2020-04-15, 15:56
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Efter långt samtal med Krmkr har vi kommit fram till följande (rätt eller fel): Efter en kvarts överläggning i onsdags beslutade tingsrätten att SD skall kvarsitta i häkte i väntan på dom. Ett häktesbeslut som pekade på att det skulle bli en fällande dom. Sen blev det torsd och därefter röda dagar t o m måndag. I går tisdag är det en arbetsdag, och idag släpps SD. Efter så kort tid?

Kan det vara så att polisen helt enkelt i skymundan fortsatt under höst och vår att sikta in sig på en annan mördare? Kan man ha gjort en liten husrannsakan hos någon och där hittat bevis på att SD INTE har varit själva mördaren - dvs varit den som slagit ihjäl Lena? Varför släpps han så plötsligt? Skulle den sittande rätten - dvs domare och nämndemän - kommit fram till att det inte finns bevis nog för fällande dom? Under ett par dagar? När man i onsdags beslutat att han skulle sitta häktad i väntan på dom?

Vad har hänt under de här dagarna som gjort att SD släppts och med så kort varsel, när tingsrätten beslutade något helt annat förra veckan? Är det brist på bevis eller har man hittat en annan gärningsman?

Kan man i helgen ha hittat mordvapnet, överlämnat denna personligen till NFC som tog i förtur och nu hittat fingeravtryck och annat som INTE tillhör SD?

Kan det vara HD som är den faktiska mördaren? Eller nån annan?

Det här tål att tänka på. Jag börjar tro att SD är involverad på något sätt - men undrar om det inte är omvänt: HD slog ihjäl Lena, och SD vet om det. Eller.... elller…. eller....

Krmkr har börjat få mig att tvivla lite här. Inte mycket... men lite.

Nej, de gick igenom fallet rent skuld och bevismässigt igår och kom fram till att det inte höll helt enkelt.

De insåg ju snabbt att de inte kunde fatta något beslut direkt efter rättegången så den egentliga genomgången skedde igår och nu vet vi ju vad utfallet blev.

Inget konstigt med det liksom, jag blev ändå förvånad över att de så snabbt kunde konstatera att bevisningen inte höll, men tänker man efter så finns det ju ingen riktig bevisning att värdera.
Citera
2020-04-15, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Stackars, stackars No*a, Est*er och Ar*on

Behöva se den skrattande självbelåtna psykopatmördaren gå fri.

De är rädda och jag hoppas de har skydd - även psykopatens barn som kunde tänka sig mörda både sin fru och döttrar tidigare. SD är LIVSFARLIG!

Offrets son N*oa skrev på sin Insta att vi var fria att dela hans tankar, så jag skärmdumpade

Se och LÄS! Särskilt ni som är vänner och håller SD om ryggen

https://www.docdroid.net/lsxnCVq/den-skrattande-och-sjalvbelatna-mordaren-gar-fri-pdf

Det gör ont att läsa den unge mannens rader. Han och hans syskon behöver allt skydd och stöd som tänkas kan.

Jag hoppas Psykopat-Steffes barn är skyddade från sin far.

Dj-la nämndemän i TR. I HR sitter det utbildade jurister. Antagligen blir det en tur där och förhoppningsvis nya bevis i form av mordvapnet och återkommet minne från de som tappade känslan för rättvisa till offret.
Citera
2020-04-15, 15:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
https://www.instagram.com/stories/noawesstrom/

Så vansinnigt sorgligt att läsa!
Usch så vidrigt att denna människa ska få går fri!

Det finns inget som får mig att tro att en oskyldig människa sitter och ljuger i förhör efter förhör.
Jag har aldrig fattat varför det är ens lagligt att ljuga i förhör!

Att inte lämna t sina passwords för att hjälpa tll i utredningen, radera den allra sista konversationen och inte berätta för utredningen att man inte fick några svar....
Förutom att han inte minns ett skvatt vad han gjorde mordkvällen.

Förbaskat osmakligt och hemska att barnen ska behöva gå igenom detta.

