2020-04-16, 12:25
Medlem
jollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Belgien har en av europas största muslimska, utanförskaps, populationer.
De är trångbodda, lever utan kontakt med det belgiska samhället och har okänd sjukdomshistoria med TBC etc. De stora utbrotten i Belgien rör dessa områden.
Det verkar vara samma tendens i Sverige. Det blir mer och mer uppenbart vilken belastning mångkulturen och immigrationen är för de europeiska länderna ifråga om Covid-19.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Helt uppåt väggarna. Det korrekta räknesättet är döda/döda+tillfrisknade

Låt oss titta på ett fiktivt scenario med 100 personer, varav 1 dör och 99 tillfrisknar.

Om den som dör går bort före de 99 tillfrisknar, då är dödligheten 100% när den personen dör enligt dig?

Tror de flesta som diskuterar dödlighet är fullständigt ointresserade av din definition utan försöker förstå hur stor sannolikheten är för att en genomsnittsperson som blir smittad dör i covid-19. I ovan fiktiva fall är det 1%.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Vad gällde det? Två fall i början innan man visste att det dröjde sig kvar i kroppen. Alltså felaktig testning. Två fall av hur många miljoner?

Och även fast du inte ens förstår detta otroligt enkla så gnäller du på FHM?
Du är totalt okunnig. Det är bra att du är nyfiken och kan därför kanske lära dig mer.
Men du har ingen kunskap och ska inte säga till någon hur det ligger till.
Eftersom du inte har en aning om det.
Faktum kvarstår. Innehållet från de flesta skribenter i den här tråden är pinsamt låg och dålig. För att inte säga obildad och okunnig.
Ok din dumma fan bara för att sätta dig på plats nu. Jag och alla är okunniga men du tror på Adolf Tegnell som har en utbildning. Vad har alla andra länder sagt om Sverige vad har deras statsepedemiologer sagt om Sverige. Nä dom har inte samma utbildning som Tegnell svetsarn. Käften nu vi vill inte hålla med Tegnell nej han har haft fel om och om igen. Jag bajsar på hans utbildning och jag lutar mest på andras länders taktik. Det är min åsikt och alla får skriva sin åsikt.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Med denna passiva regering kommer vi vara det sista landet i världen att få göra antikroppstester. Kommer bli som 'Vi kommer inte få någon allmän smittspridning i samhället' till att -Oj nu var det visst försent och ingen mening ändå att erbjuda antikroppstester.

Sverige ligger långt framme vad gäller antkroppstester. Detta är bra och ytterst viktigt, speciellt om antalet nya dagliga officiella fall börjar sjunka så sakterligen. Detta kan vara ett tecken på att en allt större andel av befolkningen redan haft covid-19. En stor andel av dessa som redan haft covid-19, 98 procent, är då skyddade. De smittar inte och kan inte heller bli smittade. Om man nu, t.ex upptäcker att 30 procent av befolkningen är immun, (i alla fall minst ett halvår), så vet vi att detta är förklaringen till den ev. minskning av antalet nya fall, och en fortsatt minskning, då andelen immuna ökar. Gör man antikroppstester t.ex varannan vecka på ett slumpmässagt med representativt urval av befolkningen, så kan man se när restriktioner/rekommendationer kan börja trappas ner. Räkna dock att dessa kommer att kvartstå längst för de äldre äldre, dock kommer de inte, i Sverige, kvarstå ett år till,som EU flaggat för, så vida inget oförutsett händer......
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-04-16 kl. 12:35.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oljeflacken
Ja, du har helt rätt tycker jag.

Och visst även jag har "syndat" tidigare, nästan på gränsen att själv skrika "Undergång" men har lyckats landa i en mer sansad position i det hela.

Samtidigt så blir det en väldigt märklig situation när man via telefon talar med vänner och familj i andra Europeiska länder där man faktiskt stängt ned och man bara får gå ut med korrekt papper och under vissa timmar.

Jag hör hur allvarligt man tar situationen, barn som vuxna. Sedan tittar jag ut från mitt fönster här i Sverige och ser barn och ungdomar gå till skolan, leka och ha kul. Vuxna som tar en AW pilsner och äldre som är och handlar.

Vad jag vill säga? Att känslan jag upplever är att vi, medborgarna i Sverige, lever i en väldigt skyddad verkstad.

Helt klart. Krånglade med en hantverkare idag så att vi inte skulle behöva träffas (jag är pollenallergisk men man vet ju inte i det här läget...) när han utförde sitt arbete och det verkade han tycka var väldigt komiskt. Obehagligt att folk nästan blir motvals käring och ska visa sig tuffa inför viruset och risker...
Citera
2020-04-16, 12:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Mänsklighetens dominans som art är ett resultat av att vi med intelligens kan skydda oss mot en stor uppsättning av dödliga hot som alla andra arter är helt försvarslösa mot.

