2020-04-16, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
New York har 600 döda per miljon. Det är vad jag många andra har hävdat (länge) är i nivå med förväntat antal döda vid flockimmunitet.

Det betyder inte att NY har perfekt flockimmunitet, utan att tillräckligt många är smittade för att covid19 ska dö ut, under nuvarande restriktioner. Alltså, R-värdet sjunker kraftigt p.g.a. att antal mottagliga värdar för viruset minskar kraftigt = du har ingen att smitta (som inte isolerat sig). Det kan vara 20% smittade, 40% eller 60%, jag vet inte.

I San Marino har 1,1% av befolkningen blivit bekräftat smittade. Men det är ingen tydlig avmattning av nya smittade. När sätter flockimmuniteten in?
Citera
2020-04-16, 06:55
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Du litar på den statiskt den du Har släktingar som bor där som besökt flertal tomma sjukhus i New York där flertal människor skulle stå i kö för att bli testade, flertal över 800 personer hade dött på sjukhuset min kusin besökte. Gissa vad? Det var helt tomt på sjukhuset, han hade även pratat med ambulans förare som hade hämtat folk, den personen hade hämtat tre personer som de inte ens hade testat utan de bara antog? Har sett läkare som skriver in patienter som covid-19 patienter utan att de ens får göra tester. I usa tjänar sjukhusen pengar på att ha patienter med covid-19, därför skriver läkare ut att du har covid-19 för att tjäna pengar..

Källa tack.
Citera
2020-04-16, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Bump. Bara för mig det inte fungerar?

Vad händer?

Nej, Siri ligger nere för tillfället. Det blir bra siffror för IVA-fall i eftermiddag.
Citera
2020-04-16, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Är inte antal döda ett ganska trubbigt instrument för att utröna hur många som är smittade? Jag menar att dödstalet påverkas av så många faktorer som ålder och samsjuklighet i populationen.
Trubbigt, men inte dåligt. Det finns ju massor av data nu. Någonstans vid 600-1500 döda per miljon verkar taket ligga.

Det lär knappast vara tio gånger mer än så, för det är inte förenligt med exempelvis antal döda i San Marino, Italien och Spanien, som alla verkar landa ungefär på samma dödssiffror fast de satt in olika åtgärder vid olika skede.
Citera
2020-04-16, 07:03
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 50337
Ser att folk i vissa facebook grupper oroar sig över att det grävs ”massgravar” på Hart Island.

Varför tar man inte reda på fakta och då ser att det grävts gravar där i 150 år och att människor som begravs där är de utan anhöriga?

Enligt New Yorks borgmästare grävs det inga massgravar på Hart Island men ändå fortsätter folk tro att det sker. De vill må dåligt verkar det som.
Jag vet inte jag. Normalt förknippar jag en massgrav med flera personer som begravs i samma hål i marken utan kista. Här gräver dom ett brett jädra dike och begraver folk sida vid sida i kistor. Det är nog så pass nära en massgrav man bara kan komma men fortfarande behålla lite värdighet.

https://eu.usatoday.com/story/news/nation/2020/04/10/new-york-coronavirus-deaths-see-images-hart-island-potters-field/5129614002/

Och med kista så menar jag en låda gjord i vad som ser ut som plywood, och sida vid sida så ser det ut som om dom begravs tre i höjd?
https://www.gannett-cdn.com/presto/2020/04/10/USAT/cb6cf42e-114b-4fdf-b14e-7fbb9ab2b8fe-Hart_Island_burials_04.JPG?width=1080&quality=50

Nog fan är det här en massgrav alltid.
Citera
2020-04-16, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
I San Marino har 1,1% av befolkningen blivit bekräftat smittade. Men det är ingen tydlig avmattning av nya smittade. När sätter flockimmuniteten in?
De har väl en tydlig avmattning? Det har varit drygt en procent nu i flera veckor?
Citera
2020-04-16, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
För att uppdaterar dig så räcker inte det enbart att använda sig utav hydroxychloroquine. De använder även en annan medicin ihop med hydroxychloroquine.

