2020-04-15, 18:03
Avslutad
Det er mulig at politiet ikke har bekreftet det nøyaktige tidsrommet nærmere enn at AEH ble bortført mellom kl 09:14 og en gang tidligere på formiddagen.

I artikkelen fra VG, som Poirot nettopp postet, står det:
"Politiet mener nå å vite det eksakte tidsrommet for når Anne-Elisabeth Hagen ble fraktet bort fra hjemmet sitt den 31.oktober i fjor."

Jeg synes fortsatt at det er nærliggende å tro at det har noe med elektrikeren å gjøre.
Citera
2020-04-15, 18:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
(Jeg har i alle fall svært liten tro på at en GM i løpet av tidsvinduet 9:14-9:48 tok seg inn i huset og overfalte AE og stengte valpen inne på et rom og plantet spor og tråkket rundt i huset og tok med seg AE bort fra huset).

Valpen kan allerede vært innestengt. Hvis AEH ble bortført enten død eller levende fra hjemmet, ville det ikke vært nødvendig å plante spor.
Citera
2020-04-15, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Det er ikke usannsynlig at elektrikeren fremdeles var pålagt en viss taushetsplikt.

I følge politiet så var det ikke meningen, at informasjonen om funnet av stripset, på åstedet, skulle lekkes til pressen.

Ja, kanskje du er synsk

Jeg har også tenkt at AEH snakket med Verisure-selgeren like før de dro til teateret.
Videre tror jeg at AEH snakket med en Verisure-konsulent på morgenen den 31. oktober (telefonsamtale), og at det da ble avtalt når alarmsystemet skulle bli montert.
AE og TH kan ha bestemt seg på forhånd at de ønsket seg et slik system. Det er unødvendig med en lang samtale med selger, fordi detaljene om systemet kjøper ønsker seg, avtales med montøren i det øyeblikket systemet blir montert.
Montøren har alltid med seg alle komponenter som er tilgjengelig.

På den måten så kommer det ikke i konflikt med teater-besøket (klokkeslettene med Verisure kan være omtrentlig).

Hvis jeg ikke husker feil, så kom montøren på døren en av dagene like etter forsvinningen, og at det da var politiet som åpnet døren.
Jeg tenker at det var i den forbindelse at "Verisure-selgeren" ble avhørt.

En annen ting...

Dette ryktet i tråden om at VG har forsøkt å få ut plantegningene over Sloraveien 4;

- at VG har "gått hele veien"
- at VG har fått avslag
- at avslaget er begrunnet med at det vil sette liv i fare
- at innsynet vil ødelegge etterforskningen

Dette sier meg at VG ikke har fått mer innsyn i saken enn vi andre, og at samme årsak gjør at vi nå ser at noen publiserte opplysninger ikke stemmer.

Antageligvis er dette resultatet av at VG har "smurt litt ekstra på".

Det er i såfall ikke et nytt fenomen.

Citat:
En liten redigering (mitt uthevede):
"Hvis jeg ikke husker feil, så kom montøren på døren en av dagene like etter forsvinningen, og at det da var politiet som åpnet døren.
Jeg tenker at det var i den forbindelse at "Verisure-selgeren" ble avhørt."

Her mente jeg å skrive Verisure. Det er jeg som antar at det er montøren som oppsøker Sloraveien 4, enten på forsvinningsdagen eller på et tidspunkt dagene etter.

Takk for svar!
Jeg er enig med deg i de første avsnittene angående alarmselgeren. Han kan jo feks ha vært der rett før ekteparet reiste til teateret.

Det du skriver om VG tror jeg at du har rett i. De har ofte kommet med detaljer uten å skrive hvor de har detaljene fra (og noen ganger også uten å skrive at det er fra en anonym kilde el.l.) og i samme artikler som VG har kommet med nye opplysninger har VG ofte stilt politiet spørsmål om disse opplysningene og da har politiet ikke ønsket å svare på spørsmålene.

Jeg har ikke lest i noen artikler om at alarmselgeren ringte på døren og at politiet åpnet døren, men jeg har ikke lest absolutt alle artikler om saken, så det kan hende at du har rett i det.

"(18. januar-19) Noe av det etterforskerne har viet stort fokus i de ti ukene kidnappingssaken ble holdt hemmelig for offentligheten, har vært å kartlegge alle bevegelser rundt den savnede kvinnen i tiden før hun forsvant:
Har noen sett henne?
Har noen snakket med henne?
Hva forteller mobiltelefontrafikken hennes?
Det er i forbindelse med denne delen av etterforskningen at politiet skal ha funnet frem til alarmselgeren – som altså kan være en av dem som sist så Anne-Elisabeth Hagen."

