Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Precis. Vad talar egentligen för att smittan inte bara börjar spridas igen så fort man öppnar upp?
Alla de som säger att Sveriges linje är oansvarig har inte tänkt ett helt varv.
Vad händer om man har stenhård lock down i 4-5 månader, krachar ekonomin och MÅSTE öppna upp för att rädda den. Då finns inte längre alternativet att återgå till någon form av lock down pga den havererade ekonomin där allt måste vara öppet. Risken är då mycket stor att smittan sprider sig så fort att det inte går att skapa IVA-platserna i närheten av vad som behövs.
Det som räddar liv på kort sikt kan ta kål på många fler på lång sikt.
Sveriges linje känns som den mest rationella i världen..Jag tror att man i efterhand kommer att inse att Sverige agerade helt rätt. En rätt jobbig bieffekt av detta är att S då kommer älskas av folket och återgå till 40%...Då är risken att vi får smaka på 80% marginalskatt på inkomster över 40 000 för att betala kalaset..
Ja, jag konstaterade just att Magdalena Andersson idag lät ungefär som jag. Vad ska jag dra för slutsats av det?
Ökad statsskuld kan man väl leva med, under sådana här omständigheter, men höjd skatt för att få ner den igen låter ju inte så roligt.
Lite "roligt" blir det ju om avundsjuka blickar kommer att riktas mot Sverige om en månad eller två, efter allt ifrågasättande. Kanske blir Anders Tegnell staty när det här är klart?
Om det finns någon "hemlighet" bakom den svenska modellen så är det väl snarast att lyssna på experterna. Lika fullt kommer det hård kritik, även från "experter". Jag tycker IOFS att Stefan Einhorn och Lena Einhorn har en expertis som ligger lite vid sidan av hur restriktioner ska utfärdas. Jag var också skeptisk till skolornas öppethållande först, men sett till resultatet tror jag att det var bra. Visst kan man säga att anskaffning av skyddsutrustning och annat borde satts igång tidigare. Men, det var ju inte många som pratade om det i januari-februari. Kanske i slutet av februari?
Om S roll. Har inte Stefan haft en ganska låg profil några dagar? Om man jämför med t.ex. Donald som försöker göra information från Vita Huset till inslag i valrörelsen. Om det är vad han gör?
Vaccin tror jag inte vi kommer att se det närmaste året, men förbättrad behandling kommer vi nog att se efter hand. Bättre, snabbare, fler och billiga metoder att testa infektion och immunitet kanske kommer snart. Då kommer vi lite närmare det normala även om livet inte blir som förr. Än på ett tag.
–