2020-04-16, 15:58
Medlem
vinlands avatar
Någon här som är hemma på hur lång tid det tar för virus x att mutera ?

Allt mer pekar på att viruset i Wuhan kom ut redan i oktober under militärens os-tävlingar 2019.
Lekar man då med tanken på mutationen mellan Wuhan och Italien, och sen mutationen mellan Europa och USA, verkar det som om det var ett virus X som sen muterade till Covid-19L, som sen blev Covid-19S och så vidare. Alltså kan det ha funnits ett SARS-liknande virus som for runt i Wuhan tidigare utan larm, och först när 1000-tals militärer från olika länder kom till stan, blev det då ev en mutation som sen löpte amok, vilket kan förklara kinesernas usla mörkningar.

OBS-detta är teorier ang mutations-tider, men något hände i Wuhan under oktober månad, länk här och separat tråd har startats av mod i detta ämne:
https://www.nsd.se/nyheter/lulea/avslojar-kan-ha-smittats-manader-innan-utbrottet-nm5340456.aspx
(FB) Mystiska insjuknanden efter Military World Games i Wuhan 2019
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Det du skriver är ju inte sant. Fullt på den lokal krogen, hela familjen skall med in och handla, fullt i lekparken där barnen trängs och föräldrarna än mer fikande på bänkarna.

Igår dog Adam Alsing (RIP), kanske borde svetsarn få skiten och dö han också för att folk ska fatta.
Ja, men då har han väl typ "åldern inne" ...men det är inte ok att önska livet ur nån..men det ska nog till att nån riktig alert kändis för att folk ska inse.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erwynn
Finns det ett svar på denna fråga tror du? Man har inte en susning, olika sidor försöker modellera och kommer med dödstal på mellan typ 8000 upp till 200.000. Det är inte rät linje, ett virus som gått flera varv tidigare. Det kan te sig hur som helst, våra restriktioner kan komma att ändras hur som helst om trycket ökar ytterligare. Att FHM skulle gå ut och uppskatta ett ungefärligt antal döda, smittade e.tc om en månad eller totalt är befängt att en tro. Än mer fyller det ingen vidare funktion förutom att de till 99% sannolikhet kommer att ha fel åt något håll om de inte uppskattar så pass grovt att man säger t.ex. 2500 - 100.000 döda.

Du tycker det inte är konstigt att tex FHI kan göra sådana prognoser?
https://www.fhi.no/contentassets/c9e459cd7cc24991810a0d28d7803bd0/notat-om-risiko-og-respons-2020-04-05.pdf

Ok, jag förväntar mig inte att varje FBare eller ens varje svensk ska förstå vad matematisk modellering eller konfidensnivåer är, men det är en av anledningarna man har experterna och modellerarna på FHM:
För att ta fram troliga prognoser och underlag för att beslutsfattare ska kunna ta beslut. Idag, inte om en månad när man efterklokt kan säga; "oh vi borde gjort den där åtgärden för en månad sedan".

En modellerad prognos som visar att vi med stor sannolikhet inte har passerat pucklen ännu kan få folk att fortsätta att lyda FHMs rekommendationer.
Godtyckliga gissningar på rådatat kommer få folk att misstro myndigheterna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Jag förstår att det kanske inte va 130 som dog idag.
Men att det är 60 om dagen tar jag bara inte. Inte en chans för i helvete
Jag var ironisk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Ja, om epidemin avstannar nu så är Grekland ett lysande exempel.
Men som sagt, vi har ingen spåkula.
Inte? Alla hyllar av Tegnell talar gärna om framtiden, hur bär de sig åt?
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Det ligger alltid 2 veckor bort. Då kommer massdöden enligt alla alarmister

Glöm inte bort trådens domedagsprofet som tror att det ska dö 406 personer om dagen de kommande 14 dagarna
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Nej det var den inte, det kommer öka stadigt i staplarna efter den 8:e, allt annat är osannolikt. Det kommer dock dröja tills en bit in på nästa vecka före att de är färdigfyllda med döda.

Läs analysen först innan du uttalar dig.
Citera
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maduro
Sveriges resa har inte börjat ännu. Våra myndigheter vet vad som troligtvis väntar världen men låter medborgare tro att faran är över och det är dags att gå tillbaka till jobbet.

Det finns så klart en strategi i detta som de följer men oavsett vad den är så gynnar den inte mig.

Det statliga kärnuppdraget är att skydda medborgarna från hot och upprätthålla ordningen.

Är man påhittig och kreativ så kanske man kan hitta en vinkel där det ser ut som att man i alla fall försöker. I min bok däremot så har regeringen misslyckats totalt.
I min bok har dom inte gjort någonting. Varit helt passiva. Det är knappt man kan tala om misslyckanden då man inte gjort något.
Carl Bildt sa det bra när han sa: "Det är som om jag skulle såga att Estonia är sjöfartsverkets ansvar".
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Reality-Tankom
Så om de idag anger en högre total dödssiffra än FHM så har de alltså inte med de dödsfall som rapporteras i efterhand!? Hur tänker du nu?

Det jag säger är att c19 inte rapporterar döda in i det datumet de dog. Den 12e april rapporterade de 12 döda, vilket var för få.
Citera
2020-04-16, 15:59
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goldenmile
Bara spekulationer, men tror ni läget lugnat sig och att man kommer börja öppna upp i Europa framåt sommaren? Har en resa till Frankrike inbokad & redan betald i mitten av juli, bl.a. under 14 juli då tanken var att jag skulle vara i Paris. Hur pass i riskzonen är en sådan resa att inte kunna bli av?

Min spekulation : Blir inte några utlandsresor i 2020.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Dom har reviderat upp 6-7-8e april kraftigt de senaste dagarna. Skulle vi innan detta bara antagit att det inte skulle vara någon eftersläpning på dessa? Det kommer vara eftersläpning på påskhelgen och du kommer inte se helheten av den förrän först om en vecka eller två.
Jag var ironisk.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Det är inte vad jag sa. Orkar inte förklara.

Tror du att alla dog av de äldre som behandlades i andra länder? Ja så är det. ALLA DOG! Eller inte.

Då är ju frågan varför du svarade på mitt inlägg där jag pratade om 80+
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in