Han ska få bo i sitt hem, som inget har hänt, medan barnen ska vara rädda!

Jag blir nästan galen.

N*a trodde att det är nämndemännen som tagit beslutet.
Jag tänker tvärtom. Att domaren som har den juridska utbildningen många gånger har ett övertag och att nämndemännen kanske har svårt att hävda sin röst.

Som sagt, jag får dåliga vibbar av domaren i det här fallet.
Kan ha helt fel.
Citera
2020-04-15, 16:00
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Då har man förstått föga av åt vilket håll en stor mängd indicier pekar åt.

Du lider av konfirmationsbias, rätta mig gärna om du tycker att jag har fel.

Du ser SD som absolut rättfärdig, det vill säga, SD som alltid gör det rätta och är fri från all synd.

Du ser SD som rättsinnad, det vill säga, din lille polare som alltid tänker rätt och som alltid har riktiga åsikter.

Du ser SD som en rättskaffens person, det vill säga, SD är mycket rättrådig och väldigt laglydig ... mycket etisk och framförallt väldigt ärlig som person.

Jag skulle skämmas om jag vore i dina kläder

Mvh / JokerMannen
Det är inte jag som beslutat släppa honom fri. Men om jag suttit och dömt så skulle jag "röstat" för ett frisläppande. Inte för att jag är säker på att han är oskyldig utan för att jag inte är tillräckligt säker på att han skyldig.

Men du är nog inte ensam om att tycka att det borde räcka med att han är dömd här på Flashback.
Citera
2020-04-15, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Har tänkt i samma banor.

Hoppas att det är som du Picasso2 och Krmkr kommit fram till är möjligt.

Kommit fram till och kommit fram till. Vi satt och spånade som fan, och det är Krmkr som har fantasin här och lyckas tänka i andra banor än vad jag kan. Jag tror fortfarande att SD är mördaren, men det FINNS ju andra infallsvinklar, vilka Krmkr står för. Han lyckas alltid få mig att faktiskt kunna se i andra synvinklar. Jag är ofta villig att se ur andra perspektiv - men behöver lite hjälp med det, då min fantasi inte alltid räcker till.

Men loppet är inte kört. Rätten kan fortfarande komma fram till en fällande dom och sy in SD för lång tid framåt, med överklagande till Hovrätten. Men det känns inte alls lovande detta. Själv hade jag önskat bli totalt friad från anklagelsen, men om detta är det material de har att skriva domen på så finns risk att han frias i brist på bevis. Och det önskar man ju inte när man släpps fri. Man vill ju inte ha det klistret på sig att det alltid finns en tvekan. Mats Alm blev aldrig helt friad - han fick flytta utomlands. Kunde inte röra sig i samhället längre.
Senast redigerad av Picasso2 2020-04-15 kl. 16:03.
Citera
2020-04-15, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Stackars, stackars No*a, Est*er och Ar*on

Behöva se den skrattande självbelåtna psykopatmördaren gå fri.

De är rädda och jag hoppas de har skydd - även psykopatens barn som kunde tänka sig mörda både sin fru och döttrar tidigare. SD är LIVSFARLIG!

Offrets son N*oa skrev på sin Insta att vi var fria att dela hans tankar, så jag skärmdumpade

Se och LÄS! Särskilt ni som är vänner och håller SD om ryggen

https://www.docdroid.net/lsxnCVq/den-skrattande-och-sjalvbelatna-mordaren-gar-fri-pdf

Var det så att N*a begärde att SD inte skulle vara i salen när han vittnade? Isf, fick tråden klarhet i varför?
Har SD hotat NW?
Citera
2020-04-15, 16:03
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
N*a trodde att det är nämndemännen som tagit beslutet.
Jag tänker tvärtom. Att domaren som har den juridska utbildningen många gånger har ett övertag och att nämndemännen kanske har svårt att hävda sin röst.

