Citat:
Efter långt samtal med Krmkr har vi kommit fram till följande (rätt eller fel): Efter en kvarts överläggning i onsdags beslutade tingsrätten att SD skall kvarsitta i häkte i väntan på dom. Ett häktesbeslut som pekade på att det skulle bli en fällande dom. Sen blev det torsd och därefter röda dagar t o m måndag. I går tisdag är det en arbetsdag, och idag släpps SD. Efter så kort tid?
Kan det vara så att polisen helt enkelt i skymundan fortsatt under höst och vår att sikta in sig på en annan mördare? Kan man ha gjort en liten husrannsakan hos någon och där hittat bevis på att SD INTE har varit själva mördaren - dvs varit den som slagit ihjäl Lena? Varför släpps han så plötsligt? Skulle den sittande rätten - dvs domare och nämndemän - kommit fram till att det inte finns bevis nog för fällande dom? Under ett par dagar? När man i onsdags beslutat att han skulle sitta häktad i väntan på dom?
Vad har hänt under de här dagarna som gjort att SD släppts och med så kort varsel, när tingsrätten beslutade något helt annat förra veckan? Är det brist på bevis eller har man hittat en annan gärningsman?
Kan man i helgen ha hittat mordvapnet, överlämnat denna personligen till NFC som tog i förtur och nu hittat fingeravtryck och annat som INTE tillhör SD?
Kan det vara HD som är den faktiska mördaren? Eller nån annan?
Det här tål att tänka på. Jag börjar tro att SD är involverad på något sätt - men undrar om det inte är omvänt: HD slog ihjäl Lena, och SD vet om det. Eller.... elller…. eller....
Krmkr har börjat få mig att tvivla lite här. Inte mycket... men lite.
Kan det vara så att polisen helt enkelt i skymundan fortsatt under höst och vår att sikta in sig på en annan mördare? Kan man ha gjort en liten husrannsakan hos någon och där hittat bevis på att SD INTE har varit själva mördaren - dvs varit den som slagit ihjäl Lena? Varför släpps han så plötsligt? Skulle den sittande rätten - dvs domare och nämndemän - kommit fram till att det inte finns bevis nog för fällande dom? Under ett par dagar? När man i onsdags beslutat att han skulle sitta häktad i väntan på dom?
Vad har hänt under de här dagarna som gjort att SD släppts och med så kort varsel, när tingsrätten beslutade något helt annat förra veckan? Är det brist på bevis eller har man hittat en annan gärningsman?
Kan man i helgen ha hittat mordvapnet, överlämnat denna personligen till NFC som tog i förtur och nu hittat fingeravtryck och annat som INTE tillhör SD?
Kan det vara HD som är den faktiska mördaren? Eller nån annan?
Det här tål att tänka på. Jag börjar tro att SD är involverad på något sätt - men undrar om det inte är omvänt: HD slog ihjäl Lena, och SD vet om det. Eller.... elller…. eller....
Krmkr har börjat få mig att tvivla lite här. Inte mycket... men lite.
Nej, de gick igenom fallet rent skuld och bevismässigt igår och kom fram till att det inte höll helt enkelt.
De insåg ju snabbt att de inte kunde fatta något beslut direkt efter rättegången så den egentliga genomgången skedde igår och nu vet vi ju vad utfallet blev.
Inget konstigt med det liksom, jag blev ändå förvånad över att de så snabbt kunde konstatera att bevisningen inte höll, men tänker man efter så finns det ju ingen riktig bevisning att värdera.