2020-04-15, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Isåfall får vi ha permanenta covid-avdelningar.

Det som tyvärr händer när vi smittar färre är att immuniteten går långsammare. Några har gissat från SARS och MERS att de som varit ordentligt sjuka i covid kommer ha en immunitet mellan 1,5 och 3 år. De som haft en mindre infektion kanske har antikroppar några månader. De flesta fallen är milda eller asymptomatiska.

Dvs vi kan bara räkna på fall där folk känt sig riktigt sjuka för att de ska vara immuna ett par år.

Men me spridningstakten som vi har för att skona sjukvården gör också att beräknad flockimmunitet inte uppkommer förrän efter kanske 3-5 år. Dvs då har väldigt många kanske redan tappat sin immunitet och man får börja om från början.

Enda sättet att skapa flockimmunitet är att släppa smittan helt fri. Och även i fattigare länder där detta bara är en till jobbig sjukdom, har man inte kommit i närheten av flockimmuniteten.

Det behövs mer studier på längden av immunitet. De kan börja nu eftersom antikroppstest kan komma att komma. Då ser man lätt vilka som har många eller få antikroppar. Hur länge de varar på riktigt kan bara framtiden utvisa.

Men Tegnell tror ju att flockimmuniteten kommer innan folk tappar sina antikroppar. Ett livsfarligt antagande.
Det är ett enda stort experiment från regimens sida.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Lägg dig på mage, kan du inte ligga rakt och andas bra för att chipstuttar och ölmage tar emot hur i helvete ska vi då kunna intubera och ventilera dig?
Nejdu, svenne. Du skulle dansat Zumba istället för att sitta och skråla åt Ultima Thule och annan kolhydratvänlig rock-pop!!

Fler invandrare än svenskar lider av fetma, mind you.
Citera
Bannlyst
Det gick fort med Alsing, skrev sitt sista inlägg 31 mars på Twitter, nu död.

https://twitter.com/adamalsing?s=09
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Jag har jobbat ideellt ett tag nu..

Så här gör ni om ni är intresserade

Gå in till ert landstings hemsida där finns oftasts maillänkar till frivillighetsrörelser..ex landstingets/kommunens eller röda korset.

Anmäl er där och skriv lite om ni ex. har specialkunskaper i något..ex. C-körkort, Vårdutbildning eller förstahjälpen erfarenhet, språkkunskaper eller liknande.

Ni får ett svarsmail där de ber er berätta mer om er själva och när ni kan jobba..Sedan tar ni er dit och faller in i leden och ni kommer se att det finns en hel del unga och gamla som faktiskt gör något..ALLA kan göra något..ju fler som gör något desto bättre för alla..

Ni är duktiga, jag tar hand om mina gamla föräldrar och har erbjudit min hjälp till gamla grannar, mäktar inte med mycket mer än så.
Citera
2020-04-15, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StenAnna
https://www.ecdc.europa.eu/en/publications-data/infographic-using-face-masks-community
Sjukt viktigt! FHM kommer dock strunta i det som vanligt, men borde vara en självklarhet för samtliga patientransporter på sjukhusen (nu hostar covidare i näsdukar!!
Och måste bli självklart på äldreboende & i hemtjänst och för vårdpersonal på sjukhus oavsett om man är vanlig medicin, karantän eller covidavdelning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Jag har haft bägge, kan säga at jag helt klart haft influensa som varit värre, har dock aldrig haft sån huvudvärk samt ont i ögonen som i covid-19

Har du testats positivt för covid-19?
Annars kan du inte påstå att du har haft det.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Såg att Lövens förtroendet har ökat under Coronakrisen. Var tvungen att gnugga mina ögon och titta igen. Vad är det för jävla vrak som röstar på honom efter det här? Regeringen har väl gjort det mesta fel så här långt genom att lyssna på en smittskyddsexoert med asperger.

Jävla travesti alltihop.

Med hjälp av statistik och privata undersökningsföretag så är allt möjligt.
Får du samma intryck om du pratar med andra människor?
Citera
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Folk sköter sig bra i Stockholm. Graden av efterlevnad hänger ihop med ens ålder/risk, vilket är logiskt.

