2020-04-16, 13:21
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Att melodifestival-finalen inte ställdes är något av det sjukaste som har hänt i Sverige. Folkmord är vad det är.

Det var minst sagt sjukligt att det fick äga rum överhuvudtaget.
Citera
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Jag får intrycket av att du tror att FHM är några stofiler som sitter på kammaren och hittar på saker på egen hand. Så är det självfallet inte. FHM och deras motsvarigheter i ett stort antal länder har självfallet kontakter med varandra. Dom har naturligtvis järnkoll på den forskning som är relevant för dom.

De "22s gäng" besitter såvitt jag ser ingen större kunskap på pandemibekämpning. Cancerforskare och tandläkare är naturligtvis duktiga på sitt men kan ingenting om pandemibekämpning i vart fall inte baserat på sin forskning eller yrkesverksamhet. Men precis som du beskriver så krävs det i den nuvarande situationen en betydligt bredare kompetens än rent medicinskt. Det hoppas jag kommer att återspegla sig i urvalet till den rådgivande gruppen.

Jag tror inte det öht. Men de har en väldigt myndighetsaktig inställning till handlingsgrundlag. Att saker måste figurera i Peer review, inte cases etc. Något som gör att folk med fackkunskap och som dagligt gör informerade gissningar under tidspress får stress. Efter som situationen är och var så att den både var akut och ny, således Finns Inget sånt material som FHM verkar vara slavbundna av. Kanske därför man anser att ledare måste ta ansvar och låta sig vägleda av fackfolks kliniska värderingar.
Citera
Medlem
Alla tittar bara på siffror, det är ett liv varje siffra,hel sjukt hur det har bilvit..
Men här i Stockholm lever nästan alla som vanligt.. känner 3 Pers som har förlorat mot corona, alla somnade in på sös..
Citera
2020-04-16, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Jag roade mig med att räkna ut antalet döda per 1 miljon invånare, för hela EU, sammanslaget (givetvis exklusive Storbrittannien).
Siffran landar på 164 döda per 1 miljon invånare.
Sverige ligger alltså klart bättre än EU-snittet.
Sverige ligger 6/27 plats i EU mest döda
  • Belgien
  • Spanien
  • Italien
  • Frankrike
  • Nederländerna
  • Sverige
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Endast 7 nya på IVA på ett dygn, men den takten är det ju väldigt hanterbart?
De man kan fråga sig är ju om siffrorna verkligen stämmer och hur många som aldrig får vård på IVA för att hålla siffrorna (belastningen) nere?
Att vi ser lägre siffror behöver ju inget vara ett svar på att smittan minskar.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Är det försvarbart att fortsätta med flockimmunitet strategin när man vet detta?

Har det aldrig varit.
Citera
2020-04-16, 13:23
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Visserligen, det har du rätt i. Jag gillar mer att man har lite bredare gruppen då man kan komma med andra infallsvinklar men samtidigt är risken överhängande att man istället blir överkörd då man inte kommer in med samma kunskap.

Jag förstår att det inte finns tid för det just nu men ett gemensamt nordiskt råd med relevanta experter hade varit det mest optimala i slutändan.

Det finns ett europeiskt samarbete men det är rimligt att respektive land tar eget ansvar för den nationella situationen då man har unika förutsättningar i respektive land
Citera
2020-04-16, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan

More than 140 seemingly recovered patients have retested positive for Covid-19, says South Korea
From CNN’s Jake Kwon in Seoul and Arman Azad with CNN Health

Varför tog du inte med hela texten från CNN, fel på copy-paste på din dator kanske`? Där står ju dessutom:

A total of 141 people who had apparently recovered from Covid-19 have tested positive again, South Korea's Centers for Disease Control and Prevention (KCDC) said on Thursday.

KCDC deputy director Kwon Joon-wook said the agency did not know what caused the people to retest positive and was investigating.

Most experts think it's unlikely that somebody will be re-infected for the coronavirus soon after recovering. It's possible that issues with testing – or varying amounts of viral RNA in the body, which the tests look for – could explain why people tested positive after testing negative.

Kwon also said that the government is studying cultivated samples from the patients to determine whether the cases could be contagious. Kwon said the study will take about two weeks from today.

“Our KCDC workers are working day and night to collect samples and conduct studies,” Kwon said.
Citera
2020-04-16, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Endast 7 nya på IVA på ett dygn, men den takten är det ju väldigt hanterbart?

Ja det beror väl på hur man ser på saken. Samtidigt kan man se att snittåldern minskar, om än dock marginellt, från dag till dag på IVA. Vilket antagligen tyder på att man låter de äldre dö på sina boenden för att ha plats på IVA för de som är under 65...
Citera
2020-04-16, 13:26
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetBlirBraSnart
1 dag efter hennes förra förlossning sent 2018tal(som var en i raden av många) vägde hon 157kg och hon var av somalisk börd. Hennes journal påtalar iallafall för ett antal år sedan tolkbehov på Somali så antingen var hon från Somalia eller så härstammade hon ifrån Etiopien, Djibouti eller Kenya, men det är väl mindre troligt.
Ok, personen som jag pratat med som var på plats sa att hon inte var somalisk, ingen aning om h*n bara bedömt utseendet eller sett i någon journal.
Citera
2020-04-16, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Sverige ligger 6/27 plats i EU mest döda
  • Belgien
  • Spanien
  • Italien
  • Frankrike
  • Nederländerna
  • Sverige

Med tanke på hur vårt relativt stora land ser ut med den lilla folkmängd vi har så är det helt bedrövliga siffror. Oerhört svagt av regeringen.

Om det sen visar sig att man inte bli immun så har man satt sig rejält inklistrat. Gambling med människors liv är vad det är.
Citera
2020-04-16, 13:27
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Jag tror inte det öht. Men de har en väldigt myndighetsaktig inställning till handlingsgrundlag. Att saker måste figurera i Peer review, inte cases etc. Något som gör att folk med fackkunskap och som dagligt gör informerade gissningar under tidspress får stress. Efter som situationen är och var så att den både var akut och ny, således Finns Inget sånt material som FHM verkar vara slavbundna av. Kanske därför man anser att ledare måste ta ansvar och låta sig vägleda av fackfolks kliniska värderingar.

Det är väl därför man använder sig av fackfolk och inte cancerforskare och tandläkare Att var professor ger ingen kompetens utanför det egna forskningsområdet. Forskare är per definition inte heller utpräglat exekutiva.

Det är väl dessutom rimligt att en myndighet är myndighetsaktig. Vad är handlingsgrundlag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in