2020-04-16, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Med tillägg att även folk friska som nötkärnor drabbas skoningslöst av den här sjukdomen. Den är bedrägerlig.
Folk talar riskgrupper hit och dit men det verkar ju som att det finns människor som för corona har ett felkalibrerat immunförsvar. Man hade helt en dålig lott mot corona. Sen kanske riskgrupperna bidrar, men det är ju inte allt
Senast redigerad av Maekh 2020-04-16 kl. 12:00.
Citera
2020-04-16, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Att inte tro att fullt friska under 70 inte kan avlida av Covid-19 är väldigt naivt. Det finns ingen sådan regel oavsett hur gärna man önskar en. Det finns ingen fysisk lag som säger att virus inte kan bli så starka att de dödar unga friska. Jag hade verkligen önskat att det fanns en sådan men det är omöjligt. Vi vet hur spanska sjukan fullkomligt slaktade unga och starka individer och vi har sett massor med fall de senaste månaderna där unga och friska har dött. Flera läkare i 30 årsåldern dog i Kina. I Iran har de rapporterat om att väldigt många döda är friska män i 30 årsåldern. Kollar man i den stora covid-19 tråden här så ser vi många som skriver om bekanta runt 40 som var friska och starka men som nu ligger i respirator, dessa blir bara fler och fler.
Att skriva att man inte kan tänka sig att en ung och frisk människa kan dö av Covid-10 är rent Bagdad-Bob beteende. Det enda sättet att vara helt säker på att inte dö är att inte bli smittad.Så hoppas på det bästa men förbered er på det värsta. Tänk på att vi har inte kommit till peaken i Sverige på långa vägar. Vi har det värsta framför oss. Om några veckor kommer vi troligtvis ha flera tusen unga och friska på bårhusen

Trams. Inlägget du refererar till säger dessutom att unga och friska KAN dö, verkar som du missuppfattat inlägget. Däremot är det inte sant att det varit "massor med fall de senaste månaderna där unga och friska har dött".
Citera
2020-04-16, 12:04
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 321handkram
Diabetes-ryktet verkar stamma från en några år gammal artikel där han varnats av sin doktor att han riskerade få diabetes om han inte gick ned i vikt. Vad de som citerar den artikeln missat är att han gick ned rejält i vikt, tränade regelbundet och mycket, hade bra styrka och kondition och enligt egen utsago "perfekta värden".

Tittar man på bilder på honom verkar han snarast något smalare än snittet för 51-åriga män, har rejäla biceps och deltog i Cykelvasan 2019. Alltså bättre skick än så där 90% av 51-åringa män.

Att folk så gärna vill tro att det beror på diabetes, skörlevnad eller liknande beror troligen mest på att de inte vill tänka på att sjukdomar kan drabba folk som gör allting rätt och har långa liv framför sig. Då blir det ju så mycket svårare att intala sig själv att man är säker.

Exakt. Folk vill veta om just det. För att försäkra sig själva om att detta inte kommer hända dom. Men man matas ju ständigt av det också från Tegnell. Det drabbar bara äldre och personer med sk "risksjukdomar". Adam var nog i ganska bra form. Bättre än han var för säg 10 år sedan då han var något överviktig.
Citera
2020-04-16, 12:10
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graf.Mensdorff
Hans föräldrar heter Rolf och Ulla. Jag tvivlar starkt på att Alsing skulle vara jude.
Har du något som backar upp detta påstående?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rolf_Alsing
Ställer mig också ytterst tveksam till detta påstående.

Alsing låter mer som ett misslyckat försök till uppgradering av det fornnordiska namnet Andersson.
Citera
2020-04-16, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Trams. Inlägget du refererar till säger dessutom att unga och friska KAN dö, verkar som du missuppfattat inlägget. Däremot är det inte sant att det varit "massor med fall de senaste månaderna där unga och friska har dött".

Vet du, jag hoppas verkligen att det är trams. För jag önskar verkligen ingen massdöd i Sverige. Ingen blir gladare än jag faktiskt om det faktiskt skulle vara så att Adam hade en oupptäckt cancer eller något och att det faktiskt är så att alla yngre som dör till riskgrupperna. Men jag tror tyvärr att det är önsketänkande och att snart kommer vi se att detta var ingen vanlig influensa
Artiklarna om unga friska som dör kommer snart att ramla in efter varandra.
Citera
2020-04-16, 12:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Ställer mig också ytterst tveksam till detta påstående.

Alsing låter mer som ett misslyckat försök till uppgradering av det fornnordiska namnet Andersson.