"I samtalen med alarmselgeren skal Anne-Elisabeth Hagen ha blitt tilbudt et toppmoderne system, med mulighet for videoovervåkning og en såkalt «panikknapp».
Samtalen skal ha funnet sted inne i eneboligen i Sloraveien, og hadde en varighet på om lag ti minutter."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zLoXy5/forsvinningssaken-vurderte-ny-alarm-kvelden-foer-hun-forsvant

"(18. januar-19) Politiet opplyste fredag til VG at de også har avhørt en alarmselger som skal ha ringt på døra i Sloraveien 4 kvelden før Hagen antas å ha blitt kidnappet, men heller ikke han vekket mistanke.
– Jeg kan bekrefte at vi har snakket med en selger fra et sikkerhetsselskap, og at han er avhørt i saken. Det er ikke mistanke mot vedkommende, og han er sjekket ut av saken, sier Berge."
https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2019/01/18/195493346/politiet-har-sjekket-ut-flere-mulige-skjulesteder-i-kidnappingssaken
Citera
2020-04-15, 18:18
Medlem
Citat:
Valpen kan allerede vært innestengt. Hvis AEH ble bortført enten død eller levende fra hjemmet, ville det ikke vært nødvendig å plante spor.
Det har du rett i! Alle sporene i huset kan være ekte spor fra selve overfallet og bortføringen.
Citera
2020-04-15, 18:28
Medlem
Citat:
Det er mulig at politiet ikke har bekreftet det nøyaktige tidsrommet nærmere enn at AEH ble bortført mellom kl 09:14 og en gang tidligere på formiddagen.

"Politiet mener nå å vite det eksakte tidsrommet for når Anne-Elisabeth Hagen ble fraktet bort fra hjemmet sitt den 31.oktober i fjor."

Jeg synes fortsatt at det er nærliggende å tro at det har noe med elektrikeren å gjøre.
Det er i alle fall veldig spesielt at de mener å vite det eksakte tidsrommet. Jeg tenker at noen kanskje kan ha hørt eller sett noe og fortalt om dette til politiet, ettersom politiet kunne si dette.

Hva om elektrikeren sto rett utenfor Hagens hus og ringte til AE og at han snakket inn en talebeskjed på AEs telefonsvarer? Og på denne ev talebeskjeden ble det ev med lyder fra inne i huset (kanskje lyder av GM inne i huset?) som ikke kunne høres av elektrikeren men som lydteknikeren i ettertid greide å høre.
Citera
2020-04-15, 18:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Det er i alle fall veldig spesielt at de mener å vite det eksakte tidsrommet. Jeg tenker at noen kanskje kan ha hørt eller sett noe og fortalt om dette til politiet, ettersom politiet kunne si dette.

Hva om elektrikeren sto rett utenfor Hagens hus og ringte til AE og at han snakket inn en talebeskjed på AEs telefonsvarer? Og på denne ev talebeskjeden ble det ev med lyder fra inne i huset (kanskje lyder av GM inne i huset?) som ikke kunne høres av elektrikeren men som lydteknikeren i ettertid greide å høre.
Ja, sånn kan det være.

Ellers når det gjelder opplysningene i VG om alarmselgeren, så tror jeg VG surrer litt. Jeg tror det henger sammen slik jeg foreslo tidligere.
Citera
2020-04-15, 21:13
Medlem
Monsens avatar
Citat:

Nå la jeg merke til noe jeg har oversett tidligere (min understrekning). VG skriver eksakt tidspunkt + fraktet bort fra hjemmet. Kan lydanalysen være beviset her? Rekonstruksjonen vi har lest om i media, indikerer at politiet har avdekket at 112-samtalen har bakgrunnslyder av en bil som kjører på gårdsplassen. Var det føreren av denne bilen som fraktet vekk kroppen?

Hva tenker dere andre?

Hvis det ikke er lydopptaket av 112 som er nøkkelen her, er det andre ting som gjør at politiet vet det eksakte tidspunktet? Skjønner ikke hva det skal være?
Citera
2020-04-15, 21:34
Medlem
Citat:
Ja, sånn kan det være.