Demokrati innebär att kollektivet kan besluta att du är helt galen och utsätter dina barn för fara. Därför så tvingar vi dig att följa kollektivets beslut med våld om det krävs.

Det vi ser just nu, visar ju att det FINNS en gräns för hur mycket vi kan skydda våra svaga mot naturens krafter...

Och det är rätt om det avser behandling under pågående sjukdom (t.ex. tycker jag inte att föräldrar ska få vägra sitt svårt trafikskadade barn blodtransfusion - och det får de inte heller i Sverige). Men inte förebyggande behandling, som innebär kroppsliga ingrepp. Tänk dig förresten hur skadeståndsprocesserna hade sett ut, mellan de familjer vars barn fick narkolepsi av svinis-vaccinet och Staten - om barnen dessutom hade TVINGATS att ta injektionerna! Och inte bara råtts och uppmanats! Ingen i min familj tog det vaccinet, för övrigt. (Men vi är OT nu, jag tänker inte svara på mer om barnvaccinationerna i den här tråden.)
Citera
2020-04-16, 12:27
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NietzschesHorse
"Närmare 700 sjömän insjuknade på fartyg

Knappt två dussin franska sjömän vårdas på sjukhus efter att ett stort virusutbrott inträffat på hangarfartyget Charles de Gaulle.

Mer än 1 700 sjömän har evakuerats från fartyget och åtminstonne 668 har testat positivt för coronavriuset.

"Omkring 20 personer vårdas på sjukhus. Av de 20 befinner sig en på intensivvårdsavdelning i stabilt läge", säger talespersonen Eric Lavault."
- SVT.

Det är svårt för oss lekmän att veta hur farligt viruset är för olika grupper och hur det slår även mot unga och friska. Men om den siffran håller i sig är det positiva nyheter. 1 på IVA av 700 smittade män blir 0,0014% risk och dessutom i stabilt läge för närvarande. Sjömän är en speciell grupp med tanke på de fysiska krav som ställs, samtidigt ett fartyg är ju en verklig smitthärd då man i praktiken stängs in bland smittade.
Du verkar vara en intellektuell man.
Visst är det oroväckande men man får sig en riktig tankeställare.

https://youtu.be/5DGwOJXSxqg
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Sverige ligger långt framme vad gäller antkroppstester. Detta är bra och ytterst viktigt, speciellt om antalet nya dagliga officiella fall börjar sjunka så sakterligen. Detta kan vara ett tecken på att en allt större andel av befolkningen redan haft covid-19. En stor andel av dessa som redan haft covid-19, 98 procent, är då skyddade. De smittar inte och kan inte heller bli smittade. Om man nu, t.ex upptäcker att 30 procent av befolkningen är immun, (i alla fall minst ett halvår), så vet vi att detta är förklaringen till den ev. minskning av antalet nya fall, och en fortsatt minskning, då andelen immuna ökar. Gör man antikroppstester t.ex varannan vecka så kan man se när restriktioner/rekommendationer kan börja trappas ner. Räkna dock att dessa kommer att kvartstå längst för de äldre äldre, dock kommer de inte, i Sverige, kvarstå ett år till, så vida inget oförutsett händer......

Har vi börjat göra antikroppstester här?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Vafalls? Komma här och jämföra Sverige med länder som gör "rätt"!
Har du inte förstått att vi i Sverige är sämst vad gäller hanteringen av corona?!

Ni som förbannar er för Tegnells sätt att förespråka pandemin. Att inte stänga ner hela samhället.. Lever ni som ni vill att han skall göra. Tar era barn från skolan. Håller er inne helt, utan för handla nödsaker, mat etc.
Citera
2020-04-16, 12:28
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Folk som har friskförklarats och som har haft corona har blivit smittade igen. Det betyder att visst den personen har kanske bildat antikroppar mot viruset men det betyder också att personen i fråga kan smitta andra.
Och du ser Adolf Tegnell som kunnig när han har haft fel om och om igen.
Finns det verkligen bevis för att dessa personer har smittats igen, och att det inte skulle röra sig om att viruset kan lägga sig latent? Jag skulle se det som goda nyheter i dagsläget om dessa faktiskt återsmittats.
Citera
2020-04-16, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Varför inte? Det räddar ju liv!

Ok, om du nu tycker så så får du gärna försöka skicka in en motion. Du kommer inte få speciellt många på din sida.
Citera
2020-04-16, 12:29
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ochvemedu
Ni som förbannar er för Tegnells sätt att förespråka pandemin. Att inte stänga ner hela samhället.. Lever ni som ni vill att han skall göra. Tar era barn från skolan. Håller er inne helt, utan för handla nödsaker, mat etc.
Vilka är dessa "ni"? Min text handlade inte om din fråga öht.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in