2020-04-15, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Där fick du ju förklaringen till min allmänna dysterhet, har inte haft en glad stund sedan 1975, inte kul att vara Leksing.

Jodå, HR kan mycket väl se indiciekedjan på ett helt annat sätt men det brukar inte vara så vanligt och om Björn Lindén skriver sin dom väl så tror jag att den kommer att hålla.

Men hur som haver, det blir en spännande höst, det här fallet lär ju inte få förtur i och med att det inte kommer att finnas någon häktad.
Med tanke på att de behövde tid på sig för skuldfrågan, så pass att SD fick sitta över hela påsken, så känns det lite som om det står och väger. Så en frikännande dom i TR behöver inte bli en frikännande dom i HR. Vi får väl se. Dom 6 maj. Överklagandets sista dag är 27 maj. HR KAN ta upp det före 1 juli, men undrar verkligen om det hinns med. I så fall blir det i höst.
Citera
2020-04-15, 21:29
Medlem
SKetchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Vad svamlar du om? Att jag skriver att jag tror att en hammare (för mig) är det troligaste vapnet är pga dels märkena på Lena (cylinderformade) , dels på de färska skadorna i trädet (rektangulära).

Var i FUP:en står detta?
Citera
2020-04-15, 21:30
Medlem
Funderar på hur följande kan ha påverkat beslutet? Kan det helt enkelt vara så att häktet är fullt och man anser inte att SD kan påverka utredningen längre?

SVT/Örebro 24 mars 2020.
Fångar i svenska fängelser och häkten får inte ta emot besök på grund av risken för att få in coronaviruset. Alla permissioner ställs in.
– Konsekvenserna av att få in smitta i våra fängelser är väldigt allvarliga, säger Lennart Palmgren på Kriminalvården.
Kriminalvården stoppar besök till fångar på samtliga anstalter och häkten med omedelbar verkan. Även fångarnas permissioner ställs in, och egna inställelser i anstalterna skjuts upp.
– Här är man frihetsberövad och har inte möjlighet att själv påverka sin situation. Vi har också en allvarlig överbeläggningssituation där man många gånger får dela cell med en cellkamrat, säger Lennart Palmgren, direktör för anstalt, häkte och frivård, som fattat beslutet.

”Många tillhör riskgrupper”
Många fångar tillhör också de medicinska riskgrupperna och är därför särskilt sårbara för viruset.
– De har underliggande sjukdomar, många är missbrukare. Den andra delen är personaldelen, att vi riskerar att få sjukskriven personal och svårt att bemanna upp helt enkelt, säger Palmgren.

Fångarna får dock fortsättningsvis ta emot besök från försvarare, åklagare och polisanställda. Lennart Palmgren säger att fängelserna och häktena inte har kapacitet att genomföra möten och förhör genom avskiljande glasväggar.

– Rättsprocesserna måste fortgå, det är en samhällsviktig uppgift. Vi tänker också att myndigheter sinsemellan har ett ansvar att samarbeta, att varje individ och tjänsteman har ett ansvar att meddela om man känner symtom eller inte, säger han.
Senast redigerad av piastrone 2020-04-15 kl. 21:32.
Citera
2020-04-15, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKetcher
Var i FUP:en står detta?
Kika i NFCs aktbil 160.
Citera
2020-04-15, 21:32
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ett fel ÅH kan ha gjort var kanske att man plockade in SD för snabbt i början.
Det är ett av felen, av många.
Citera
2020-04-15, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Nja räkna inte ut HR riktigt än, Det sitter trots allt enbart jurister i HR och dom kan mycket väl se indiciekedjan med helt andra ögon än TR.

Vilket fult ord du tog i din mun. ( Leksand ) .
Ja det är rena Kinderägget i dagens flöde i tråden. Leksand, frisläppande och håglös stämning.
Citera
2020-04-15, 21:37
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Där fick du ju förklaringen till min allmänna dysterhet, har inte haft en glad stund sedan 1975, inte kul att vara Leksing.

Jodå, HR kan mycket väl se indiciekedjan på ett helt annat sätt men det brukar inte vara så vanligt och om Björn Lindén skriver sin dom väl så tror jag att den kommer att hålla.

Men hur som haver, det blir en spännande höst, det här fallet lär ju inte få förtur i och med att det inte kommer att finnas någon häktad.

Min bästa stund var väl sm-guld 1979 och 2007 men 2016 blev ett mörkt år när ni petade ner oss till hockey allsvenskan och det var en stor kamel att svälja .

Nej det blir nog ingen förhandling i HR i den närmaste framtiden, Om det överhuvud tagit blir någon runda 2. Risken är väl att luften gick ur Hiding och co.
Citera
2020-04-15, 21:39
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Funderar på hur följande kan ha påverkat beslutet? Kan det helt enkelt vara så att häktet är fullt och man anser inte att SD kan påverka utredningen längre?

SVT/Örebro 24 mars 2020.
Fångar i svenska fängelser och häkten får inte ta emot besök på grund av risken för att få in coronaviruset. Alla permissioner ställs in.
– Konsekvenserna av att få in smitta i våra fängelser är väldigt allvarliga, säger Lennart Palmgren på Kriminalvården.
Kriminalvården stoppar besök till fångar på samtliga anstalter och häkten med omedelbar verkan. Även fångarnas permissioner ställs in, och egna inställelser i anstalterna skjuts upp.
– Här är man frihetsberövad och har inte möjlighet att själv påverka sin situation. Vi har också en allvarlig överbeläggningssituation där man många gånger får dela cell med en cellkamrat, säger Lennart Palmgren, direktör för anstalt, häkte och frivård, som fattat beslutet.