Ellers når det gjelder opplysningene i VG om alarmselgeren, så tror jeg VG surrer litt. Jeg tror det henger sammen slik jeg foreslo tidligere.
Ja det kan hende at VG surrer
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
Nå la jeg merke til noe jeg har oversett tidligere (min understrekning). VG skriver eksakt tidspunkt + fraktet bort fra hjemmet. Kan lydanalysen være beviset her? Rekonstruksjonen vi har lest om i media, indikerer at politiet har avdekket at 112-samtalen har bakgrunnslyder av en bil som kjører på gårdsplassen. Var det føreren av denne bilen som fraktet vekk kroppen?

Hva tenker dere andre?

Hvis det ikke er lydopptaket av 112 som er nøkkelen her, er det andre ting som gjør at politiet vet det eksakte tidspunktet? Skjønner ikke hva det skal være?
Jeg tenker også at det må være et lydopptak som har slike bakgrunnslyder som du nevner. Enten fra 112-samtalen eller en talebeskjed på AE-s telefon uten at eieren av den telefonen som ringte AE var klar over at det ble spilt inn talebeskjed (feks ved at telefonen lå i en lomme og telefonen ringte til siste oppringte nr ved et uhell ved at telefonen ble klemt i lommen slik at en tast ble trykket inn).

Hvis sistnevnte skjedde, må eieren av telefonen (eller den som hadde telefonen i en lomme el.l.) ha vært en person som hadde en grunn til å være der på det tidspunktet uten å bli mistenkt for noe kriminelt. Fordi - en GM som ikke hadde noen uskyldig grunn til å være der ville ikke hatt med seg en telefon dit (ettersom politiet kunne spore hvilke telefoner som hadde vært i området).

Det kan ev ha vært THs telefon som ringte til AEs telefon og la igjen talebeskjed (med diverse lyder -eventuelt lyder fra en annen bil som var utenfor huset) uten at TH visste det, feks da han var på vei ut av bilen og gikk inn i huset.
Citera
2020-04-15, 22:06
Medlem
Citat:

Hva tenker dere andre?

Ja det kan ha vært føreren av en annen bil som fraktet vekk kroppen, selv om det høres veldig spesielt ut hvis kroppen ble fraktet bort etter at TH kom hjem fra jobb. Jeg tenker at hvis AE ble drept (eller eventuelt bedøvd) ev lang tid før TH kom hjem fra jobb, hvorfor ble det ev valgt å vente med bortfrakting når det ev kunne være risiko for at noen kom til huset og oppdaget at AE var drept eller bedøvd?

Var kroppen ev skjult inne i en bil i garasjen, og den som fraktet kroppen bort kom ev til fots til Sloraveien?
Citera
2020-04-15, 23:22
Avslutad
Citat:

Hva tenker dere andre?

Jeg bet meg også merke til dette.

Jeg tenker at det må være lydopptak av ett eller annet slag. Enten fra AEHs mobil eller elektrikeren.
Det må i såfall være i tidsrommet fra 09:14 og frem til tidlig ettermiddag (09:48?).

Jeg har forsøkt å tenke andre alternativer.
Det eneste jeg kan tenke meg er at det kan ha vært instalert noe overvåkningsutstyr for valpen, men jeg vet ikke om det er realistisk.
Jeg tenker på f.eks. "babysitter", men de har kanskje ikke noen lydopptakfunksjon?!
Citera
2020-04-16, 00:14
Medlem
Citat:

Hva tenker dere andre?

Tror dette er en del av den psykologiske krigføringen mot TH. Politiet uttaler noe til VG, TH leser VG, politiet følger TH nøye og ser hva slags reaksjon uttalelsen gir.

I de seneste artiklene i VG omtales det at politiet fremdeles leter etter bilen som "potensielt" førte AEH ut av området. Et sted er det også skrevet om bilen som førte et "potensielt" lik ut av området.

Politiet står fritt til å tenke og tro og mene om hva som passer dem underveis i et etterforskningsforløp.

Legg merke til at setningen med "eksakt tidspunkt" og "fraktet ut av området" starter med ordene ... "Politiet mener ...".

En enorm forskjell fra eksempelvis ... "Politiets etterforskning konkluderer med ..." eller "Politiet har nå beviser for ..."

Man må lese politiets uttalelser nøye. Og unngå å trekke raske slutninger uten å finlese litt først.
Senast redigerad av kornblomst 2020-04-16 kl. 00:21. Anledning: skrivefeil
Citera
2020-04-16, 01:10
Medlem
Potensiell bil og potensielt lik...
Det kan bety mye forskjellig.

Det kan bl.a. bety at hun var i live da hun forlot sitt hjem, og at hun aldri kom hjem igjen. Når og hvordan vet jeg ikke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in