2020-04-16, 15:59
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goldenmile
Bara spekulationer, men tror ni läget lugnat sig och att man kommer börja öppna upp i Europa framåt sommaren? Har en resa till Frankrike inbokad & redan betald i mitten av juli, bl.a. under 14 juli då tanken var att jag skulle vara i Paris. Hur pass i riskzonen är en sådan resa att inte kunna bli av?
Resan kommer inte att bli av då det blir svårt att som turist besöka Frankrike.
Vänta tills att UD avråder från resor under din reseperiod,och kräv tillbaka pengarna.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Någon här som är hemma på hur lång tid det tar för virus x att mutera ?

Allt mer pekar på att viruset i Wuhan kom ut redan i oktober under militärens os-tävlingar 2019.
Lekar man då med tanken på mutationen mellan Wuhan och Italien, och sen mutationen mellan Europa och USA, verkar det som om det var ett virus X som sen muterade till Covid-19L, som sen blev Covid-19S och så vidare. Alltså kan det ha funnits ett SARS-liknande virus som for runt i Wuhan tidigare utan larm, och först när 1000-tals militärer från olika länder kom till stan, blev det då ev en mutation som sen löpte amok, vilket kan förklara kinesernas usla mörkningar.

OBS-detta är teorier ang mutations-tider, men något hände i Wuhan under oktober månad, länk här och separat tråd har startats av mod i detta ämne:
https://www.nsd.se/nyheter/lulea/avslojar-kan-ha-smittats-manader-innan-utbrottet-nm5340456.aspx
(FB) Mystiska insjuknanden efter Military World Games i Wuhan 2019

Virus kan mutera i olika hastigheter vilket gör att det till min vetskap inte finns någon mall kring vad som är vanligt för ett virus.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goldenmile
Bara spekulationer, men tror ni läget lugnat sig och att man kommer börja öppna upp i Europa framåt sommaren? Har en resa till Frankrike inbokad & redan betald i mitten av juli, bl.a. under 14 juli då tanken var att jag skulle vara i Paris. Hur pass i riskzonen är en sådan resa att inte kunna bli av?

Jag hoppas vi kan få svar på dessa frågor i Maj i alla fall...
Citera
2020-04-16, 16:00
Medlem
Maduros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AtomicWayne
Egentligen inte då vi bara är efter med några veckor då smittan kom först till Stockholm och sedan till övriga delar av Sverige. Det ökar rätt stadigt nu i tex Skåne.

Att agera passivt är inte det samma som att hantera något.

Om man inte tar på sig flytväst när man ska ut på havet i storm men ändå klarar sig så har man inte skött säkerheten väl utan man har gjort en SWEDEN - dvs agerat passivt.

Alla som lyckas komma åt internationell media, förstår engelska och är i alla fall normalbegåvad kan räkna ut att Sverige logiskt sett inte KAN komma undan detta utan en enda kraftig åtgärd. Oddsen säger snarare att Sverige blir det hårdast drabbade utvecklade landet i världen.

Med tanke på senaste veckans forskarrapporter förstår man verkligen varför resterande utvecklade länder stänger ner och i alla fal försöker stoppa smittspridningen. Det kommer att bli känt för allmänheten att samtliga myndigheter har suttit på denna information.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maduro
Sveriges resa har inte börjat ännu. Våra myndigheter vet vad som troligtvis väntar världen men låter medborgare tro att faran är över och det är dags att gå tillbaka till jobbet.

Det finns så klart en strategi i detta som de följer men oavsett vad den är så gynnar den inte mig.

Det statliga kärnuppdraget är att skydda medborgarna från hot och upprätthålla ordningen.

Är man påhittig och kreativ så kanske man kan hitta en vinkel där det ser ut som att man i alla fall försöker. I min bok däremot så har regeringen misslyckats totalt.

Vilken strategi inbillar du dig, skulle gynna dig?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Någon här som är hemma på hur lång tid det tar för virus x att mutera
Det kan ta hur kort eller lång tid som helst.
Citera
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagheteringenting
Vill inte ett "flertal dokument" utan en enda publicerad vetenskaplig studie som styrker det jag efterfrågade, och nej, RDI av C-vitamin är 75mg/dag inte 5-15 gram dagligen.

Varför ska jag arrangera mig i att ge dig publicerade vetenskapliga studier som visar på att C-vitamin hjälper att bygga t-celler till din kropp? Leta upp själv? Jag lyckades redan för 8 veckor sen hitta flertal vetenskapliga studier
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Min spekulation : Blir inte några utlandsresor i 2020.

Högst troligt ja, samma sak med att all utbildning lär bli på distans under resten av 2020, vi lär inte se något normaliserat samhälle fören som tidigast under senvåren 2021 är min gissning
Citera
2020-04-16, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norik
Läs analysen först innan du uttalar dig.
Det är ingen ” analys” att uttala sig om en topp utan att ha ett fullständigt underlag, det är bara gissningar och önsketänkande.
Du kan möjligen analysera 9-13 April nästa fredag, eller fredagen därefter.

Det finns inga grunder för att tro att toppen var den 8:e, inga.
Citera
Medlem
Platt kurva hit platt kurva dit.
Det förvånar inte mig ett område i Stockholm döpas efter Tegnell och kungens kurva får konkurrens
Tegnells play kurva.
De massgrav områden som han skapat efter sin herdimmunitet strategi kan kallas efter honom.
Citera
Medlem
Biggedys avatar
Nu börjar vi närma oss flockimmunitet gubbar!!

Citat:
Statsepidemiolog Anders Tegnell säger att Sverige ligger nära en nivå där man kan börja se en effekt av en flockimmunitet.

Men han betonar samtidigt att den totala flockimmuniteten förmodligen ligger en bit framåt.

– Vi vet inte exakt när, det beror på hur utvecklingen fortsätter. (TT)

We did it
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Österrike ska testa alla på äldreboenden

– De kommande veckorna kommer vi vara väldigt inriktade på att testa all personal och alla boende på äldreboenden och sjukhem. Vi talar, mina damer och herrar, om 130 000 människor, säger Österrikes hälsominister Rudolf Anschober.

Ja och vi har testat cirka 75 000 i hela Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in