2020-04-15, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av newcastle3030
Kan skicka bilder privat

Kommer inte in på Instagram så skicka gärna ett PM med text om du inte vill citera här. Kan vara förnuftigt med hänsyn till NW.
Citera
2020-04-15, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
My bad, vet inte vart ifrån jag fått mitt felaktiga påstående isf.
Det är lugnt. Ofta är det så att domaren ofta får igenom sitt tyckande, då det kan vara svårt att hävda sig som nämndeman om man inte har juridiska kunskaper. Men det är möjligt att det är fyra nämndemän, eller tre, som varit tveksamma här och hellre vill se SD fri. Och då har domaren inte mycket att säga till om tyvärr. Men vi lär få se hur man röstat när domen kommer.

Jag hoppas dock man kommer på andra tankar och inser att indicierna är överväldigande starka.

Edit: även om det pekar på en friande dom, så kan rätten komma på andra tankar under dessa veckor. Något KAN hända som gör att han fälls ändå.
Senast redigerad av Picasso2 2020-04-15 kl. 16:13.
Citera
2020-04-15, 16:13
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Kommit fram till och kommit fram till. Vi satt och spånade som fan, och det är Krmkr som har fantasin här och lyckas tänka i andra banor än vad jag kan. Jag tror fortfarande att SD är mördaren, men det FINNS ju andra infallsvinklar, vilka Krmkr står för. Han lyckas alltid få mig att faktiskt kunna se i andra synvinklar. Jag är ofta villig att se ur andra perspektiv - men behöver lite hjälp med det, då min fantasi inte alltid räcker till.

Men loppet är inte kört. Rätten kan fortfarande komma fram till en fällande dom och sy in SD för lång tid framåt, med överklagande till Hovrätten. Men det känns inte alls lovande detta. Själv hade jag önskat bli totalt friad från anklagelsen, men om detta är det material de har att skriva domen på så finns risk att han frias i brist på bevis. Och det önskar man ju inte när man släpps fri. Man vill ju inte ha det klistret på sig att det alltid finns en tvekan. Mats Alm blev aldrig helt friad - han fick flytta utomlands. Kunde inte röra sig i samhället längre.

Det är ett intressant spår ni lägger fram. Utesluter verkligen inte heller att det är HD som är GM och att SD skyddat henne genom att spela apa och dra till sig uppmärksamheten. Det blir lite för övertydligt hur vi ska styras att tänka i tråden ibland från vissa håll (nu menar jag inte seriösa, sansade konton som ifrågasätter HDs inblandning på ett nyanserat sätt) att tro att de är varandras totala motsatser och att HD inte kan vara kapabel till något medan den bilden då och då faktiskt krackelerar.

Hursomhelst verkar trion inte vilja direkt göra sitt yttersta för att hjälpa utredningen att ta fast LWs mördare. För isåfall skulle inte samtliga tre radera eller skriva över text och bilder ur sina telefoner, vägra samarbeta, vägra lämna ut lösenord, drabbas av akut selektiv minnesförlust och skapa helt orealistiska blodbadshistorier som de däremot minns väl. Så att någon eller samtliga är involverade framstår ganska tydligt. Spekulerar jag. Hade alla tre varit oskyldiga så borde de väl lagt alla kort på borden med glädje oavsett vad de haft för inställning till offret.

Men jag börjar bli rädd att de ska klara sig undan genom att alla kommer att ana att någon av dem är GM men ingen vet vem. Det är lite så detta fall känts från början sett till denna tråd. En soppa av lösa trådar och för många kockar, OT-tjafs och personpåhopp för att få bort fokus från saker som tråden börjat granska. Söndra och härska tills allt är en röra kring SD, HD och JG. Möjligen med MH med i kulisserna.

Något säger mig, apropå det sista du skrev, att SD tyvärr inte kommer att reagera på detta som vi andra. Skulle gissa att han skickar JG på LWs vänner så att de inte vågar yttra sig om honom och eventuell skuld medan han och HD reser runt och jagar burkar i landet i sommar precis som efter mordet. Mordet verkade inte bekomma dem alls så antagligen inte utredningen heller.
Citera
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Det är lugnt. Ofta är det så att domaren ofta får igenom sitt tyckande, då det kan vara svårt att hävda sig som nämndeman om man inte har juridiska kunskaper. Men det är möjligt att det är fyra nämndemän som varit tveksamma här och hellre vill se SD fri. Och då har domaren inte mycket att säga till om tyvärr. Men vi lär få se hur man röstat när domen kommer.

