2020-04-15, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reality-Tankom
Finns ju sannolikt många felkällor i de dödstal som nu presenteras angående Covid-19. Både jämförelser mellan länder och inom ett visst land kan säkert variera på grund av att statistiken inte sker på ett likartat sätt. Antalet döda totalt i förhållande till folkmängden ger troligen ändå en relativt bra uppskattning i jämförelsen mellan länder som man kan förmoda inte medvetet förvanskar sin statistik.

Att jämföra dödstal i Sverige dag för dag som så många ägnar sig åt i sina inlägg och kommentarer är ju inte särskilt meningsfullt i synnerhet när dödstalen sker med viss eftersläpning. Skall man ha en ”dagsiffra” så måste man givetvis använda sig av glidande medeltal.

Så håll tillgodo med ett glidande veckotal!

Beräknat på att antalet döda just nu så är genomsnittligt antal döda per dag beräknat per veckoperiod (7 dagar tillbaka) de senaste 7 dagarna ungefär följande enligt https://c19,se

9/4 - 72
10/4 – 75
11/4 – 73
12/4 – 69
13/4 – 63
14/4 – 66
15/4 - 75
Dödsfall per dygn, 7-dygns glidande medelvärde avrundat till heltal:
17-mar 2
18-mar 3
19-mar 3
20-mar 4
21-mar 4
22-mar 5
23-mar 8
24-mar 11
25-mar 12
26-mar 12
27-mar 16
28-mar 21
29-mar 28
30-mar 31
31-mar 34
01-apr 39
02-apr 42
03-apr 47
04-apr 59
05-apr 64
06-apr 73
07-apr 77

Eftersläpningen i inrapportering gör det inte meningsfullt att inkludera den senaste veckan. Men jag ser en exponentiell tillväxt. Vad ser ni andra?
Citera
2020-04-15, 19:13
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Kommer Sveriges vatten ta slut?
Ryktet går.

Nej.

Vilket "rykte"?
Citera
2020-04-15, 19:14
Medlem
Konfucius2s avatar
Våg nr 2 till hösten, kan vi frukta enligt en del experter...

Hoppas att det klingar av till sommaren, reseplaneringen har man fått lägga på is...
Citera
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan
Nej jag skojar inte, jag skulle ju önska att dom trollade, men jag får känslan att dom är ärliga, jag har ju dock inte sett några bekräftade uppgifter än.

Ingenting i Wiki, de brukar ju vara snabba om sånt, men tråkigt om de nu skulle vara sånt, sånt skämtar man ju inte om..

https://sv.wikipedia.org/wiki/Adam_Alsing
Citera
Medlem
Prognos för några länder under första vågen

Country CCP-19 deaths
United Kingdom 23,791 (14,076 to 50,820)
Italy ...................... 21,130 (20,488 to 22,311)
France ......................17,448 (15,497 to 22,550)
Sweden ...................... 18,322 (6,780 to 44,694)
Denmark ......................1,669 (657 to 4,051)
Norway ...................... 811 (339 to 1,792)
Finland ...................... 229 (87 to 674)
https://covid19.healthdata.org/finland
Citera
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Verkar som att regeringen förbereder skolstängning och hårdare tag mot viruset.

Frågan är om sossarna verkligen kommer göra detta. Opinionen verkar ju vilja hålla allt öppet så man kommer irritera dessa människor samtidigt de som har tjatat om hårda tag länge kommer ju inte bli nöjda eftersom det är för sent att agera då.

Kanske vet regeringen och FHM att det kommer bli värre framöver och att folket då kommer kräva hårda tag?

Annars kanske jag inte se varför man nu börjar förbereda.

Av samma anledningen som att man köper en brandsläckare eller har plåster hemma. Bra att ha om det behövs användas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norik
Om någon testat positivt för Covid-19 finns dom med sitt personnummer i register hos FHM. Om sedan den personen dör kommer det för eller senare att rapporteras in, antar att det är till Skatteverket som är folkbokförande myndighet. Detta använder sedan Folkhälsomyndigheten och slår mot med hjälp av personnumret för att inte missa att någon smittad och död missas. Det behövs inte några patologer där. Det sker med automatik.

Jag skulle misstänka att eftersläpningen är framförallt döda på äldreboenden där det administrativa tar tid (kanske lite segare) framförallt om det sker på helgen. Familjen skall underrättas och jag vet inte vad, innan det faktiskt rapporteras in.

Skulle det ha skett en explosion som vi inte sett i dödssiffrorna än skulle det märkas mycket mer i media och regionernas pressträffar. Har lyssnat på ett antal av dessa och den samlade bilden är "helgen har varit ganska lugn".
Coronaviruset har tyckt synd om påsk firande och har tagit semester.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
Du är ju inte frisk. Det har dött en sjuksköterska som ej har haft någon kontakt med vården av coronasjuka. Hon har säkerligen blivit smittad någon annanstans om hon nu dött av Covid-19 överhuvudtaget.

Den gravida som dog var en smällfet somalier som troligtvis hade underliggande sjukdomar som ej kunnat kommunicerats med sjukvården.

Ja jag kan ge dig att det kan finnas en till två dagar som statistiken släpar, men ej mer än så.

Nej vattnet kommer inte stängas av, är du helt dum i huvudet?

Ge mig ett enda bevis på att en enda ishall används som bårhus i Sverige? Källa tack?

Och om svennebananen har spridit viruset över hela Sverige varför verkar det mest vara invandrare som dör? Är alla svenskar rasister eller är det viruset som är det?

Jag hörde att hon var överviktig? Men var hon verkligen Somalier? Mina fördomar säger att dom brúkar vara ganska tunna, eller är det bara männen?
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Vet du hur beräkningen mellan Norge och Sverige skiljer sig när det gäller dödsfall?
Nej, har också funderat på vad det är som gör en så stor skillnad, man måste ju testa på hem och sjukhus och resten borde vara marginellt tycker jag.

Vet inte hur hemtjänsten i Norge fungerar men har för mig man har mer utbildad personal och eventuellt mer skydd i Norge.

Poirot får svara annars då hen bor i norge
Citera
2020-04-15, 19:15
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan
Adam Alsing har tydligen avlidit av corona. Bara 51 år gammal. Om man får tro tråden om honom här på forumet och även på twitter.

Inget på nyheterna.

Däremot såg jag härom dan att Alexander Bard tillfrisknat från Corona.

Jag minns bilder på sjuksköterskorna i Kina som rakade håret. Borde inte skägg vara en virussamlare ?
Citera
Medlem
GubbenILaddans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det blir färre nya smittade i nedsläckta länder. Men om inte förr, så kommer svälten att driva ut dom på gatorna igen. Är problemet löst då?

Ändå börjar länder öppna deras samhälle igen? Är det naivt?
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triumpf-Of-The-Ill
Regimen i Sverige klarar inte av att lagerhålla kemikalier för rening av vattnet. Det innebär att Stockholm blir utan dricksvatten om någon månad ifall inte regimen börjar sätta fart. Det vore komiskt om alla 08or måste börja koka vattnets samtidigt pga. Inkompetens. Jag tror inte elnätet håller för det.

Sverige är ett u-land

Haha, denna pandemi har genomskådat Sverige, ja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in