”Många tillhör riskgrupper”
Många fångar tillhör också de medicinska riskgrupperna och är därför särskilt sårbara för viruset.
– De har underliggande sjukdomar, många är missbrukare. Den andra delen är personaldelen, att vi riskerar att få sjukskriven personal och svårt att bemanna upp helt enkelt, säger Palmgren.

Fångarna får dock fortsättningsvis ta emot besök från försvarare, åklagare och polisanställda. Lennart Palmgren säger att fängelserna och häktena inte har kapacitet att genomföra möten och förhör genom avskiljande glasväggar.

– Rättsprocesserna måste fortgå, det är en samhällsviktig uppgift. Vi tänker också att myndigheter sinsemellan har ett ansvar att samarbeta, att varje individ och tjänsteman har ett ansvar att meddela om man känner symtom eller inte, säger han.

Det som möjligen talar mot det är att mordvapnet inte är hittat ännu. Om SD är GM och han har sparat det så finns ju en risk att han läser i tråden och gör sig av med det nu. Å andra sidan kanske han är nöjd med var det då redan ligger eller litar på att någon i hans närhet har fixat undan det. Om han nu inte gjorde sig av med det på väg till Arlanda, i USA eller var han nu hann åka. Eller då GPS:en stod stilla den natt de väl skulle ha sovit på ett hotell på Arlanda men satt i bilen? Eller hur det nu förhöll sig.

Jag undrar hur allvarliga missar som gjordes i början av utredningen när de läst Ds åka iväg. Hade vi haft mordvapnet som teknisk bevisning ifall de inte tillåtits lämna landet? Med tanke på alla missar så vore ett omtag med en granskning av den egna utredningen nästan på tiden. Framförallt kan man fortsätta undra över ev kompisar bland polisen för SD, HD och JG. Ett spår som behöver kontrolleras mer innan det avfärdas, kan tyckas.
Citera
2020-04-15, 21:41
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag förstår inte alls vad du menar med att jag skulle ha haft 100% rätt, du måste ha misstolkat mig på något sätt här. Så länge jag inte känner till någon egentlig bevisning mot SD kan jag helt enkelt inte göra en korrekt värdering av den.
Just så. Det är svårt att känna till någon egentlig bevisning när det inte fanns nån..
Citera
2020-04-15, 21:44
Bannlyst
Citat:
Nja räkna inte ut HR riktigt än, Det sitter trots allt enbart jurister i HR och dom kan mycket väl se indiciekedjan med helt andra ögon än TR.

Vilket fult ord du tog i din mun. ( Leksand ) .

Lägg av...
Leksand är Sveriges bästa Hockeylag.!!

Är det nån som vet var Stefan befann sig när Adam Alsing dog? Tog inte många timmar i frihet innan.....
Skoja bara.

Det är bara att acceptera att Tingsrätten inte anser att Stefan, rent juridiskt, har mördat Lena.
Så rent juridiskt går det alltså runt en lös mördare på gatorna i Örebro.
En mördare som på något sätt har hittat en anledning att mörda Lena, och sen har lyckats lura Ut Lena frivilligt ur lägenheten för att efter det ha lyckats få henne att följa med ner längs gatan, frivilligt ha följt med runt bullerplanket och sist ha blivit ihjälslagen med 17 slag i ansiktet. Detta har hon alltså råkat ut för och frivilligt följt med. Inget rånmord och inget våkdtäcktsmord. Enligt lagen är det är Inte Hanna eller Stefan som har tydliga motiv. I lagens mening har ingen av dom två utfört detta, utan det är enligt lagen någon annan.
Eftersom hon då följde med frivilligt så borde det vara nån hon kände väl...
Vi hamnade precis rent juridiskt på ruta ett igen. Vem har mördat Lena.
Hanna o Stefan kan räknas bort, så vem var det då.??
Folk borde börja bli oroliga i Örebro.
När kommer nån utan anledning att mördas igen.
Citera
2020-04-15, 21:44
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Domstolen har att förhålla sig till vad åklagaren lägger fram i rättegången, snarare än till vad som sägs i "livechatten".

Det var en rapportering från domstolen och då var det bevis som jag syftade på när folk säger att det inte fanns bevis
Citera
2020-04-15, 21:45
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Min bästa stund var väl sm-guld 1979 och 2007 men 2016 blev ett mörkt år när ni petade ner oss till hockey allsvenskan och det var en stor kamel att svälja .

Nej det blir nog ingen förhandling i HR i den närmaste framtiden, Om det överhuvud tagit blir någon runda 2. Risken är väl att luften gick ur Hiding och co.

Kan hålla med om att det var lite tarvligt gjort av oss, dessutom var ni ju fan så mycket bättre än vad vi var, har aldrig sett så mycket tur i ett kval någon gång och jag har ju sett en hel del kvalmatcher av förklarliga skäl Blir ju ingen vår om inte Leksand kvalar så våren är officiellt inställd i år.

Tror inte luften gick ur Hiding & Johansson men de vet ju att det inte var ett drömläge från början och uppförsbacken är ju djävligt brant för dem nu, de får lusläsa domen och se var det brast mest men jag tror tyvärr att det är avsaknad av mordvapen och knytning till brottsplats som spökar mest och hur de ska råda bot på det vete fan.

Domskälen kommer att bli högintressanta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in