2020-04-16, 01:41
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Gällande punkt 2 har jag en master i statistik.
Hjälper gärna till on det finns frågor.

Kanske bara missförstod inlägget. Hjälper iallafall gärna till om någon undrar något statistiskt.

Jag framhåller bara att många "experter" i tv läser statistik olika o motsäger varandra. De tar opålitliga siffror som inte är jämförbara mot andra länder eller parametrar. Det finns ingen standard för vad som är relevanta o säkra mätmetoder.
FHM o Tegnell verkar välja siffror, nyckeltal o mätmetoder som är till deras egen fördel.

Jag jobbar själv med redovisning o affärstrategi o vet vikten av pålitliga nyckeltal som speglar verkligheten.
Jag tycker att ett enkelt nyckeltal som antalet döda per miljon borde vara det ledande nyckeltalet. Delvis för att det är enkelt men även för att antalet döda i Covid19 är ganska nära sanningen eller i alla fall kan justeras att det kan spegla sanningen. Märk väl att jag inte tar med någon tidsparameter här.

Så min fråga är till dig, vad anser du om relevanta nyckeltal i Covid19? Ser du att det finns någon standard som alla följer eller ser du att de bryter mot standarden eller statistisk "best practice"?
Citera
2020-04-16, 05:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladmums
Alla som är vettiga förstår att facit kommer när epidemin är slut. Då vet vi om de som som stängde sina samhällen fick en kraftigare andra våg än de som körde mer öppet som Sverige och Japan.

När det gäller frågan om troll så kan man konstatera att Nato-chefen gick ut och varnade för falsk propaganda från Ryssland och Kina Igår. Att vissa ivrigt förnekar det är också intressant. Vad har dessa personer för intresse att försvara Ryssland? Varför tror de inte på Nato, Säpo, mfl?

Det som jag tycker varit mest obehagligt det senaste dygnen är de personangrepp som riktats direkt mot Tegnell. Först i Aktuellt där en känslomässigt upprörd läkare började prata om hur hemskt det var med de som dog på ålderdomshem.

Det är hemskt. Men det är absolut inte Tegnell som är ansvarig för äldrevården i tex Stockholm. Om det saknas tex syrgas så är det helt andra makthavare som skall svara för det. Det vet både programledaren och det borde ju även den kvinnliga läkaren veta?

FHM är ansvariga för den övergripande strategin, med tanke på att antalet som tas in för akutvård inte verkar stiga längre i Stockholm så verkar de åtgärder man vidtagit ändå haft effekt. Att i det läget hävda att FHM har helt fel verkar konstigt.

Sedan var det en debattartikel från någon forskare som också hävdade att enda alternativet var att stänga ned Stockholm. Fast just nu verkar det ju som att det finns skäl för litet optimism? Även här verkar man lasta FHM för saker som landstinget i Stockholm, och eventuellt olika kommuner har ansvaret för.

Dessutom hade väl den där forskaren varit inne på någon Rysk site och hämtat material, det verkar ju lagom seriöst...

Jag tycker alla borde erkänna att FHm verkar ha ett riktigt svårt jobb. De skall i princip lyckas förutse framtiden. Ingen lätt grej att lyckas med direkt...
Betyder det att de gör rätt för att de har ett svårt jobb eller vad är problemet? Christer van der Kwast hade ett rätt svårt jobb också.

Sen undrar jag, återigen, vad ni försvarare av FHM tycker om det faktum att Tegnell haft 100% fel i alla prognoser hittills?
Citera
2020-04-16, 07:25
Medlem
Vilka är människorna som känner sig trygga med Anders Tegnell och hans ryska roulettespel? Jag säger inte att du kommer att dö av rysk roulette, men det känns onödigt att pröva? Tänk om det hade visat sig att skiten var än farligare och att de överlevande fick men för livet?

Känns som myndigheter inte borde syssla med den typen av strategier...
Citera
2020-04-16, 07:43
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappakaljanskaj
Vilka är människorna som känner sig trygga med Anders Tegnell och hans ryska roulettespel? Jag säger inte att du kommer att dö av rysk roulette, men det känns onödigt att pröva? Tänk om det hade visat sig att skiten var än farligare och att de överlevande fick men för livet?

Känns som myndigheter inte borde syssla med den typen av strategier...
Ja, de spelar ett högt spel och utspel som att det inte är nödvändigt att screena resenärer från riskområden som Iran och Italien handlade om kapacitetsbrist, inte att det inte var ett nödvändigt preventivt arbete.

