2020-04-15, 22:30
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Jag har backat FHM’s idé om att låta smittspridningen ske långsamt i samhället så att vården ska hinna med, och för att så småningom närma oss flockimmunitet (FHM säger att det INTE är planen men alla förstår att så är fallet). Ur smittspridningssynpunkt är det HELT LOGISKT. Det finns idag inget annat sätt att stoppa detta.

Isåfall får vi ha permanenta covid-avdelningar.

Det som tyvärr händer när vi smittar färre är att immuniteten går långsammare. Några har gissat från SARS och MERS att de som varit ordentligt sjuka i covid kommer ha en immunitet mellan 1,5 och 3 år. De som haft en mindre infektion kanske har antikroppar några månader. De flesta fallen är milda eller asymptomatiska.

Dvs vi kan bara räkna på fall där folk känt sig riktigt sjuka för att de ska vara immuna ett par år.

Men me spridningstakten som vi har för att skona sjukvården gör också att beräknad flockimmunitet inte uppkommer förrän efter kanske 3-5 år. Dvs då har väldigt många kanske redan tappat sin immunitet och man får börja om från början.

Enda sättet att skapa flockimmunitet är att släppa smittan helt fri. Och även i fattigare länder där detta bara är en till jobbig sjukdom, har man inte kommit i närheten av flockimmuniteten.

Det behövs mer studier på längden av immunitet. De kan börja nu eftersom antikroppstest kan komma att komma. Då ser man lätt vilka som har många eller få antikroppar. Hur länge de varar på riktigt kan bara framtiden utvisa.

Men Tegnell tror ju att flockimmuniteten kommer innan folk tappar sina antikroppar. Ett livsfarligt antagande.
Citera
2020-04-15, 22:30
Medlem
Såg att Lövens förtroendet har ökat under Coronakrisen. Var tvungen att gnugga mina ögon och titta igen. Vad är det för jävla vrak som röstar på honom efter det här? Regeringen har väl gjort det mesta fel så här långt genom att lyssna på en smittskyddsexoert med asperger.

Jävla travesti alltihop.
Citera
2020-04-15, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meck-Vorpommern
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/GGLm0l/det-europeiske-smittevernbyraaet-ber-om-at-munnbind-anbefales-i-norge

Hur ska Sverige reagera på detta?

ECDC ber alla länder i EU och ESS att rekommendera munskydd. Sverige har jo varit mot det tidigare. Blir spännande att se FHM rekommendera något dom tidigare sagt inte hjälper.

https://www.ecdc.europa.eu/en/publications-data/infographic-using-face-masks-community
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Kvinnor har totalförstört det här landet och du försöker plocka feministpoänger med att hylla vad någon gör under en global pandemi. Särskilt när det enda alternativet det ställs mot (Sveriges) är typ ett industriellt massmord.

Jag hade skrattat om det inte vore så att ni faktiskt har förstört landet och nu skall ta livet av oss.

Har inte hyllat ett skit angående det här landet.

Är du helt efterbliven eller?
Citera
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norik
Använde samma källa och kom fram till att 1/1-6/4 2018 dog fler än 1/1-6/4 2020 även i Stockholm, men i stort sett samma.

Ser man till hela Sverige dog det mer än 2000 fler 2018 samma period.

Nu kommer det förstås dö en massa mer i Covid-19 innan vi är klara, men vi kommer hamna i samma härad.

I influensasäsongen 2017/18 dog 1012 personer, Covid-19 har redan tagit 1203 liv och tyvärr finns det inget slut för sjukdomen i sikte, värt om pekar allt på att hela Sverige kommer se ut som Stockholm förr eller lite senare.

Källa: https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-influensa/2017-2018/influensarapport_2017-2018_sasongssammanfattning_final_v3.pdf
Citera
2020-04-15, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Tack för ditt svar, du vet att jag har följt detta en stund eller hur? Det som oroar mig med allt detta som pågår med öppet samhälle när smittan sprids vidare är att man inte vet vad man får med C19 även om det bara vart en lätt förkylning osv.
Ett ett ny vaccin fungerar bara för de som inte är smittade och de som har fått C19 i blodet som Herpes eller HIV fungerar, de får bromsmedicin.

Jag hopas att jag har fel men just nu så är det bättre att vara utan C19.
Det hoppas jag inte, eftersom jag redan haft covid19.

Finns i dagsläget inga skäl att tro att såna egenskaper skiljer sig från andra besläktade coronavirus. Jag är mer trygg med att få covid19 än ett otestat vaccin. Och då är jag vaccinliberal.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Klipp av frugans BH på mitten så har du två.

Finns filmer på tuben där de gör munskydd. Såg faktiskt någon som gjorde av en bh. Tror det var på skämt dock.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Efter jag hörde tjocka Steffe prata ikväll tror jag inte heller.
När man i juni är uppe i 80 tusen döda i Sverige komma han köra exakt samma svammel om att vi gör rätt i Sverige och att man förberett en hel del enkät som ska skickas runt. Detta under förutsättning att han inte insjuknar i covid-19 vilket är nåt jag önskar mer än nåt annat just nu.
h
Hoppas också att svetsar Steffe kan få känna av COVID-19.
Citera
2020-04-15, 22:33
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Låter helt befängt i mina öron, det står att det ökar risken och ändå ska vi använda det?
Fast det råder brist inom vården!

Rätt använt tillföra den säkerligen lite men de flesta kommer gå i felaktiga skydd som används felaktigt, har man sett att detta fått ner dödsfallen i Italien och Spanien?

I Kina och länderna däromkring är det så förorenat att man använder det dagligen, i dessa länder blir det ingen större skillnad mer än att det måste bytas/rengöras oftare.

https://www.nytimes.com/2020/04/15/nyregion/coronavirus-face-masks-andrew-cuomo.html
New York Orders Residents to Wear Masks in Public
Gov. Andrew Cuomo said all New Yorkers must wear face coverings when social distancing is not possible, including on public transport, in stores and on crowded sidewalks.

Eller hur? Hela världen fattar inte. Vi vet bäst.
Citera
Medlem
Kan det vara 2 3 veckor till peaken? Hur många kommer dö den dagen? Gissning?
Citera
Medlem
vidrikfittanens avatar
Lägg dig på mage, kan du inte ligga rakt och andas bra för att chipstuttar och ölmage tar emot hur i helvete ska vi då kunna intubera och ventilera dig?
Nejdu, svenne. Du skulle dansat Zumba istället för att sitta och skråla åt Ultima Thule och annan kolhydratvänlig rock-pop!!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Framförallt finns det inga munskydd att få tag i på apotek i Sverige så om inte staten delar ut munskydd så blir det svårt för svenskarna att följa denna regel.

Det skulle ha funnits munskydd till all vårdpersonal överallt redan. MSB
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in