2020-04-15, 14:16
Medlem
aina08s avatar
5 pers på pressträffen... och så får vi höra hur en utbildning går till.
Citera
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Är du ledsen över att inte fler har dött?

Eh nej?! Jätteglad såklart! Det är ju fantastiskt. Men det känns så osannolikt när man läst om Italien och kina och usa...
Citera
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Vad händer på dagens presskonferens nu klockan 14? Vem fasiken bryr sig om någon djävla utbildning och dess moduler... Totalt haveri!!!
Citera
2020-04-15, 14:17
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Ja, man kan räkna drygt 300 på sju dagar, dvs typ 35 per dag. En klar nedgång.
Är det verkligen nere på så låga siffror?
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norik
Du vet att du ljuger nu. Vilken gräslig människa du är.
133 idag och 133 igår, än så länge.

https://platz.se/coronavirus/#jump-to-new-deaths
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-04-15 kl. 14:24.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Fattar ingenting. Hur kan Sverige klara sig så lindrigt?

Lägger mina slantar på att viruset är bra mycket mer smittsamt än vad vi tror d.v.s. extremt många fler människor är smittade/har återhämtat sig från Covid-19.
I gengäld så är virusets farlighet/dödligt kraftigt överskattad.

Skulle inte förvåna mig alls om dödligheten ligger under 1 promille men antalet smittade eller folk som har varit smittade ligger över 1-2 miljoner.

Skulle kunna förklara detta.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
284 döda på två dagar i Sverige, troligen fler.

Lär nog snarare bli 300 döda och när de räknar in eftersläppningarna så runt 700-800 döda på 7 dagar vilket blir visar att per vecka ökar dödstalen rejält.

Citat:
Ursprungligen postat av AtomicBull
+136 döda idag vilket är en redig ökning mot igår vid samma tidpunkt då det var +120 (blev +133 mot kvällen) så vi lär se +150 nya dödsfall idag innan dagen är slut!

https://c19.se/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urvald
De utgår inte från kurvan över avlidna, den återspeglar ju smittspridningen. De utgår från antalet bekräftat smittade.

Det förstår jag också, däremot så använder han samma sätt att prata på när han pratar om antal döda. "Det är en viss ljusning" fast all data de extrapolerar med eftersläpningen visar på allt annat än "ljusning".
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Fattar ingenting. Hur kan Sverige klara sig så lindrigt?

Fler döda än övriga Norden tillsammans.
Citera
2020-04-15, 14:18
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Fortfarande inte över 100st någon dag ännu.
Förstår inte att ni orkar/inte förstår.

136 människor dog idag.

Www.c19.se
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Jag börjar mer och mer fundera på om det som fundamentalt gått snett (eller bara utifrån verkar väldigt märkligt, om vi skall vara diplomatiska) i Sverige är att FoHM fortfarande står så i centrum för allt.

Mycket av det du talar om är saker som i Finland kommit från regeringen (eller i Helsingfors från överborgmästaren).

I Sverige verkar den politiska ledningen stå väldigt i skymundan. Ber påskhäxorna hålla sig hemma och svarar litet glidande på frågor.

Jag vet inte hur mycket av detta som är en följd av svensk mediakultur, och hur mycket som är faktisk politisk passivitet.

Läste en kolumn (på finska, tror jag) för någon vecka sedan som jämförde olika länders mediastrategier. Enligt den skribenten avvek Finland klart genom att informationen nästan alltid framfördes av statsministern plus andra regeringsmedlemmar, "Kommitéledande" halv-fnyste skribenten. Om Sverige tror jag att han bara noterade att svenska flaggor nu syns i bild tillsammans med Löfven (precis som i de flesta länder - Finland avviker litet där, helt enkelt för att statsrådets info-utrymme inte är speciellt flaggbeprydt), men att det i övrigt är helt märkligt med så frånvarande politisk ledning.

De flesta svenska politiker sitter väl och gömmer sig ute på dyra landegendomar långt från Corona-Stockholm. Många är ju äldre och de vill ju absolut inte dö av den här shitstormen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Jo så kan man resonera, det är ett argument även om man tror att det är fel "strategi ". Men samtidigt finns stor risk att länder som just nu sitter i lockdown pga marknadskrafter ekonomiska konsekvenser inte kan sitta kvar i lockdown. Då riskerar man i senare skede att hamna i en ketchupeffekt sekvens med överbelastad sjukvård.
En del nedstängda länder försöker ju nu desperat avsluta sina nedstängningar i förtid, exempelvis USA i och med att landet snart riskerar att kollapsa pga över 20 miljoner nya arbetslösa. Man behöver självklart knappast mer än 90 IQ för att förstå att det skulle bli såhär, men många akademiker argumenterar fortsatt för att detta vansinne är rätt väg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in