheten som kommer att ha befogenheter att anordna utbildning för ordningsvakter, står på deras hemsida: ” Tillståndet gäller fem år, till november 2020”. Hm, och i Stockholm polismyndigheten inte ens fastställd någon datum för utbildningstillfällen

Inga ordningsvakter här på FB som vill berätta hur går man tillväga?
Citera
2020-04-16, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksandr
Inga ordningsvakter här på FB som vill berätta hur går man tillväga?

Lite svårt och veta vad du vill ha för info...

Om nu polisen bestämmer sig för att dra tillbaka tillstånden för att bedriva ordningsvaktutbildning för privata aktörer så kommer det att bli så, då polisen har monopol på detta.
Anledningen att man släppte på monopolet var flyktingmottagningen 2015 då behovet ökade på boenden med mera.
Vad jag vet så är inte beslutet taget än men polisen flaggade för att dra in tillstånden i början på året.
Det exakta svaret får du inte på flashback

Det har även tillsatts en utredning av regeringen som skall vara klar nästa år. Utredningen handlar om att se över utbildningen och eventuellt förlänga den, Möjligen påverkar även detta beslutet.

Och drar polisen in utbildningen för andra aktörer så har du bara ett alternativ och det är att gå polisens utbildning.
Vad jag förstår så vill du gå utbildningen i Stockholm men finns det inga utbildningstillfällen angivna på polisens hemsida så finns det sannolikt ingen möjlighet i närtid.

Svar på flashback kan vara inaktuella imorgon så jag föreslår att du kontaktar polisen och ställer dina frågor.
Senast redigerad av Riggragg 2020-04-16 kl. 16:31.
Citera
2020-04-16, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riggragg
Lite svårt och veta vad du vill ha för info...

Om nu polisen bestämmer sig för att dra tillbaka tillstånden för att bedriva ordningsvaktutbildning för privata aktörer så kommer det att bli så, då polisen har monopol på detta.
Anledningen att man släppte på monopolet var flyktingmottagningen 2015 då behovet ökade på boenden med mera.
Vad jag vet så är inte beslutet taget än men polisen flaggade för att dra in tillstånden i början på året.
Det exakta svaret får du inte på flashback

Det har även tillsatts en utredning av regeringen som skall vara klar nästa år. Utredningen handlar om att se över utbildningen och eventuellt förlänga den, Möjligen påverkar även detta beslutet.

Och drar polisen in utbildningen för andra aktörer så har du bara ett alternativ och det är att gå polisens utbildning.
Vad jag förstår så vill du gå utbildningen i Stockholm men finns det inga utbildningstillfällen angivna på polisens hemsida så finns det sannolikt ingen möjlighet i närtid.

Svar på flashback kan vara inaktuella imorgon så jag föreslår att du kontaktar polisen och ställer dina frågor.

Hej och tack för ditt svar. Precis som jag har velat veta. Ja, jag vill gå utbildningen i Stockholm, ja ja, det gäller att hålla koll på när polismyndigheten ska anordna nästa utbildningstillfälle. Kanske ringer och frågar imorrn

Hälsningar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in