2020-04-16, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
Tror inte vi har några som helst resurser att hjälpa andra länder.

Speciellt inte i Stockholmsområdet.

Så de har ljugit för oss? Sagt att vi är ett rikt land som kan välkomna alla, speciellt halta och lytta, till att åtnjuta gratis sjukvård m m. Nu verkar inte vården räcka ens till våra egna. Allt är det brist på. Respiratorer, sjukvårdsmaterial, mediciner. Hur gick det till då vi blev ett u-land?
Citera
2020-04-16, 09:54
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Han säger ju i klippet "hydoxychloroquine", vilket inte är samma som bara chloroquine. Hydroxy betyder att man lagt in en extra OH-grupp, om jag kommer ihåg min kemi 1/2 rätt.

Han säger både och
Citera
2020-04-16, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag skulle säga ja.

https://www.sciencealert.com/here-s-what-we-know-so-far-about-those-who-can-pass-corona-without-symptoms

Hur skulle vi få den spridningen vi har i världen om det inte var en asymptomatisk smitta? Det känns helt omöjligt i min värld. I princip varenda land har smittan, mer eller mindre, det är inte möjligt om den inte är asymptomatisk, undviker du hostande människor?

Du har onekligen en poäng där. Vid sidan av den långa inkubationstiden och grundläggande smittsamhet, finns nog asymptotisk smitta. Det finns tre jätteproblem som samverkar.

Den asymptotiska smittan är sista pusselbiten. Den asymptotiska smittan kommer troligen att sänka regeringens plan totalt. Man kan inte lita på folkmassans spontana omdöme om smittan är asymptotisk.

I så fall är enda lösningen lockdown, som har en uppenbar fördel, förutom att viruset bromsas.

Bromsas virusets framfart, går vi från kaos till någon sorts struktur och vi kan urskilja mönster, smittvägar, patientkluster osv.

Nu smittar alla människor alla människor = kaos.

Stänger man allt, låter viruset lugna sig och öppnar försiktigt, kan man börja kontrollera viruset.
Citera
2020-04-16, 09:55
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det är så himla intressant. Jag skrev ett långt inlägg, med olika siffror och fakta, där jag redovisade för min bild av varför jag uppskattar att ca 4000 personer har avlidit i Sverige fram till nu:
a) 1203 i staplarna hittills
b) Om man bara kompenserar enkelt för den (erkända) eftersläpningen så får man ca 1900
c) SCB's tidiga data över överdödligheten visar på drygt dubbelt så många som FHMs ifyllda staplar, ger 4000

Och så bad jag uttryckligen folk att granska och kommentera mina siffror faktabaserat. Och vad får man? Ditt intetsägande inlägg ovan, som baseras på vad?

Försöker hitta SCB's data över överdödligheten.... Har du en direktlänk till vart den finns?
Citera
2020-04-16, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
Han säger både och

Vilket kan peka på att han menade hydroxychloroquine enbart och inte förstår skillnaden mellan att utelämna hydroxy eller så menade han båda. Men det är ju knappast 100% att han menade. Han sa: "chloroquine or as some people would say, hydroxychloroquine". Det är rätt uppenbart att han menar just hydroxychloroquine i mitt tycke.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Ja nu märker man att Stockholmarnas nonchalans börjar ge effekt.

Adam Alsing dog i går.
2 vänner från mitt kontor ligger på IVA, 45 och 52 år, friska starka

Vi får se hur många medelålders som dör.

Ja, är huvudet dumt får kroppen lida. Stockholmarmas nonchalans har sitt pris. Man får hoppas att polletten trillar ner så småningom så att dem fattar allvaret.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Undrar verkligen varför inte Sverige erbjuder testning av alla medborgare som vill detta?

