2020-04-15, 21:49
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
New York gör ansiktsmask obligatoriskt för alla
Alla människor i New York måste framöver bära ansiktsmask som täcker mun och näsa. Det meddelade guvernören Andrew Cuomo på en presskonferens under onsdagen, rapporterar Bloomberg.
Beslutet träder i kraft på fredag och gäller ”alla situationer där social distansering inte kan upprätthållas”.

https://omni.se/new-york-gor-ansiktsmask-obligatoriskt-for-alla/a/pLekAE

Vet vi om Mengele kontaktat dem än och förklarat att det där med fejs määsks bara är false säkjurity? Riktiga män kör utan säkerhetsbälte, var det inte så?
Citera
Medlem
Zvennees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Bra fråga!

Verkligen, alla IT system uppdateras ju i realtid med cloudslösningar så det är ett frågetecken
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Jag tror inte att det är möjligt tyvärr, men det hade varit ett alternativ. Inte ens Norge väljer att göra det som har enorma besparingar att ta av.

Vadå möjligt? Du sa att det var det enda alternativet. Har vi bara ett finns det bara en sak att göra?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Det beror på eftersläpningen. Senaste dagarnas låga siffror döda per dag kan alltså ha 3 dubblats om en vecka när den där eftersläpningen masat sig in i FHMs system.

Någon som vet vad eftersläpningen på typ en vecka beror på?

Det tar tid att hantera ett dödsfall. Fokus är på anhöriga och annat än pappersarbetet med att registrera i systemen, har du sedan en förhöjd dödlighet som i Stockholm läggs det säkert på hög.

Skulle vi plötsligt få 3x dödsfall borde det synas i mer fall och inlagda på sjukhus, men så är inte fallet.
Citera
Medlem
Det har nämnts förut, men uppbarligen så måste det upprepas igen.
Högsta dödstalet hittills noterade 8 april då 90 personer dog av Covid-19 i Sverige.
Sedan dess har dagsdödstalet minskat betänkligt.

1 april 49
2 april 68
3 april 69
4 april 60
5 april 78
6 april 82
7 april 70
8 april 90
9 april 55
10 april 52
11 april 50
12 april 54
13 april 45
14 april 31
(döda 15/4 hittills 24 inrapporterade)

Därmed inte sagt att alla delar av landet har peakat ännu.

Källa: https://en.m.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_pandemic_in_Sweden
För dag-för-dag siffror så är Worldometers-sidan fruktansvärt dålig, då den endast går efter inrapporteringsdagen. Inte efter själva dödsdatumet.
Citera
2020-04-15, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Tar vanligtvis runt två veckor från att bli smittad till att få symptom. En nedstängning ska givetvis vara längre än så. Har någon i ex.vis en familj viruset så märks det under nedstängningen och smittade kan tas om hand. Personen har då högst hunnit smitta sin familj i samma lägenhet, vilka också tas om hand.
Har något land i Europa som har stängt ner lyckats utrota viruset än? Nej, så det funkar inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det verkar effektivare NU. Men sen när man måste öppna upp igen då? Fritt spelrum för viruset

Sant. Då kan vi stå där och bygga volvo-bilar och exportera alla våra varor till länder som...ja vad? Vilka ska köpa våra produkter menar du? Vi är en exportekonomi.

Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Vill minnas att Kina låg på runt 10000 kritiskt sjuka vid deras peak. USA ligger nu på 13000 och har nära på 28000 döda. Om nu inte Kina ser "kritiskt sjuka" som något helt annat än resten av världen borde deras reella dödssiffror ligga någonstans runt USAs. Bara en tanke.

Nej, cirkulera.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Det behövs nog en kvinna som statsminister i Sverige.

https://www.forbes.com/sites/avivahwittenbergcox/2020/04/13/what-do-countries-with-the-best-coronavirus-reponses-have-in-common-women-leaders/#301de1053dec

Definitivt Det där var riktigt gott att se så tack för den!
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gobigorgohome
Nu är det som så här, jag kan inte belägga mina påståenden, jag skrev vad jag har fått till mig, jag pratar varken skit eller nervärderar Adam.

Det är jättetråkigt och synd om alla som förlorar en nära kär, och jag beklagar det verkligen.

Men så har vi dig då, från ingenstans säger du att jag är ”äcklig”, det verkar vara helt okej enligt dig.

Jag är färdig med dig hopps du får ett fantastiskt liv.

Att sprida rykten om nyligen döda människor som motsägs av tillgänglig information, är mycket riktigt rätt äckligt, även om just din moral tillåter dig det. Varför tycker du inte att jag ska kalla något vid sitt rätta namn?
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Nu ska boende i New york bära munskydd.
https://edition.cnn.com/2020/04/15/us/new-york-facemasks/index.html

Bra USA!

Ja vill man ha en lägre smittspridning är det nog en bra idé tror jag iallafall,

Tjeckien syr ju egna skydd av tyg, till och med det verkar hjälpa, de har låg andel avlidna per miljoner invånare,

så att de går runt med hemtillverkade munskydd ser iallafall inte ut att accelerera epidemin dvs öka smittspridningen,
Citera
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Det verkar effektivare NU. Men sen när man måste öppna upp igen då? Fritt spelrum för viruset

Du glömde bort att man har offrat massvis med människor för att göra den traden. Men jag antar att dom inte hade nått värde.

Dessutom är det väldigt oklart hur länge och hur många som får antikroppar mot viruset. Det kommer troligtvis vara som influensavirus, att dom muterar alternativt att antikropparna har försvunnit tills nästa år. Det är först när vi får ett vaccin som vi får bukt på det stora problem som corona skapar.
Citera
2020-04-15, 21:51
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:

Nej, då har de smittade tagits om hand under nedstängningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in