Oavsett den övergripande strategin så krymper förtroendekapitalet när vansinniga utspel försöker bortrationalisera faktum som att vår beredskap är undermålig.
Citera
2020-04-16, 08:17
Medlem
Att regering och merparten av svenskarna litar på Tegnell är obegripligt. Sedan dag ett har han haft fel i alla sina förutsägelser. Han tror i något storhetsvansinne att han har rätt och resten av världens vetenskap har fel, och regeringen köper det.

Sverige sticker återigen ut, som många gånger förr och det har aldrig lyckats tidigare.

Högst invandring per capita skulle ge Sverige supertillväxt och hela världen skulle följa efter, blev inte riktigt så va?

Världens högsta skatter skulle ge världens bästa välfärd, lyckades inte där heller

osv osv
Citera
2020-04-16, 08:23
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Att regering och merparten av svenskarna litar på Tegnell är obegripligt. Sedan dag ett har han haft fel i alla sina förutsägelser. Han tror i något storhetsvansinne att han har rätt och resten av världens vetenskap har fel, och regeringen köper det.

Sverige sticker återigen ut, som många gånger förr och det har aldrig lyckats tidigare.

Högst invandring per capita skulle ge Sverige supertillväxt och hela världen skulle följa efter, blev inte riktigt så va?

Världens högsta skatter skulle ge världens bästa välfärd, lyckades inte där heller

osv osv
Att kreti och pleti har så hög tillit till Tegnell och Felaktighetsmyndigheten är ytterst beklämmande men föga förvånande sett till svenskens lynne.

Jag är i allra högsta grad kritisk till Tegnell men jag tror man bör se hans galna utspel som t.ex. att screena resenärer från riskområden är onödigt då vi är så bra på att smittspåra i ljuset av:

* Kapacitetsbrist
* Personalbrist
* Brist på tester och utrustning

Hans utspel i dessa fall är mer av politiska hänseenden, det skulle inte se bra ut för Löfven om Tegnell gick ut och sade. Vi skulle vilja testa alla resenärer från Italien och sätta dem i karantän men det finns inte möjligheter till det.
Citera
2020-04-16, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Att kreti och pleti har så hög tillit till Tegnell och Felaktighetsmyndigheten är ytterst beklämmande men föga förvånande sett till svenskens lynne.

Jag är i allra högsta grad kritisk till Tegnell men jag tror man bör se hans galna utspel som t.ex. att screena resenärer från riskområden är onödigt då vi är så bra på att smittspåra i ljuset av:

* Kapacitetsbrist
* Personalbrist
* Brist på tester och utrustning

Hans utspel i dessa fall är mer av politiska hänseenden, det skulle inte se bra ut för Löfven om Tegnell gick ut och sade. Vi skulle vilja testa alla resenärer från Italien och sätta dem i karantän men det finns inte möjligheter till det.
'
Smittspårning kanske funkade med 10 smittade men sen havererade det naturligtvis. Corona sätter fingret på den systemkollaps, trots höga skatter, som pågått länge.
Citera
2020-04-16, 08:59
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
'
Smittspårning kanske funkade med 10 smittade men sen havererade det naturligtvis. Corona sätter fingret på den systemkollaps, trots höga skatter, som pågått länge.
Där är vi helt eniga om!

Sedan undrar jag också varför inte media ifrågasätter hans galna uttalanden. Häromdagen jämförde han med situationen i New York i ett sett att relativisera den prekära situationen här.

Befolkningstätheten;

New York är: 26,403 (per kvadratkilometer)
Stockholm: 4,800

Sedan är New York en mycket större hub för internationella resor och kontakter.
Citera
2020-04-16, 09:10
Moderator
Sun Rulers avatar
Fler lögner från Tegnell:

"...han påpekar också att en del länder, som Italien, endast registrerar de dödsfall som inträffar på sjukhus, vilket gör det svårt att jämföra antalet dödsfall mellan olika länder"
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forskare-kritiska-til-fhm-lat-politikerna-ta-over

Italiensk media rapporterar att 87% av de avlidna i Lombardiet avled utanför sjukvården men att de är inräknade i statistiken över döda.