Nej dom är fyra st som röstar, röstar dom 2 lika så är det friande som gäller.
Citera
2020-04-15, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Nej dom är fyra st som röstar, röstar dom 2 lika så är det friande som gäller.
Det har varit en domare och fyra nämndemän i det här målet. Domaren har utslagsröst om nämndemännen röstar två lika.
Citera
2020-04-15, 16:06
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Efter långt samtal med Krmkr har vi kommit fram till följande (rätt eller fel): Efter en kvarts överläggning i onsdags beslutade tingsrätten att SD skall kvarsitta i häkte i väntan på dom. Ett häktesbeslut som pekade på att det skulle bli en fällande dom. Sen blev det torsd och därefter röda dagar t o m måndag. I går tisdag är det en arbetsdag, och idag släpps SD. Efter så kort tid?

Kan det vara så att polisen helt enkelt i skymundan fortsatt under höst och vår att sikta in sig på en annan mördare? Kan man ha gjort en liten husrannsakan hos någon och där hittat bevis på att SD INTE har varit själva mördaren - dvs varit den som slagit ihjäl Lena? Varför släpps han så plötsligt? Skulle den sittande rätten - dvs domare och nämndemän - kommit fram till att det inte finns bevis nog för fällande dom? Under ett par dagar? När man i onsdags beslutat att han skulle sitta häktad i väntan på dom?

Vad har hänt under de här dagarna som gjort att SD släppts och med så kort varsel, när tingsrätten beslutade något helt annat förra veckan? Är det brist på bevis eller har man hittat en annan gärningsman?

Kan man i helgen ha hittat mordvapnet, överlämnat denna personligen till NFC som tog i förtur och nu hittat fingeravtryck och annat som INTE tillhör SD?

Kan det vara HD som är den faktiska mördaren? Eller nån annan?

Det här tål att tänka på. Jag börjar tro att SD är involverad på något sätt - men undrar om det inte är omvänt: HD slog ihjäl Lena, och SD vet om det. Eller.... elller…. eller....

Krmkr har börjat få mig att tvivla lite här. Inte mycket... men lite.

Nej. Ett sånt namn skulle ha kommit fram tidigare

Det enda möjliga vore nog om det var ngt av LWs egna barn, men den tanken har nog slagit åkl. Och SD, och försvaret. Det förefaller utomordentligt otroligt.

Förvisso kan väl bevis ha flutit upp som pekar i annan riktning, och som föranleder omtag i HR. Men det betyder inte att denna riktning är sann. Troligare att bevisen fabricerats då. (Av SD, eller nån som försöker ”hjälpa till” att sätta dit SD).

Den korta fristen mellan rättens beslut, med helg emellan, tycker jag i så fall snarast tyder på att nån som verkligen har haft tiden att tänka, har beslutat sig för att justera ”bilden” av fallet så pass mycket att en nyformulering inför HR är motiverad. Närmast till hands ligger väl SD...

Så känns det nu. Men vad vet jag. Inget, uppriktigt sagt.
Citera
2020-04-15, 16:07
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Det har varit en domare och fyra nämndemän i det här målet. Domaren har utslagsröst om nämndemännen röstar två lika.

My bad, vet inte vart ifrån jag fått mitt felaktiga påstående isf.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Tror nog snarare att rätten beslutade om fortsatt häktning för att de ville gå igenom materialet efter helgen nu är helgen över och de har gått igenom allt och kommit fram till att bevisen inte räcker. Därför frisläppandet

Och det gjorde dom på en ( 1) dag menar du?

Så rätten kom fram till det under tisdagen då, alltså på en dag, och lämnade beslutet på onsdag förmiddag.
120 timmars inspelningar från rätten, varav kanske 10 timmar är av intresse. Dessa 10 timmar har dom då lyssnat på och grundat sitt beslut på. På endast tisdagen......... Nä.
Inte en chans.
Nåt har kommit in till rätten som gjort att beslutet kunde komma så fort.
Undra vad.?
Citera
Medlem
TaxenSixtens avatar
Vad är det för fel på samhället? Fy satan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in