2020-04-15, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Vänta med dina slutsatser tills denna kris är över och vi kan börja jämföra och utvärdera resultatet. Själv misstänker jag att det kommer att bli en fullständig succé för Sverige, men vi vet inte ännu.

Undrar om det i slutändan blir rätt lika överallt. Man kommer inte undan de små Coronaliven. Vad som kan göra skillnad är hur sjukvården hunnit med.

Jag bara spånar men...
Citera
Medlem
Heja Finland!!
Citat:
Finska hälsomyndigheten - "Få döda i Finland, restriktionerna har fungerat"
https://twitter.com/AnnalenaLauren/status/1250339195517722630

Löfven borde ringa till Finland för att få hjälp.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
https://samnytt.se/ny-prognos-mellan-52-och-183-tusen-svenskar-kommer-att-do-av-corona/

Citat:
I en ny studie som ännu inte är referensgranskad prognostiserar en grupp forskare från Uppsala universitet att det mest sannolika alternativet är att drygt 100 tusen svenskar ska dö i epidemin. Den nuvarande intensivvårdskapaciteten kommer att överskridas 40 gånger.

Citat:
I studien utgår forskarna från flera modeller med olika nivåer av restriktioner. Däremot är de överens om att även om den svenska regeringen skulle ha infört de strängaste restriktionerna i Europa from den 10 april – skulle det inte spela någon större roll i sammanhanget. Åtgärden skulle kunna sänka dödligheten med endast 50%.

Ifall regeringen dock fortsätter på den inslagna banan utan några ytterligare restriktioner beräknar de att upp till 183 tusen svenska kommer att dö – med mediandödligheten på 96 tusen personer. Enligt modellen som beskrivs i studien kommer antalet döda och personer i behov av intensivvård att skjuta spikrakt i höjden i början av maj.

Undrar om svensken efter 100.000 döda fortfarande dyrkar Tegnell och tycker att regeringen gjort ett bra jobb att stoppa smittan.

Skulle inte tro det va.
Senast redigerad av Haddock93 2020-04-15 kl. 23:29.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MandarinSallad
Nu måste folket kräva att vi skjuter av alla i regeringen och på folkhälso-omyndigheten. Detta är fullblodspsykopater som utför folkmord mitt framför våra ögon.

Nejdå, Anders Tegnell framstår mer och mer som en nationalhjälte som gör allting rätt.
Citera
2020-04-15, 23:28
Medlem
MandarinSallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Du gnäller om folkmord men vill skjuta ihjäl massa människor...
Right...
Skillnad på folk och folk! Regeringen och ohälsomyndigheten har ställt till ett ordentligt lidande för folk. En ung kändis har gått bort nu också!
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Detta var vältränade soldater som var i Wuhan. Varav samtliga som blev sjuka blev så illa däran att dom sökte vård. Med covid19 symtom. I oktober, i smittans epicentrum.

Har Kina mörkat ett utbrott sedan oktober redan? Det är mycket spännande att se resultaten från dessa antikroppstester snart.

Jag tror inte att Kina är ursprungsorsaken men att viruset muterade där. Men det kvittar, vi är där vi är och måste lösa situationen, att peka finger hjälper inte. Snarare stjälper. Nu gäller det att fixa det här och jag tror att en lockdown är lösningen i ett första steg. Sen får vi testa, testa och testa och isolera!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Det är vår gosiga svetsare utan läppar! Sverige ville ha han i 8 år

Förtroendet för Stefan har ökat kraftigt de senaste veckorna. Folket tycker han gör ett bra jobb. Undrar om han kör med eftersläpning till helgen när han summerar antal groggar på vardagarna.

Vi har de ledare vi förtjänar.
Citera
2020-04-15, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Det återstår att se.

Återstår att se? Vadå menar du?

Man var tydliga med att man ville skydda de äldre och försöka dämpa smittspridningen. Nu är vi en av de med högst dödlighet per capita och de äldre dörr som flugor på äldreboendena medans vårdare saknar skyddsutrustning.

Finns inget se, man har redan misslyckats kapitalt. Kommer aldrig förlåta dom för det här. Riktiga as allihop i regeringen. Borde straffas.
Citera
2020-04-15, 23:29
Medlem
Pusselhelvetes avatar
...och nu är Adam Alsing död av detta..
Citera
2020-04-15, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Om det är så att även de som drabbas mycket lindrigt får immunitet så håller jag med dig. Men tills vi vet detta borde vi stänga ner så mycket som möjligt. Vad jag förstår verkar det lång ifrån säkert.

Det måste väl ända vara "fake-news".
Jag har hört på TV att det inte sker någon smittspridning i skolmiljö...
Jag är helt övertygad om att det sker smitta genom förskolor, i alla fall, baserat på egen erfarenhet. Förskolebarn är kassa på social distansering.

Dock sä hjälper väl inte en stängning av grundskolan, om man inte samtidigt förbjuder barn att leka på andra platser, som hos vänner? För då flyttar ju skolstängningen bara umgänget och smittan till en annan plats.

Jag ser dock inte det som ett problem med den här smittan, eftersom det är den mest lämpade kontaktytan för spridning utanför riskgrupper. Hade inte riskbilden verkat vara så enormt låg för oss, också egen erfarenhet, så hade det varit etiskt diskutabelt.

Jag bor i alla fall mitt i härden, och har inte ens hört talas om någon som behövt sjukhusvård för covid19. Så det är ju inte som vissa verkar tro, att det ligger lik på gatan i Stockholm.
Citera
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bregott246
Förtroendet för Stefan har ökat kraftigt de senaste veckorna. Folket tycker han gör ett bra jobb. Undrar om han kör med eftersläpning till helgen när han summerar antal groggar på vardagarna.

Vi har de ledare vi förtjänar.

Folk, speciellt svenskar är idioter. Finns ingen bättre beskrivning (jag är själv genetiskt svensk)
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Några journalister i Norrbotten tycks tro att de är årets scoop på spåret.
Ett antal militäridrottare från Boden var i Wuhan i oktober och drog på sig nån sjuka, som tidningarna i Norrbotten skriver om. De ska nu testas för Corona.

Ska bli väldigt intressant och se om de har antikroppar mot Corona.

Kineserna och även någon amerikansk bloggare har påstått att det var amerikanare som tog med sig smittan till en stor internationell militär tävling i Wuhan i oktober 2019.

Corona typ A som är den som är närmast släkt med fladdermössen finns i Kina men i Wuhan är typ B vanligast. Däremot är typ A den som finns i USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in