2020-04-15, 20:21
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Tack Tegnell för en fin påskhelg med låga siffror o trots visst bortfall följer vi kurvan, håller den plan o den lutar nedåt. Vårt land visar än en gång, vecka efter vecka, vägen mot ett smart, effektivt virusbekämpande.

Midsommar o student stundar, vi har alla Tegnell o tacka för att vi som land bekämpat viruset i dess linda.

Stort tack Tegnell, Heja Sverige!

Och ni har bland annat tacka för att Adam Alsing fick offra sitt liv för edran ideologi.
Citera
2020-04-15, 20:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Notera ordet "kan" i meningen "kan ta vem som helst".

Jo jag noterade det och mitt svar är att det inte kan ta vem som helst.
Citera
Medlem
DetBlirBraSnarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Rökning...alkoholen tar flest liv alla kategorier.

Nej.

Rökning har hittils i år skördat 1.5M liv. Alkohol 720K

Rökning dödar mer än dubbeöt så många som alkohol gör årligen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Med förhoppning om att inte försvinna i bruset skriver jag denna fråga:

Vad tror man om sommaren och värmen, kommer den att minska spridning? Vet att den teorin diskuterades för ett tag sen. Obs. Jag vet att covid 19 finns i flera varma länder just nu , men tänker mer på när samtliga länder på jorden är över låt säga 20°.

Kanske för att folk är mer ute, inte på skolan och jobb lika mycket osv..?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Detta.

Den biologiska åldern är avgörande.

Går man omkring i en 150kg tung kropp i 30 ÅRS TID, så är man sedan inte i särskilt god form som 50-åring.

SÅ stor var han väl inte, och var överviktig i 30 år?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Medelåldern för svenskar som dör i covid är 82 år, exakt samma som Sveriges medellivslängd!

Ta alla siffror från myndigheterna med en nypa salt. Det där tror jag inte på för fem öre. Jövla propaganda.
Citera
Medlem
morozzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Adam 💔

Nej, jag kände honom inte. Nej, ingen människa är mer värd än någon annan. MEN. Jag kommer sakna honom på morgonradion på morgonen. Han var allmänbildad och underhållande. Alla tankar till hans familj!

Corona är värre än allt vi tidigare sett, har svårt att tro att en man som han skulle stryka med pga influensa.

Fy.

Känner mig sorgsen. Vila i frid.
https://i.insider.com/5e81f6460c2a6261b1771b05?width=700&format=jpeg&aut o=webp
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Man vet om att dödsfallen med corona kommer bli enormt mycket större om man inte gör något för att förhindra spridningen. Detta har man vetat om i många veckor. Trots detta så har inte något gjorts.

Med andra ord är det mord, eftersom att dom styrande har planerat för att döda folk när dom hade kunnat räddas.

Citat:
Ursprungligen postat av bjorno
Vad menar du? Vi har gjort väldigt stora åtgärder. Det vi har kvar är lockdown. Det är mycket märkligt att alla går på FHM och inte på något sätt de som inte väljer att följa riktlinjerna. Det är de som är det stora problemet här. Att tro att vi kan låsa ned landet i väntan på ett vaccin är otroligt naivt.
Sveriges sjukvård klarar än så länge belastningen. Visst är det tufft och vården går på knäna men det är ju självklart att det är tufft när vi är mitt i en pandemi. Vi kommer att se en fortsatt hög belastning under en lång tid men förhoppningsvis har vi möjlighet att ta hand om folk i den takt som de insjuknar.

Kom ihåg att det inte var tusentals kineser eller alpresenärer som tog smittan hit. Det kommer alltså inte att kräva så väldigt många för att smitta ned ett land som gått ur lockdown igen. Dvs. målet är att balansera åtgärder mot belastning av sjukvården till alla har byggt upp immunitet eller vi har fått ett vaccin. Det kommer att ta år innan vi är där och det kommer att ta år för de länder som stänger ned och sedan väljer att öppna upp landet igen.

Finns säkert fler åtgärder än bara en,

alla ska bära munskydd/ansiktsmasker t ex,

vore intressant att veta vad en expert från t ex Sydkorea rekommenderar Sverige,
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Med förhoppning om att inte försvinna i bruset skriver jag denna fråga:

Vad tror man om sommaren och värmen, kommer den att minska spridning? Vet att den teorin diskuterades för ett tag sen. Obs. Jag vet att covid 19 finns i flera varma länder just nu , men tänker mer på när samtliga länder på jorden är över låt säga 20°.

Har ju sagts det ja.
Fast stora delar av Sverige har inte över 20 grader så särskilt länge. Knappt öht. Jo södra delen men inte norr om Dalälven. Detsamma med många andra nordliga länder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det kan man räkna ut matematiskt och simulera. Naturligtvis är det inte exakt. Men grundprincipen är att om ett land har starka restriktioner så försvåras spridningen och peaken kommer fortare.
Sverige har slappare restriktioner och vår kurva kommer att kulminera mycket högre än den finska. Det kommer också att leda till ett mycket längre förlopp.
Verkar logiskt, tack för förklaringen.
Citera
2020-04-15, 20:23
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, det kan inte ta vem som helst. Är du korkad? Om det kan ta vem som helst skulle oändligt många fler dött.
Så du menar på full allvar att alla som dör har en bakomliggande orsak? Även unga, idrottare, barn?
Ok... då får du fortsätta att tro de.
Citera
2020-04-15, 20:23
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Tänker inte tanka ner någon PDF utan föregående presentation, annars tack.

Alltså källan till följande:

https://samnytt.se/ny-prognos-mellan-52-och-183-tusen-svenskar-kommer-att-do-av-corona/

Länken finns även i artikeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in