2020-04-16, 10:27
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Tror du missförstår mig, detta har inget att göra med vad jag står för eller inte... Jag refererar bara till statistik, (https://portal.icuregswe.org/siri/report/vtfstart-corona) där framgår tydligt att antalet nyinlagda per dag har planat ut (och vi för tillfället har kontroll på kurvan, utan överbelastad sjukvård). Det finns inget som tyder på utökad selektering ännu, dels skulle media uppmärksammat detta (enligt media finns fortfarande platser på IVA) dels borde medelålder för de som är nyinlagda ha minskat vilket inte skett de senaste månaderna. Däremot nekas nu liksom innan Coronapandemin äldre intensivvård och får därmed "ligga och dö hemma" (de flesta får dock palliativ vård) detta är inget unikt med Corona. Men de som dör på ålderdomshem pga av att vi inte lyckats skyddat dem mot corona är att ett separat problem. Det är däremot en skandal att kommuner i landet inte lyckats med ålderdomshem mot coronan.

Jag skulle inte dra den slutsatsen av den datan, du kan lika gärna dra en kurva där som motsvarar att vi ligger precis i början av en parabolisk kurva. Nej man nekade inte äldre intensivvård tidigare, såvida de inte var i palliativt läge. Knepigt att du inte ser den skillnaden? Jag hoppas du har rätt, ingen vore gladare än jag om skiten är över, men jag tror inte det.
Citera
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Det är en kris eftersom vårdpersonalen inte kan skydda sig för att ingen är immun och det troligtvis smittar lättare(?). Utöver det finns ett ovanligt stort vårdbehov hos många relativt unga som blir väldigt sjuka.

Ja, jag känner till en del substanser det har testats med som Flashback skriker sig hesa över. Så du kan vara lugn.

Det var kris innan detta. Jag har sett bilder på tomma sjukhus i stockholm
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Tack, förstår att du inte läst det upptaderade "arbetet". Gammal info av någon praktikant!

Det är korrekt, jag har inte läst det uppdaterade arbetet. Är det som redovisas i https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2004973 felaktigt?
Citera
2020-04-16, 10:28
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
Herregud... ”some people say”. Han säger ofta mycket som han sen får ta tillbaka. Som när han sa att hade ”total authority” över staterna, ”absolute power”. Alla republikaner måste ha hajat till där. Även du som vurmar för honom?

Du vet om hur det klipps? Fake news är otroligt bra på detta, du får nog byta nyhetssidor snart
Citera
2020-04-16, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Sjukt. Tycker synd om stockholmarna. Vilken läkare ger såna råd?

Inte så konstigt!

på en månad har svenska sjukhus förvandlats till IVA avdelningar där personalen nu jobbar med gasmask, med oro för smitta och oro om skyddsutrustning, mediciner och vårdplatser ska räcka,

tänk vilken resa de har gjort hur deras arbetsdag och liv har förändrats,

vet man ju bara hur jobbigt den egna resan kring detta har varit,

vad man blivit tvungen att acceptera och inse och lära sig,

Bra Jobbat vårdpersonalen!

säger jag bara,
… [ Visa mindre ]

Det låter som Sverige behöver åka och låna läkemedel av nån som har, snabbt!

Det gör vi antagligen redan. Jag ska kolla hur mediciner trollas fram nästa gång jag jobbar.

Nästa vecka är det dags att gå in på schema igen och jag gästspelar i coronavården så fort jag behövs. Jag behöver nog inte vänta länge. Det plockas personal och pusslas överallt.

Plockar de in mig blir det såklart en professionell bonus (=intressant) men j-igt obehagligt åxo.

Snart får jag 2:4-schema (ledig två, jobba fyra osv) men jag vet inte vad det löser.

Det är bla propofol som saknas:

https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2020/04/03/stockholm-uppmanas-spara-pa-propofol/

Coronavården är krävande på alla sätt. Den dammsuger omkringliggande vård på resurser, och man ska inte stirra sig blind på dödstal, även om det låter makabert. Coronaviruset riskerar helt enkelt att skapa ett ohanterligt berg av vårdfall, som knäcker vården helt. Även om 95% överlever akn det bli nationell katastrof.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Därför ska jag nu själv besöka F_onus nu när jag åker in till stan och få bekräftat riktiga uppgifter om det bara hittepå på deras hemsidor?
Du har säkert lurats in på en sida som inte alls är Fonus utan en parodi.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Massiva protester i Michigan i USA där folket kräver att landet öppnar upp igen. Trumps administration förbereder i detta nu att öppna landet. Hans dotter Ivanka och Jared Kuchner ska tillhöra task force som ska leda arbetet. Jag räknar med ett öppet USA innan maj.
Jag räknar mer än100 000 döda och kaos inom en månad.
Citera
Medlem
668 sjömän coronasmittade på franska hangarfartyget Charles de Gaule. 1767 har testats.

https://nyheder.tv2.dk/udland/2020-04-15-668-sofolk-er-smittet-med-coronavirus-pa-fransk-hangarskib
Citera
2020-04-16, 10:30
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Tänkte närmast på en som ex. jobbar inom vården och går från en som är smittad och har mot förmodan fått in viruset i luftvägarna och nyser av helt annan anledning, kanske damm eller allergi
eller har fått smitta på händer och matar en annan.
Är man immun så tror jag inte viruset kan föröka sig i kroppen. Det är inte otänkbart att man ändå kan sprida vidare det man just fått i/på sig utifrån, men det byggs nog inte upp halter med tiden på samma sätt som om man saknar immunitet. Jag vet dock inte hur snabbt immunförsvaret reagerar vid immunitet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Du har säkert lurats in på en sida som inte alls är Fonus utan en parodi.
Varför förneka?Vad vinner Du på det?
Citera
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Det är för sent - Coronavirus sverige 7 mars 2020

Sverige satte precis in sin pandemigrupp den 6 mars som skulle börja planera ifall det blir en större spridning.

En bra video som tog upp många frågor väldigt tidigt i pandemin
https://www.youtube.com/watch?v=OnLZ2N5cqC0
Citera
2020-04-16, 10:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det går inte att vaccinera vuxna människor och många av dem har dessutom redan blivit smittade. DÄRFÖR borde man tvångsvaccinera deras barn utan att fråga om föräldrarnas åsikt i frågan.

Klart att man kan vaccinera sig mot TBC som vuxen! Det görs regelbundet med nya vårdanställda: de är tvungna att testa sig för immunitet (finns på vissa håll även krav på skärmbild), och ta BGC-vaccin om de inte har det, för att få anställning. Angående de smittade, så går det att bota TBC idag - det finns ju antibiotika. Men då gäller det att det upptäcks, och att man isolerar människor tills de är smittfria. I Sverige idag släpps de rakt ut i samhället, och kan gå runt och spotta och hosta på människor från första dagen i landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in