2020-04-16, 01:47
Medlem
504umMadLads avatar
https://www.foxnews.com/politics/coronavirus-wuhan-lab-china-compete-us-sources

"Sources believe coronavirus originated in Wuhan lab as part of China's efforts to compete with US

EXCLUSIVE: COVID-19 originated in a Wuhan laboratory not as a bioweapon, but as part of China's effort to demonstrate that its efforts to identify and combat viruses are equal to or greater than the capabilities of the United States, multiple sources who have been briefed on the details of early actions by China's government and seen relevant materials tell Fox News.

This may be the "costliest government coverup of all time," one of the sources said.

The sources believe the initial transmission of the virus was bat-to-human, and that "patient zero" worked at the laboratory, then went into the population in Wuhan."
Citera
2020-04-16, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
"Oansvarigt och onödigt"
Det var allt den store ledaren kom med.
Ungefär som. Det är oansvarigt och onödigt att cykla utan cykelhjälm. Du kan dö.

tjaaa..inte riktigt samma grej, men inte så jäkla långt ifrån heller.
Citera
2020-04-16, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Det påverkar psyket i hög grad redan tycker jag men är lite nervklen så. Ensamheten är påtaglig även om jag är introvert. Önskar att det fanns skydd till rimliga priser att köpa. Det hade varit steg ett till återgång av samhället. Masker behövs inte bara inom sjukvården!

Se det som en nyttig lärdom. Klarar man inte av att vara ensam med sig själv så är det riktigt illa. Tänk hur det var förr tiden utan internet och sociala medier. Vi är jävligt bortskämda med hur det ser ut idag.

Sluta gnäll och bit ihop. Du är inte ensam, det här är något som vi alla får ta oss igenom nu. Förhoppning kommer det en ljusning sen.
Citera
2020-04-16, 01:53
Medlem
severustheemperors avatar
Cecilia Söderberg

20 sek in så säger hon att vi har per capita dödstal som italien ??!
https://soundcloud.com/user-448464773/cecilia-soderberg-naucler
Citera
2020-04-16, 01:54
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Usk på IVA blir man nog inte efter bara en sommar.
Om man bara tränas i IVA-vård? För undersköterskeutbildningen har mycket annat flum i sin kursarsenal som etik och livsfrågor, specialpedagogik etc.

Undervisa folk om arbetsmiljö och säkerhet samt medicin 1 och 2 och någon kurs riktad mot iva/akutsjukvård. I kris är det lämpligt att kompromissa lite. Tänkte på några flight attendants som gick någon kort utbildning? Eller tränades dem för vård av äldre inom äldreomsorgen endast?

Jag har själv utbildning i medicin och några omvårdnadskurser men ingen fullgod undersköterskeutbildning exempelvis. Har däremot slutbetyg men naturvetenskapligt utöver. Dessutom utbildning i HLR, och kan ta blodtryck och sätta perifer venkateter på de flesta.
Citera
2020-04-16, 01:55
Medlem
Citat:
Ja ok. Jag visste inte hur man gjorde på äldreboende med den saken.

Jag tror det föreligger en stor osäkerhet om detta. Bara utifrån allt jag läst, det är inget jag vet med säkerhet. Men logiskt sett, om man inte ens sett till att det finns skyddshandskar, munskydd, man har inte testat äldrevårdspersonal i ngn större omfattning förrän ev. på senare tid...

Då kan jag inte annat än dra slutsatsen att ja, det finns en stor risk för att man kanske inte testar de äldre som dör på äldreboenden. Jag önskar att det fanns en tydlighet i detta och en transparens. Som det är nu så skapar det en osäkerhet om de dödssiffror vi har faktiskt stämmer med verkligheten...
Citera
Medlem
Jag roade mig med att räkna ut antalet döda per 1 miljon invånare, för hela EU, sammanslaget (givetvis exklusive Storbrittannien).
Siffran landar på 164 döda per 1 miljon invånare.
Sverige ligger alltså klart bättre än EU-snittet.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
En kompis till mig som arbetar inom äldrevården berättade att munskydden nästan inte gick att andas genom och man hade de ett konstigt ," hemsnickrat" visir allt det där gjorde så att hon fick imma på glasögonen.
Vad är det för skit.
De ska väl för sjutton inte behöva ha saker så de inte ser. Får torka bort imma från glasögonen stup i kvarten.
En annan kompis som bor i Karlstad och jobbar med äldre. Där får man göra egna munskydd.
Sånt här vet inte tomtefar Stefan och lille nissen Tegnell inte, rättare sagt de skiter i det bara de får stå där och leka landsfädrar.
Senast redigerad av gabrielle2 2020-04-16 kl. 01:59.
Citera
2020-04-16, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Ingenstans påstår jag att Finland har löst problemet.
Aldrig någonsin har jag påstått att man skall ha lockdown för evigt.