Hans familj var inte en troende judar och därför har den sidan inte varit relevant för allmänheten att känna till om.
Men det bör betonas att när Adam och Anette gifte sig för mer än 30 år sedan gjorde de det inför den judiska församlingen.
Citera
2020-04-16, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Vet du, jag hoppas verkligen att det är trams. För jag önskar verkligen ingen massdöd i Sverige. Ingen blir gladare än jag faktiskt om det faktiskt skulle vara så att Adam hade en oupptäckt cancer eller något och att det faktiskt är så att alla yngre som dör till riskgrupperna. Men jag tror tyvärr att det är önsketänkande och att snart kommer vi se att detta var ingen vanlig influensa
Artiklarna om unga friska som dör kommer snart att ramla in efter varandra.

Han hade diabetes.(enligt insta)
Citera
2020-04-16, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Exakt. Folk vill veta om just det. För att försäkra sig själva om att detta inte kommer hända dom. Men man matas ju ständigt av det också från Tegnell. Det drabbar bara äldre och personer med sk "risksjukdomar". Adam var nog i ganska bra form. Bättre än han var för säg 10 år sedan då han var något överviktig.

Jo pecis, det är vad Sveriges egen Bagdad-Bob har matat oss med i flera månader nu. Ingen utanför riskgrupperna behöver oroa sig.
Jag hoppas att Adam nu kan bli den symbol vi behöver att detta faktiskt är på riktigt och ingen "vanlig influensa" och att vi behöver ta till rejäla åtgärder, både personligt och på nationsnivå.
Citera
2020-04-16, 12:18
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greatesthits
R.I.P Adam

Men det torde bli en väckarklocka, men framförallt en påminnelse om vad innebär det att vara "fullt frisk", i dessa Corona-tider.

"Bara" för att man tar tag i sitt liv när man närmare sig de 50, går ner xx kilo i vikt, trampar runt en Cykelvasa innebär inte att man är "fullt frisk", eller i bättre form än "medelsvensson". Den stora massan som cyklar Vasaloppet, tar sig runt med skidor, är just "medelsvenssons". Detta är inte riktat mot Adam utan mer generellt.

Har man varit överviktig under stora delar av sitt liv så har det påverkat ens kropp. Så enkelt är det. Har man rökt under en betydande del av sitt liv, så har även det påverkat ens kropp även om man bestämmer sig för att fimpa när man är 40bast. Har man fyllt sin kropp med "sämre" mat etc så må man se frisk ut på utsidan, men hur ser man ut på "insidan"?

Stress? Högt blodtryck? Det sliter också enormt på kroppen över tid.

Att vilja gå ner ett par kg för att komma i favoritjeansen är en sak, men att gå ner XX kilo för man riskerar följdsjukdomar är något helt annat.

Återigen, inte riktat mot Adam Alsing, men folk måste nog börja förstå vad det innebär att vara "fullt frisk", och vad xx trivsel-vikt och liv och leverne kan medföra, oavsett om man är 51bast eller 41bast eller 31bast.

Tror helt enkelt inte att personer under 70 som avlider i sviterna av COVID-19 är "fullt friska". Sen är det lika tragiskt trots allt.

R.I.P som sagt...

Ungefär 1% av de som dött i covid-19 i Sverige är under 50 år. Adam Alsing, med sina 51 år är bara året äldre. Visst, det finns säkert fall bland dessa utan underliggande problematik. Detta har jag inte sett någon statistik över. Det enda fallet som har tagits upp i media är en 28-åring med Downs syndrom. Dessa har en markant kortare genomsnittning livslängd än andra.

Adam Alsing har varit påtagligt överviktig sedan åtminstone tidigt 90-tal, då han först dök upp i rutan. Klart att detta har slitit på framför allt hjärtat. Detta har med stor sannolikhet bidragit till den tragiska utgången. Naivt att tro något annat.

Han kommer säkert bidra till att gemene man får sig en tankeställare om sin livsstil och den egna risken att drabbas av komplikationer vid smitta.
Citera
2020-04-16, 12:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MinStad
Han hade diabetes.
Adam hade en skarp hjärna, men han blev totalt bortfintad av Covid och hade han haft mer tid så hade han lyckats åka till Israel för vård.
Han hade då överlevt.
Citera
2020-04-16, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Med tillägg att även folk friska som nötkärnor drabbas skoningslöst av den här sjukdomen. Den är bedrägerlig.

Men det är just det som är min poäng, när är man "frisk som en nötkärna"?

Om man levt större delen av sitt liv med övervikt, gjort en "hälsoresa" på ett, eller två år och gått ner en massa i vikt är man då "fullt frisk"?

Det är det bedrägliga i detta och i relation till COVID-19.

Återigen, detta har inget med trådens namne att göra. Jag applåderar alla som tar tag i sina liv i övre medelåldern, men klart som korvspad är att ens tidigare liv spelar roll.
Citera
2020-04-16, 12:27
Medlem
Terror-Ister-Bands avatar
Trist! Gillade verkligen Adam. Mina tankar gar till Adam's familj och vanner, jag kanner oerhort med Er!

Hoppas att inspelningen utav Svenska Top Gear med Adam kommer att sandas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in