Jag hoppas dock man kommer på andra tankar och inser att indicierna är överväldigande starka.

Tror ändå du har fel, tingsrätt har i regel tre nämndemän och en juristdomare, i vissa fall kan en till juristdomare tillsättas men då ska en till nämndeman oxå tillsättas.

Ska se om jag hittar mer info.
Citera
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Kommer inte in på Instagram så skicka gärna ett PM med text om du inte vill citera här. Kan vara förnuftigt med hänsyn till NW.
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citera
2020-04-15, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Det är inte direkt ovanligt att rätten efter avslutad rättegång beslutar om att den misstänkte ska stanna i häkte och sedan efter några dagar när de haft överläggningar beslutar om att släppa på fri fot i väntan på dom

Tror du att TR haft överläggningar under helgen och redan kunnat komma fram till att indicierna inte räcker för en fällande dom? Varför så bråttom? Det är inte många arbetsdagar som förflutit. Vad har framkommit i detta utdragna mål där TR plötsligt frisläpper honom nu? Dom skall meddelas de 6 maj. men redan nu den 15 april meddelar TR att han skall släppas fri. Vad har hänt?
Citera
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Tror ändå du har fel, tingsrätt har i regel tre nämndemän och en juristdomare, i vissa fall kan en till juristdomare tillsättas men då ska en till nämndeman oxå tillsättas.

Det är iaf fyra nämndemän namngivna. Huruvida en av dem är nån sorts suppleant/reserv vet jag inte
Citera
Medlem
Citat:

Men det ÄR fyra domare i det här målet. T o m deras namn har ju skrivits ut i tråden. Du får gärna tvivla.
Citera
2020-04-15, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Jao den tanken har slagit även mig och många andra här inne. Partners in crime osv. Men det hela känns långsökt och väldigt riiiiskabelt. Om de båda ville komma bort från Lena och fortsätta tillsammans, hade det inte varit enklare att de flyttat tillsammans isåfall? Och iscensätta en skilsmässa med allt vad det innebär för inblandade barn osv enbart för att bringa Lena ur livet på sikt känns inte rimligt. Och Stefan fortsatte ändå vara intim med Lena under drygt ett års tid.

(sista meningen) : ja och plötsligt var HD mer eller mindre ihop med Si*ölen. Och Lena var äntligen på väg bort från SDs med en man hon skulle tälta med i Norge.
Kvar stod SD utan varken den ena eller andra och han skyllde allt på Lena, för inte kunde det väl vara hans eget fel.....?
Tror det var motivet. Eller "droppen som fick bägaren att rinna över".
Citera
2020-04-15, 16:17
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Men det ÄR fyra domare i det här målet. T o m deras namn har ju skrivits ut i tråden. Du får gärna tvivla.

Men nyss sa du ju att det var fem? Regel i svensk tingsrätt är tre nämndemän och en domare.

Tingsrätt
För närvarande finns det 48 tingsrätter från Ystad i söder till Gällivare i norr. Till tingsrätterna finns drygt 5 500 nämndemän knutna. I de mål nämndemän deltar består rätten av en juristdomare och tre nämndemän.

I filmen nedan kan du se en brottmålsrättegång i en svensk tingsrätt. Filmen visar rättegången från början till slut - från att alla kommer in i rättssalen till dess att juristdomaren förklarar domstolens beslut

http://www.blinamndeman.se/Bli-namndeman/Att-doma-i-domstol/Sa-fungerar-domstolarna/
Citera
2020-04-15, 16:18
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Det är lugnt. Ofta är det så att domaren ofta får igenom sitt tyckande, då det kan vara svårt att hävda sig som nämndeman om man inte har juridiska kunskaper. Men det är möjligt att det är fyra nämndemän, eller tre, som varit tveksamma här och hellre vill se SD fri. Och då har domaren inte mycket att säga till om tyvärr. Men vi lär få se hur man röstat när domen kommer.

Edit: även om det pekar på en friande dom, så kan rätten komma på andra tankar under dessa veckor. Något KAN hända som gör att han fälls ändå.

Ja, kan man plötsligt fria så raskt så borde man kunna ändra sig igen...

Sen tänker man av ngn outgrundlig anledning hela tiden på gungor och karuseller. Det är kanske för att det är så många barn inblandade...
Citera
2020-04-15, 16:21
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Det är iaf fyra nämndemän namngivna. Huruvida en av dem är nån sorts suppleant/reserv vet jag inte

Detta låter som det mest troliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in