Dock...Finland har skött det exemplariskt så här långt (Sverige raka motsatsen) och en lockdown är en temporär åtgärd så man skall köpa sig tid och få kontroll.

Vad är egentligen problemet?

Efter några dagar i den här tråden så blir jag mer och mer övertygad om att "förnekarna" tillhör två kategorier av människor: Misantroper samt kids som oroar sig för abstinensproblem när favoritlangarn blir svårtillgänglig.

Sedan har vi ju alltid idioterna och trollen men dom finns i alla trådar.
Har svårt att tro att trollen orkar engagera sig så till den grad som uppvisas i denna tråd. Vore patetiskt utan dess like i så fall.

Så återigen. Vad är problemet?

Men på vilket sett har dom skött sig exemplariskt? INGEN vet vad de åtgärder länder nu inför kommer att innebära, ALLT vi gör är experimentella handlingar. Inkl. Sverige

Jag är ingen förnekare, men jag blir förbannad på den totala ignorans som verkar råda.

Den här pandemin är en jävla shitstorm som kommer att drabba alla, ingen kommer att klara sig lindrigt ur den. Jag pratar då inte bara de direkta dödsfallen i relation till pandemin, jag pratar om de enorma missöden och dödsfall som kommer att ske åratal efter det här. Allt till följd av vad vi beslutar oss för att göra idag.
De krafter vi släpper lös idag kan totalruinera ett land, som de nästkommande 100 åren behöver leva i misär med miljontals dödsfall.

Jag säger inte att Finland gör fel, jag säger inte heller att de gör rätt. Likaså med Sverige.
Vad jag säger är att 3 sekunder in i en shitstorm till fotbollsmatch påstå att "de" gjort rätt och "de" gjort fel, det är korkat.
Citera
2020-04-16, 02:00
Medlem
Citat:
En kompis till mig som arbetar inom äldrevården berättade att munskydden nästan inte gick att andas genom och man hade de ett konstigt ," hemsnickrat" visir allt det där gjorde så att hon fick imma på glasögonen.
Vad är det för skit.
De ska väl för sjutton inte behöva ha saker så de inte ser. Får torka bort imma från glasögonen stup i kvarten.
En annan kompis som bor i Karlstad och jobbar med äldre. Där får man göra egna munskydd.
Sånt här vet inte tomtefar Stefan och lille nissen Tegnell inte.

Egentillverkning av visir sker i varendra håla runtom i hela Sverige, även i Stefans hemkommun. Givetvis är han medveten om detta. Du är antagligen den siste i Sverige som inte upptäckt det. Om du ens bor i Sverige...
Citera
2020-04-16, 02:00
Medlem
Citat:
Vad är det för skit.
Sånt här vet inte tomtefar Stefan och lille nissen Tegnell inte.

Att de är svåra att andas igenom är troligen bra. Har vänner inom vården och de skydd, med högst klassificering och som faktiskt fungerar, är svåra att andas genom.
De "vanliga" som skyddar minimalt är lättare att andas igenom.
Citera
2020-04-16, 02:02
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Vad är det för skit.
Sånt här vet inte tomtefar Stefan och lille nissen Tegnell inte, rättare sagt de skiter i det bara de får stå där och leka landsfädrar.
Ser dagligen folk i min stad som arbetar inom äldrevård och hemtjänst som arbetar helt utan skydd.
De har på sin höjd plasthandskar.
På kommunen har de pratats mycket om detta men inget har hänt på flera veckor.
De finns smitta som man känner till men ändå får de ingen skyddsutrustning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in