2020-04-15, 22:20
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Och först nu i mitten av april fick Sverige äntligen en test med blodplasma från överlevande individer av infektionen COVID-19?

Allt låter så sent just nu i Sverige!
Kan hålla med om att jag hoppats Sverige skulle imponera lite mer med att få fram tester, i nuläget framförallt tillförlitliga antikropptester som enkelt kan utföras i stor skala.

Detta med blodplasman hade inte varit fel att ligga lite mer i framkant med, nu framgår det väl inte exakt hur långt gångna vi är, har man testat med tio personer kanske det tar lång tid att utvärdera resultaten. Vet inte hur det ser ut i andra länder?
Citera
2020-04-15, 22:20
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
CNN hyllar i en artikel Danmarks, Norges och Finlands insatser som näst intill perfekta. Tidigt så infördes lock-downs, precis lagom och verkningsfulla, men inte så drakoniska som Sydeuropas. Genom att åtgärderna var så resoluta och tidiga, så har man faktiskt helt lyckats trycka tillbaka viruset och har endast fåtal dödstal nu.

Sen nämns kontrasten mot Sverige:
Contrast these interventionist responses with Sweden -- the only Nordic country not led by a woman -- where Prime Minister Stefan Löfven refused to impose a lockdown and has kept schools and businesses open. There, the death rate has soared far higher than in most other European countries.

Kan föreställa mig FHMs bortförklaringar.
Citera
2020-04-15, 22:21
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
De rapporterar de uppgifter om dödsfall de får in.

Så tror jag inte att det funkar tyvärr. Det hade ju varit det bästa men så gör de inte i dagsläget som man upptäckte under påsken.
Citera
Medlem
orvarinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Det finns enstaka kvinnor som gör ett otroligt bra jobb som ledare. Dessa kvinnor brukar oftast vara maskulina av sig, inte minst Angela Merkel som gång på gång misstänkts för att vara en flata.

Nog om det, inga konstigheter. En maskulin kvinna kan göra jobbet bra, det har jag själv sett genom åren i min karriär, men dessa har något gemensamt som sagt och det är att de beter sig i grund och botten som män.

Fjollor som Lööf, eller Lövin skulle aldrig kunna axla en sådan roll. De är för blödiga.
Men kvinnor som Angela Merkel eller Norges statsminister absolut. De är båda hårda, maskulina kvinnor.

Alltså behöver vi inte en KVINNA som ledare utan vi behöver maskulinitet! Till största delen kommer maskulinitet från män, sekundärt från manliga kvinnor/flator.

Så tänk du innan du skriver. Jag är fullt medveten om varför jag säger som jag gör.

Sanna Marin och Mette Frederiksen verkar ju hantera det här galant. Knappast maskulina. Efter att ha läst dina inlägg kring maskulinitet, relationer och dating är mitt råd, i all välmening, sök hjälp. Seriöst. Det finns hjälp att få.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Nu får väl Stockholmarna skärpa sig?!

I Stockholm drar man igång med seniormatcher i fotboll till helgen. Något som upprör statsministern.

-Jag tycker det är oansvarigt och onödigt, säger Stefan Löfven (S) till Aftonbladet.

Löfven tycker att det är okej att barn och unga tränar och spelar fotboll under coronapandemin, men menar att det finns för många risker med att spela fotboll på seniornivå. I Stockholm är det de lägre serierna som sätter igång den 17 april.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Men lilla fjant, vad hade jag för sakfel i mitt första inlägg angående konsekvenserna kring total lockdown?? Oseriösare än du blir man knappelunda

Ad hominem igen! Du är tydligen helt obildbar! Delge oss gärna dessa konsekvenser du talar om. Jag misstänker att det är redan sinnessvaga som tar livet av sig, vad har du mer att delge oss?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Jag har backat FHM’s idé om att låta smittspridningen ske långsamt i samhället så att vården ska hinna med, och för att så småningom närma oss flockimmunitet (FHM säger att det INTE är planen men alla förstår att så är fallet). Ur smittspridningssynpunkt är det HELT LOGISKT. Det finns idag inget annat sätt att stoppa detta.

Däremot ligger två enorma orosmoln över denna taktik:

1. Man vet inte hur viruset slår på människan. Det verkar ärligt talat vara lotteri om man får leva eller dö, oavsett ålder, kön, sjukdomshistorik, smal, fet, tränad, icke-tränad osv.

2. Det fortsätter att talas om att skydda riskgrupper. Problemet är bara att Sverige har 1.5-2 miljoner människor som tillhör riskgrupper. Att ha ett så här öppet samhälle gör det fullkomligt omöjligt att skydda dessa människor. Det är ett spel på högsta tänkbara nivå.

25.000 får hjärtinfarkt varje år. Många överlever efter operation. Ska dessa 25.000 gå och oroa sig över detta virus?
De 25.000 som fick infarkt 2019, 2018 och tio år bakåt i tiden. Ska de också vara oroliga?

Det är alldeles för många som tillhör riskgrupp. Kunskapen om viruset är alldeles för låg. Alltså kan samtliga i riskgruppen stå i skottlinjen för detta virus.

Förstå hur många unga människor i Sverige idag som har föräldrar som haft infarkt eller problem med immunförsvaret tidigare. Vilken enorm oro, och FHM fortsätter spela detta spel.

”Oj de dog? Det är ju förstås väldigt tråkigt men de ingick ju i riskgruppen som vi har nämnt tidigare”.

Medelåldern för svenskar som dör i covid är 82 år, exakt samma som Sveriges medellivslängd!

Känns inte riktigt som ett lotteri va?
Citera
2020-04-15, 22:22
Medlem
Nu ska alla med symtom testas i Finland. Varifrån har de fått allt material?

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/04/15/nya-riktlinjer-fran-thl-alla-med-symtom-ska-testas?utm_source=twitter-share&utm_medium=social
Citera
2020-04-15, 22:22
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
https://www.expressen.se/kultur/vict...m-for-sverige/

Nu försöker verkligen PK-Sveriges journalister som får order uppifrån, att knäcka alla artiklar som kritiserar Corona-Bob Tegnell. Viktigt nu att skydda Tegnell mot andra experter, oavsett om de är professorer eller dylikt. Mer beställd artikel får man leta efter.

Verkar som att någon skämdes över artikeln som höll Nordkoreanskt snitt att den plockades bort.

Nu är det strategin uber alles. Tegnell wir folgen dir!
Citera
2020-04-15, 22:23
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Blir nog ett nej. Hur ska 08-or kunna dricka bärs på uteserveringar med munskydd på?

Framförallt finns det inga munskydd att få tag i på apotek i Sverige så om inte staten delar ut munskydd så blir det svårt för svenskarna att följa denna regel.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Nu ska alla med symtom testas i Finland. Varifrån har de fått allt material?

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/04/15/nya-riktlinjer-fran-thl-alla-med-symtom-ska-testas?utm_source=twitter-share&utm_medium=social

Ja, det är en jäkligt relevant fråga!
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Är det inte dags att politikerna och MSB folk hoppar in i sjukvården nu för att visa att det går bra att jobba med bristande skyddsutrustning!?

Tja, Boris Johnson ville visa sig tuff och tog coronapatienter i hand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in