Det är inget stort problem att ett kompisgäng med 25-åringar dricker öl på en pub. Det är de 90% av kontakterna som avstås ifrån som gör skillnaden, inte de 10% som återstår.

Dessutom hade det inte varit ett dugg bättre om de drack öl tillsammans hemma istället. Om man inte förbjuder människor från att lämna sina hem så flyttar man bara umgänget och smittan till en annan plats.

Bra ståndpunkt!

Så har jag själv resonerat kring de ev. 10% som ses på stan, på puben.
Så många haters som gått igång på den där bilden, från Nytorget, tagen i en dåligt framställd vinkel, där man ser folk sittandes på uteservering.

Det är så många som ändrat sitt beteende, ung som gammal, vilket jag tror leder till att vi fixar det här.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Det är ändå många relativt unga som dött på till synes obegripliga grunder.

Samla alla 20-50-åringar i Sverige och ge alla covid-19. Jag är övertygad om att fler än 5% kommer få det kämpigt med hälsan.
Jag köper inte argumentet att en majoritet knappt känner av det. Det känns mer som en lögn för att lugna befolkningen.

Det har ofta pratats om att ha covid-19 är som att ha en riktigt jävla tuff influensa som knockar en totalt.

Sen när känner man knappt av en vanlig säsongsinfluensa? Jag skulle nog vilja påstå att majoriteten människor som åker på en vanlig säsongsinfluensa garanterat känner av den ordentligt.
Om nu covid-19 enligt utsagor är betydligt tuffare mot kroppen (enligt dem som varit smittade), hur kan då slutsatsen enligt epidemiologerna vara att ”man knappt känner nära symptom av coronaviruset”?

Man förstår ju att det är skitsnack. Klart som fan man känner av det.

Vadå klart som fan att man känner av det? Blir man smittad och immunförsvaret klarar försvara dig så kan du såklart bli helt utan symptom.

Åker du på säsongsinfluensavirus och ditt immunsystem försvarar dig bra så får du inga större symptom då heller.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
h
Hoppas också att svetsar Steffe kan få känna av COVID-19.
Med tiden når det även regeringen.
Citera
2020-04-15, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Han var ju inte smal precis. Och att han hade gått ner i vikt betyder inte att hans kropp har blivit av med all skit fetman har ställt till med under alla år. Sådant tar lång tid att bli av med, om någonsin helt och hållet.

Sedan vet vi inte ifall han led av något annat, det kan ju inte vi veta.

Jag säger inte att han har gjort fel, jag bara skrev att OM han hade isolerat sig, så hade han ju förmodligen levt idag. Och hade kunnat leva i 20-30 år till.

Man får ju också tänka efter lite hur mottaglig man är för virus osv. Vissa får ju influensavirus av olika slag hela tiden och blir otroligt dåliga av det. Vissa blir nästan aldrig smittade hur de än utsätts för virus och även om de nu blir smittade så tar de det bra.

Om man vet att man inte tål influensavirus så bra, så kanske man bör vara mer försiktig.

Jag exempelvis blir nästan aldrig sjuk. Det spelar ingen roll om jag så vårdar och sover med en influensasmittad person, eller om det så är svininfluensan eller någon annan influensa. Antingen blir jag inte sjuk överhuvudtaget (märkligt nog?), eller så får jag feber i ett par dagar, mår lite kasst p.g.a feber, möjligen hostar några dagar, men sedan är skiten över.

Men det finns de som blir precis hur jävla dåliga som helst, varenda eviga gång de ens tittar på en smittad människa liksom (ja, du förstår säkert vad jag menar), och dessa bör nog akta sig extra noga.

Du tål HIV också då?
Citera
2020-04-15, 22:38
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det hoppas jag inte, eftersom jag redan haft covid19.

Finns i dagsläget inga skäl att tro att såna egenskaper skiljer sig från andra besläktade coronavirus. Jag är mer trygg med att få covid19 än ett otestat vaccin. Och då är jag vaccinliberal.

Jamen grattis, du ska veta att jag hoppas att det du tror på är rätt.

Bortsett från det så tycker du att vi ska smitta alla eller stoppa spridningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in