2020-04-16, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
-Pekar på en inbillad kurva som bara han ser plana ut. Under tiden dör folk som flugor omkring och virusets grepp hårdnar.✅

Nog för att jag är öppet kritisk mot Tegnell och FHM, men vadå inbillad kurva? Den finns ju där rakt framför dig och det är ju bara plotta så ser du att det inte är en exponentiell kurva. Svårare än så är det inte.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Varför tar du kalcium?
För skellettet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
För en månad sen skulle det varit 20k döda redan i sverige. Enligt mängder av människor här inne. Det kommer inte ligga på 20k. All den statiskt som gjort att tidningar hypar upp detta är siffror som blivit bevisade vara felaktiga..
IHME har en prognos på 18000 döda till den 4 augusti, så det är väl inget konstigt om FB:are har 20000, FB:are skall ju alltid vara värst!

https://covid19.healthdata.org/sweden
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Från Aftobladets coronablogg just nu. Undrar om det kommer att bli likadant här? Att vi måste hålla på social isolering ända tills vi får ett vaccin? Det kanske är lika bra, i och för sig.

NIVETTE DAWOD
15 min
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=303492
I Storbritannien kommer befolkningen troligtvis att behöva fortsätta att hålla avstånd - så kallad social distansering - fram till dess att det finns ett vaccin mot coronaviruset. Det säger epidemiologen och regeringsrådgivaren Neil Ferguson, som är professor på Imperial College i London, till BBC.

– Vi kommer inte att gå tillbaka till det normala. Vi måste behålla någon nivå av social distansering - en signifikant nivå av social distansering - antagligen ända tills vi har ett vaccin.

Citat:
Ursprungligen postat av ensamkatt
Det här var det sjukaste på länge (alltså delen om att det är bra för arten att vissa barn dör i mässling). Precis allt du säger om att vi/samhället måste skydda folk från att dö i corona har noll bäring hädanefter. Du värderar inte människoliv högt

Det får stå för dig. Själv tror jag att fler dör på sikt om vi får en försvagad befolkning, p.g.a. att vi vaccinerat mot allting. Både på det sättet att individens immunförsvar inte får arbeta tillräckligt under barnaåren, och på det sättet att det sker för lite naturligt urval. På det sättet får vi en befolkning som dels lider av mycket astma och allergier, och dels kan gå under för minsta förkylning. D.v.s. fler dör, än de (i Sverige med vår välnärda befolkning och goda tillgång till sjukvård, i U-länderna är det annorlunda) barn som skulle dö i sviter av mässling och vattkoppor, utan vaccinationsprogrammet. Men nu är vi OT.
Citera
2020-04-16, 10:38
Medlem
Se Angela Merkel förklara hur olika R nought nummer påverkar belastningen av Tysklands sjukvård.

https://twitter.com/BenjAlvarez1/status/1250563198081740800
Citera
2020-04-16, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Dessutom så skiter ju folk fullständigt i rekommendationerna. Jag var och handlade igår, proppfullt med folk, det var bara jag som hade handskar och mask, spritade även händerna efteråt. Stod ute på parkeringen och kollade när folk lastade in i sina bilar, ingen spritade händerna. Det känns olustigt.

Editerad!

Det är mycket slarv. En av mina chefer på jobbet (sjukhus) kände sig "lite krasslig" men jobbade ändå, och strax efteråt var sju anställda smittade. Tar inte den enskilda personen in fakta, finns det ju inget att göra, förutom att utlysa utegångsförbud, massimportera skottvästar och vapen och hålla ordning som israelerna gör när det krisar ... så funkar ju inte Sverige.
Citera
2020-04-16, 10:41
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ja, Anders Wallensten sa vid gårdagens presskonferens att det kommer att ske idag.

Blir skönt med en oberoende expertgrupp som kan ge en second-opinion i dessa viktiga frågor. Vilka tror vi ingår? Rocklöf, Björn Olsen?

En somalier som knappt pratar svenska för det är många somalier som drabbas.
En kvinna med dreadlocks som är doktorand i genusteori för att så många tjejer blir påpucklade under Corona-tider "så det är egentligen en kvinnosaksfråga".
1-3 Helge Fossmo typer med tveksam moralisk kompass som kan slicka arslet på och samtidigt manipulera ovanstående.
Eventuellt nån bög.
Citera
2020-04-16, 10:42
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerskorpan
Du måste ju titta på nya fall/dag och nya döda/dag.

Sammanlagt antal döda kommer förstås att fortsätta uppåt ett bra tag till.

Jag anser att man måste titta i ett längre perspektiv, det är torsdag idag, titta på alla torsdagar tillbaka då ser man den exponentiella ökningen. Men jag hoppas du har rätt, planar det ut så blir jag nöjd. Att titta på en enskild dag går ju inte, speciellt inte med tanke på den eftersläpning vi har av data. Hur man nu kan ha det i ett land som Sverige?
Citera
2020-04-16, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Han menar att ökningstakten har avtagit. Vilket är uppenbart.

Ja men du måste ju förstå att antalet blir gigantiskt om det får fortsätta så även om det skiljer nån dag hit eller dit mellan dubbleringarna, ex 20 000 nu, 40 000 döda 15dgr senare, "det ser bra ut, det är längre mellan dubbleringarna, vi är på rätt väg, det ljusnar"
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Vad är det för avstånd som gäller mellan människor i Sverige? Hör allt från en halvmeter till 3 meter!
1,5-2 m enligt FHM. Dock svamlade Carlson och ville inte ge exakt rekommenderat avstånd då han fick frågan. Det var mkt komiskt att se och höra då journalisten frågade honom. Jag trodde inte det var sant!

Inte ens det vill de meddela oss?!?!?!
Citera
Medlem
Mycket om plasma nu. Förståeligt då det nu finns en del folk som tillfrisknat från corona. Sydkorea har publicerat sina riktlinjer.

http://www.koreaherald.com/view.php?ud=20200416000811
Citera
2020-04-16, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Se Angela Merkel förklara hur olika R nought nummer påverkar belastningen av Tysklands sjukvård.

https://twitter.com/BenjAlvarez1/status/1250563198081740800

”it’s really a situation where caution is the order of the day and not overconfidence.”

Sweden had quite a high R0 according to Imperial College; and I don’t think we’ve done anything since that was given to drive it down massively. Scary, considering the margins she’s giving just on the 0.1% changes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in