Jag misstänker att de inte vill skrämma upp folket.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSomebody
Förstår att du är rädd och i en förnekelse fas, jämför sveriges dödstal med dom övriga nordiska ländernas, Sverige drar ifrån mer och mer för varje dag...
Skenar borde tolkas som exponentiell tillväxt, vanligt i inledningsfasen. Men kurvan är i nuläget inte exponentiell. Alltså avmattad. Har du ingen gammal mattebok från gymnasiet att ta fram och läsa på? Du kommer ingen vart med känslotrams när det rör sig om något så avemotionaliserat som elementära matematiska funktioner. Men jag förstår att matte är skitsvårt för folk som använder känsloargument för allt.
Citera
2020-04-16, 09:58
Medlem
Citat:
Ja, Anders Wallensten sa vid gårdagens presskonferens att det kommer att ske idag.

Blir skönt med en oberoende expertgrupp som kan ge en second-opinion i dessa viktiga frågor. Vilka tror vi ingår? Rocklöf, Björn Olsen?
Man kan ju hoppas att det blir en bra expertgrupp men jag skulle gissa att det blir den på KI med Johan Giesecke som är helt med på "projektet".
Citera
2020-04-16, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Kollidalt silver som användes i läkemedel fram till att man insåg man kunde tjäna större pengar på skapa vaccin och antibiotika?

Vem har pratat om att det gör dig immun? Jag har sagt att c-vitamin bygger UPP DITT IMMUNFÖRSVAR TILL ATT STÅ EMOT ETT VIRUS, alltså inte dödar dig... Du kan bli sjuk, men eftersom din kropp har fått hjälp utav c-vitaminet som skapat/hjälper ditt immunförsvar att bekämpa attacken.. Men har man inte förmågan att framföra en konversation utan att använda sig utav hatiskt reotrik och kolla folk foliehatt för att man inte följer med dig och dina vänners panik över ett virus som ni läst i dagens media är världens farligaste? Ni är som ett par snälla Sheeps som följer er herre hela vägen till slakt... Idiot

Käka du dina c-vitamintabletter och "boosta" ditt immunförsvar om du tror det hjälper. En annan helt magisk skyddsåtgärd är att äta en allsidig kost och hålla sig i god fysisk form, och medan du gör det får du gärna hänvisa till en enda publicerad studie där det bevisas att intag av C-vitamin för den utan dokumenterad brist har något att vinna på det kopplat till Corona.
Citera
2020-04-16, 09:59
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Menar du verkligen att Folkhälsomyndigheten sitter och hittar på siffror? Det är en ganska allvarlig anklagelse. Så långt vill jag inte sträcka mig, jag nöjer mig med att det är en eftersläpning i siffrorna som de medvetet tolkar som att kurvan håller på att plana ut, fast det inte är sant.

Jag tror de sprider ut siffrorna från helgen under flera dagar för att det ska se lägre ut. Först hade vi 100 döda en dag förra veckan, sen tog viruset påskledigt i 3 dagar och plötsligt har vi bara kanske 50 dödsfall eftersläpande? Inte rimligt. Det lär inte ha peakat förra veckan och sen bara droppar något enormt, omöjligt. Kolla Spanien & Italien, där har siffrorna långsamt gått ner under flera veckors tid, precis som vi kommer se här efter mitten av maj när det har peakat på riktigt (någonstans mellan 300-500 döda på en dag)
Citera
2020-04-16, 10:00
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Heheh, nej. Fan det här är typ lågstadiematte, det borde du kunna men ändå... Om derivatan är noll så har tangent ingen lutning. Dvs accelerationen är 0 och hastigheten är konstant, alltså lika många skrivs in varje dag (eftersom den varit konstant i 3-4 veckor motsvarande antalet antigen skrivas ut eller död, per dag). Kan iofs vända fort om folk ändrar beteende. Men alltså kurvan är för tillfället utplanad så att sjukvården inte överbelastats, i så fall var vi troligen lyckats med det till lägst kostnad av alla. Tegnell kommer bli hjälteförklarad när detta är över.

Om man nekar alla äldre iva-sjukvård så är det klart att sjukvården hinner med, samtidigt som dessa får ligga och dö hemma. Men visst tycker du det är ok så får det stå för dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in