I knew it would be hydroxychloroquine.

Here is the latest study about it, stating it is inefficient.
Citera
2020-04-16, 07:08
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Andra vågen:

Utländska gästarbetare bakom ny smittvåg i Singapore
Utländska gästarbetare utgör nu hälften av alla smittade i statsstaten Singapore. Antalet bekräftade fall stiger snabbt för tredje dagen i rad, rapporterar AP.
Singapore lyckades relativt bra med att hejda den första vågen av coronasmitta men nu har spridningen återigen tagit fart bland en grupp som myndigheterna tidigare kan ha förbisett.
Tiotusentals gästarbetare från bland annat Indien, Bangladesh och andra fattigare länder i Asien arbetar i Singapore. Det är inte ovanligt att upp till 20 personer bor i sovsalar med gemensamma kök och badrum, skriver AP.
Citera
2020-04-16, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Jag vet inte jag. Normalt förknippar jag en massgrav med flera personer som begravs i samma hål i marken utan kista. Här gräver dom ett brett jädra dike och begraver folk sida vid sida i kistor. Det är nog så pass nära en massgrav man bara kan komma men fortfarande behålla lite värdighet.

https://eu.usatoday.com/story/news/nation/2020/04/10/new-york-coronavirus-deaths-see-images-hart-island-potters-field/5129614002/

Och med kista så menar jag en låda gjord i vad som ser ut som plywood, och sida vid sida så ser det ut som om dom begravs tre i höjd?
https://www.gannett-cdn.com/presto/2020/04/10/USAT/cb6cf42e-114b-4fdf-b14e-7fbb9ab2b8fe-Hart_Island_burials_04.JPG?width=1080&quality=50

Nog fan är det här en massgrav alltid.

Så helt plötsligt är det hundratals/tusentals människor som måste begravas i massgravar då de inte har anhöriga som vill ta hand om dom?
Citera
2020-04-16, 07:12
Medlem
arbetets avatar
Snart får vi utnämna Agnes Wold till årets förvillare:

Agnes Wold
@AgnesWold
Nej, blodförgiftning (sepsis) är bakterier i blodet.
https://twitter.com/AgnesWold/status/1250482882424066053?s=20

Det här borde hon känna till:

Eyeing the Storm in Sepsis
/.../Sepsis occurs when the immune system overreacts to an infection or injury, producing excessive levels of cytokines, signaling molecules that attract immune cells. Elevated levels of those cells secrete more cytokines, and this cytokine “storm” recruits even more immune cells, fueling a vicious cycle. Instead of stopping the initial infection, immune factors attack the body’s tissues and organs, causing organ failure and death.
https://hms.harvard.edu/news/eyeing-storm-sepsis

Alltså, detta är nivån hos experterna i den offentliga debatten.
Citera
2020-04-16, 07:14
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 50337
Så helt plötsligt är det hundratals/tusentals människor som måste begravas i massgravar då de inte har anhöriga som vill ta hand om dom?

Vad jag reagerade emot var att du påstod att det förekommer inga massgravar i samband med denna pandemi på Hart Island. Det grävs massgravar där som alla kan se av bilderna jag länkade. Resten av ditt inlägg lämnar jag därhän.
Citera
2020-04-16, 07:15
Medlem
Biggedys avatar
Från rapport 07.00:

Avlidna äldre i andra länder kan vara fler

Citat:
En orsak till detta är att flera länder bygger sin statistik på dödsfall som inträffat på sjukhus. Det betyder att dom som dör på äldreboenden inte alltid räknas in, vilket dom gör i Sverige.

Så 1000 döda i Italien kan vara 1700. Men eftersom vi räknar in de på äldreboenden så är siffror så som 70-100 väldigt låga ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in