2020-04-15, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Oj oj vad har du för källa på hur många Covid-19 kommer döda?

Redogjorde detaljerad statistik över detta tidigare idag, sök på det.
Citera
2020-04-15, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Bortsett från att kioskmongot väljer att fokusera intervjun på seniorfotboll i stockholmsområdet , så låter det underförstått på det han säger i slutet att man siktar på att smittan skall plöja igenom det svenska samhället i rask takt.

Ja det är väl samma tolkning som jag gjort, dvs underförtått FHM försöker inte bromsa någon smitta bara ge sken av att de ska göra det. Är väl mycket pensionspengar som kan sparas in nu.
Citera
2020-04-15, 21:58
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
När man öppnar upp så tar ju smittan fart. Så får man stänga ner. Om och om tills landet konkar
Jag fattar inte hur du resonerar.

Om vi ändå inte ska gå i affärer, på pubar, på restauranger, på biografer och teatrar osv... Vad är skillnaden?

Om vi istället "lever som vanligt", som det heter, så havererar först sjukvården och sedan resten av samhället.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Någon som vet hur Adam Alsing smittades. Läste en kommentar på fejan att han hade gått i karantän för en månad sedan. Om så är fallet måste ju någon i hans familj smittat honom.
Varför gick han i karantän? Visste han med dig att han tillhörde en riskgrupp?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Absolut INTE. Är det sista vi behöver just nu.

Anledningen till att detta elände fortgår ÄR pga att kvinnorna har extremt mycket att säga till om här i Sverige, inte minst inom politiken.

Det som Löfven och Co gör är baserat på ett tryck från kvinnorna kring honom. Tex förskolorna stängdes inte pga att kärringarna som Agnes Wold minsan inte ville vara hemma med barnen eftersom det ansåg hon vara kvinnoförtryck.

Att vi har mjäkiga åtgärder är för att vi INTE har en stark, maskulin och handlingskraftig ledare likt Putin, Trump eller vilken som helst stormaktshavare egentligen.

Detta är ett krisläge, ungefär som ett krigstillstånd, då krävs det kraft och snabba beslut. Något som endast riktiga män kan genomföra, likt krigstider. Inte ofta ser man kvinnor vara generaler och befäl vid frontlinjen, av naturliga skäl. Kvinnan blandar in känslor i mycket, här finns det inte uttrymme för sådant tyvärr. Här måste logik, hård fakta och transparens stå som beslutsunderlag för ett agerande

Hur ska man då förklara att länder med kvinnliga ledare har bra siffror? Och Trump har ju visat sig vara framgångsrik i hanteringen av krisen tycker du? Är det nån som är en kärring som inte kan hantera sitt känsloliv är det ju han. Tänk till lite nu.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Adam Alsing som dog var ju ett riktigt fetto - kanske 120 kg eller nåt - antagligen därför han dog..?

Så viruset klippte Alsing?
Trist.
Oväntat.

Nu blir svenskarna rädda på riktigt för detta Demon-virus.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Det har nämnts förut, men uppbarligen så måste det upprepas igen.
Högsta dödstalet hittills noterade 8 april då 90 personer dog av Covid-19 i Sverige.
Sedan dess har dagsdödstalet minskat betänkligt.

1 april 49
2 april 68
3 april 69
4 april 60
5 april 78
6 april 82
7 april 70
8 april 90
9 april 55
10 april 52
11 april 50
12 april 54
13 april 45
14 april 31
(döda 15/4 hittills 24 inrapporterade)

Därmed inte sagt att alla delar av landet har peakat ännu.

Källa: https://en.m.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_pandemic_in_Sweden
För dag-för-dag siffror så är Worldometers-sidan fruktansvärt dålig, då den endast går efter inrapporteringsdagen. Inte efter själva dödsdatumet.

Men hur många döda den 8 april rapporterades den 8 april? Om det var högre än 31 så kanske vi kan ana en viss nedgång. Annars har vi sannolikt fortsatt uppgång.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Du glömde bort att man har offrat massvis med människor för att göra den traden. Men jag antar att dom inte hade nått värde.

Dessutom är det väldigt oklart hur länge och hur många som får antikroppar mot viruset. Det kommer troligtvis vara som influensavirus, att dom muterar alternativt att antikropparna har försvunnit tills nästa år. Det är först när vi får ett vaccin som vi får bukt på det stora problem som corona skapar.

Människorna som dör nu i Sverige är exakt lika mycket värda som personerna som kommer dö i karantänsländer som öppnar upp igen.

Men jag antar att de som dör efter en karantän bara var otur? Nåt som man inte kunde gissa? Uppenbart kommer smittan blomma upp igen i karantänsländerna.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Finns oro och rädsla med i bilden så kan det lätt bli fel men det är inte ett lagbrott att uppleva dem känslorna.

Det där var en bra lista, kudos! Nu nämner jag min prognos som jag har haft rätt om hittills.

Första dödsfallet i mars. Check.
Vi passerar 1000 döda i mitten av april. Check.
Slutet av april har Stockholm passerat dessa siffror och i maj passerar vi 10 000. Det sista är en mycket säker marginal enligt informationen jag har tagit.

Jag försöker dock övertyga mig själv att det inte blir 20k+....

Det bror mycket på vården helt enkelt. Hinner de med att utöka kapaciteten, både vad gäller platser och personal? Om ja, då kan en viss lugnare dödskurva hållas.

Om inte? Ja, då drar det iväg åt helvete och det blir totalkaos.
Citera
2020-04-15, 21:59
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Om det lilla viruset inte har någon att sprida sig till så dör det ut.

Ja men det är ju fullständigt osannolikt nu med en totalkarantän som skulle utrota viruset. Finns det ju ingen som tror på.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Nej, då har de smittade tagits om hand under nedstängningen.

Så när man stängt ner ett par månader så tror du viruset dött ut? Naturligtvis inte, det kommer igen
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Adam Alsing som dog var ju ett riktigt fetto - kanske 120 kg eller nåt - antagligen därför han dog..?

Eh..? Va? Nä.

Kolla denna bild. Från januari 2020:

https://www.instagram.com/p/B73az3djod7/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in