https://www.tgcom24.mediaset.it/cronaca/coronavirus-in-lombardia-9-morti-su-10-mai-giunti-in-terapia-intensiva_16362350-202002a.shtml
Citera
2020-04-16, 09:55
Medlem
Jag tycker det är märkligt att vi har hamnat där vi hamnat i debatten om FHM och Tegnell. Själv arbetar jag i ett annat land än Sverige och jag är inne på att Sverige gör rätt. Kost/nytta när det gäller åtgärder har man tagit med i beräkningen. Och så länge som det inte finns något vaccin, måste vi förutsätta att det stora flertalet kommer att få Corona. Något många andra länder inte tagit hänsyn till. När man nu tittar på rapporteringen så framkommer det att det saknas någon form för standard när det gäller rapporterade dödsfall.Vad/vilka dödsfall som tas med och vilka som utelämnas. Det gör ju all form för dödssiffror mer eller mindre ointressanta just nu.

Det som blir intressant är överdödligheten på sikt. Hur ser den ut i respektive land.

Men det som är mest skrämmande är att så många svenskar tror att Anders Tegnell ensam styr det här.

Personligen är jag fullständigt klar över att vi inte vet något om vad som är rätt och fel just nu. Och att vi får vara med om ett "stort expriment" hoppas jag de flesta e klara över.
Citera
2020-04-16, 10:00
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frikkens
Jag tycker det är märkligt att vi har hamnat där vi hamnat i debatten om FHM och Tegnell. Själv arbetar jag i ett annat land än Sverige och jag är inne på att Sverige gör rätt. Kost/nytta när det gäller åtgärder har man tagit med i beräkningen. Och så länge som det inte finns något vaccin, måste vi förutsätta att det stora flertalet kommer att få Corona. Något många andra länder inte tagit hänsyn till. När man nu tittar på rapporteringen så framkommer det att det saknas någon form för standard när det gäller rapporterade dödsfall.Vad/vilka dödsfall som tas med och vilka som utelämnas. Det gör ju all form för dödssiffror mer eller mindre ointressanta just nu.

Det som blir intressant är överdödligheten på sikt. Hur ser den ut i respektive land.

Men det som är mest skrämmande är att så många svenskar tror att Anders Tegnell ensam styr det här.

Personligen är jag fullständigt klar över att vi inte vet något om vad som är rätt och fel just nu. Och att vi får vara med om ett "stort expriment" hoppas jag de flesta e klara över.
Jag delar givetvis synen att det är svårt att utvärdera kvalitetsjusterade levnadsår mitt i en pågående pandemi.

Sedan så är det Löfven och hans hejdukar som är ytterst ansvariga, inte Tegnell och hans kollegor.

Problemet är dock att Tegnells ständigt återkommande falska utsagor och uttalanden, som dessutom står i skarp kontrast till tung evidens på området skapar en enorm misstro mot myndigheten och regeringen. Strategin må vara korrekt men hur den förespråkas och informeras om är rent ut sagt katastrofal.
Senast redigerad av Sun Ruler 2020-04-16 kl. 10:03.
Citera
2020-04-16, 11:39
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Med ”ni” menar jag alla som ensidigt kritiserar allt FHM hittills sagt och gjort (och inte gjort). Det verkar saknas nyanser och reflektion som om man har facit på hand trots att de totala effekterna och resultaten av olika vägval kommer dröja lång tid. ”Alla länder” avses alla som agerat mer kraftfullt än Sverige, vilket är de flesta andra länderna.

Utveckla gärna ditt resonemang kring ”influensan låter sig inte isoleras”.... Menar du att Corona går att isolera i motsats till influensa? Eller skrev du fel?

Det kallas att säsongsinfluensan inte är "containable".

Det är ett ganska starkt argument emot hur man skött det i Sverige, att de flesta andra länderna agerat mer kraftfullt än Sverige.

Alltså inte bara att de agerat mer kraftfullt, utan även just faktum att det handlar om de flesta andra länderna. Alltså, om någon gör tvärtom, i tider av allvar, är det ett agerande som förväntas kunna försvaras på ett sätt som är mycket trovärdigt.

Att det handlar om svenskar, att de har utbildning och sitter på betydelsefulla poster, är det tillräckligt för trovärdigheten? Alla verkar inte tycka det, när det kan konstateras att Sverige avviker i sitt agerande. Det framstår helt enkelt inte som om man ligger i framkant när det gäller att vidta effektiva åtgärder, och det är förstås inget man vet exakt nu utan det är en utgångspunkt från den trovärdighet man visar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in