Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Det handlar för mig främst om barnvaccinationsprogrammet, för när det gäller det tror jag att fördelarna för barnens utveckling av ett starkt immunsystem, när de får gå igenom den riktiga sjukdomen i stället, överväger. Jag tror dessutom på ett visst mått av "survival of the fittest" - alltså att det finns fördelar för arten och rasen om de barn som inte överlever t.ex. mässlingen - inte gör det. Detta senare är dock inte aktuellt när det gäller covid-19, eftersom nästan alla som dör är förbi den period då man fortplantar sig ändå.
Dessutom skrämmer det mig, när vissa vill ta till tvångsåtgärder eller mycket starka påtryckningar mot föräldrar som vägrar. Sådant vill vi inte ha i ett demokratiskt samhälle. Tvångskarantän och mötesförbud kan jag köpa i skarpt läge - men inte påtvingade kroppsliga ingrepp. Där går gränsen.
Nu skäller du upp i fel träd. Jag har (se ovan) ALDRIG sagt att någon ska tvingas att vaccinera sig. Jag är som sagt ganska mycket anti-vaxx i vanliga fall. När det gäller just corona tror jag dock att fördelarna med vaccin överväger nackdelarna (om det är någorlunda testat och säkert innan det kommer ut på marknaden - det får inte bli någon hafsprodukt igen). MEN den kroppsliga integriteten överväger fortfarande, precis som du skriver. Samhället får informera och uppmuntra, men inte tvinga eller ta till sanktioner som t.ex. indragna skol- eller dagisplatser eller bidrag (som en del länder gör med dom som vägrar barnvaccinationsprogrammet).
Vad du skriver är fullständigt galet.
Så du tycker man ska låta några barn dö för att rensa ut sådana som har svagt immunförsvar i unga år.
Sedan så barn få öva på att bli sjuka så de får bättre immunförsvar. Som om vaccin på något sätt ger ett sämre skydd än den riktiga sjukdomen.
Man ska inte heller kunna hålla föräldrar ansvariga när de orsaker sina barns död, invalidisering eller lidande i åkommor som enkelt kunde förhindras.
Med din logik så kan man ju helt hoppa över sjukvård.
Det naturliga urvalet inom arten är satt ur spel sedan länge. Skulle det fungera så skulle stort sett alla med glasögon svälta. Mänsklighetens dominans som art är ett resultat av att vi med intelligens kan skydda oss mot en stor uppsättning av dödliga hot som alla andra arter är helt försvarslösa mot.
Demokrati innebär att kollektivet kan besluta att du är helt galen och utsätter dina barn för fara. Därför så tvingar vi dig att följa kollektivets beslut med våld om det krävs.