2020-04-15, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det kommer, som jag skrev tidigare, att justeras för det om det blir en överdödlighet. I så fall kommer man att upptäcka att vissa dödsorsaker fått en överregistrering som kan hänföras till covid-19. Så ur överdödlighetssynvinkel kommer det att framgå.
Det vet jag att det i slutänden kommer att göra. Jag har aldrig tvivlat på det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Om du jämför den alarmisten som du säger, och det som nu händer. Om du har minsta medmänsklighet skulle du hellre velat ha en alarmist om du hade en enda anhörig eller vän som ligger ensam och dör med morfin och svåra andningssvårigheter. Det är oerhört dramatiskt, att inte få luft. Prova själv genom att andas genom ett sugrör.

Det är klart alarmister - som jag kallar människor som räknar med det värsta men hoppas på det bästa. Såna människor skulle det behövas mer av.

Detta är faktiskt viktigt att åberopa. Jag hörde en läkare på radion som sa att, lyckligtvis så kan man lindra dom flesta fallen, med att lindra andnöd osv, men inte alla. Några som avlider av covid-19 dör långsamt av andnöd, vilket är ett svårt lidande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Som jag sa är R0 över 1- vilket vi vet att det är. så har vi exponentiell tillväxt och då kommer det komma en explosionsartad tillväxt förr eller senare.

Det är grundläggande matematik, vad är nu din fakta för att det inte kommer ske?
Jag skrev i inlägget du citerade att det inte finns data som avgör åt det ena eller det andra hållet, så varför frågar du efter fakta? Matematiska modeller i all ära, men om kartan och terrängen inte stämmer överens är det terrängen som gäller. Det finns ingen matematisk statistiker som vågar hävda att den kan spå framtiden in extenso. De är i hög grad medvetna om fjärilseffekten.
Citera
Medlem
karmamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
Minst 44% av personer över 70 år sorteras bort:
Vad är det här för idiotisk uträkning? Beror ju helt på vilka kluster inom samhället som drabbats och hur de drabbats.
Citera
Avstängd
Citat:
Om du jämför den alarmisten som du säger, och det som nu händer. Om du har minsta medmänsklighet skulle du hellre velat ha en alarmist om du hade en enda anhörig eller vän som ligger ensam och dör med morfin och svåra andningssvårigheter. Det är oerhört dramatiskt, att inte få luft. Prova själv genom att andas genom ett sugrör.

Det är klart alarmister - som jag kallar människor som räknar med det värsta men hoppas på det bästa. Såna människor skulle det behövas mer av.

Det är NU alarmisterna behövs. Och de agila presidenterna. Andra statschefer åker runt och besöker minsta lilla uppfinnarföretag som har något med coronaviruset att göra. För att visa att de engagerar sig, att läget är akut, att alla förslag måste upp på bordet. Vad gör vår statsmininister. Säger att MÅNGA kommer att dö, med en suck. Men inte för att han bryr sig utan för att han vill ha ryggen fri.
Citera
2020-04-15, 13:03
Medlem
Paladins avatar
Citat:

Håller helt med dig.

Oavsett vilken sida man väljer att tro på i denna sorgliga soppa tycker jag Sverige och då framförallt Sveriges regering har misslyckats stort med en sak. Den saken är att hålla landet samman och att ha folket med sig och att dessa människor känner en trygghet i hur detta sköts.

Det råder splittring överallt just nu. På arbetsplatser, hur man skall hantera denna pandemi och vad man skall tro. Inom grundskolan där lärare och föräldrar bara suckar och inte vet vilket ben man skall stå på då FHM's rekommendationer inte går att följa med 300 dregglande småbarn. Inom hemmen där det uppstår konflikter kontinuerligt om man skall våga lämna sina barn till barnomsorg, gå till jobbet etc.
Är det något regeringen faktiskt har lyckats med så är det att splittra landet i denna frågan. Det märks inte minst i mikroperspektivet i denna tråd. Och detta om något måste väl ses som en form av misslyckande?
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Dummaste landet blir friaste... undra vilka han är kompis med.

Det är väl underbart att leva i ett fritt land? Lever hellre fri och i dumhet än i någon jävla kommunist/fascist-diktatur folk skriker efter i denna tråd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
occams rakkniv - de inte har någon data att presentera, de drar slutsatser ur röven.
Ett intressant inlägg, med tanke på vår tidigare diskussion. Hur gör du då själv?
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Svår fråga. Jag hade uppfattningen att de privata utförarna är huvudmännen? Men kanske någon annan får svara.

När det gäller äldreomsorg är kommunen alltid huvudman men kan överlåta det operativa ansvaret (skötseln) på en extern part.

Regleras i kommunallagens 10 kapitel.
Citera
2020-04-15, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Hvor i verden er det tryggest å oppholde seg under en pandemi? Ikke nødvendigvis i et europeisk land, ifølge den britiske teknologi-tenketanken DKG.

Med utgangspunkt i data fra blant andre Verdens helseorganisasjon (WHO), amerikanske Johns Hopkins University, og Worldometers har analytikerne laget en internasjonal rangering av 40 land.

Blant de ti tryggeste, er Tyskland er det eneste europeiske landet. Israel havner øverst.

Sverige og USA er ikke engang på listen.

https://www.aftenposten.no/verden/i/lAyk0G/internasjonal-rangering-dette-skal-vaere-de-tryggeste-landene-aa-oppholde-seg-i-under-koronapandemie n

Ojojoj. Och i Europa ligger Sverige bland det lägre spannet vad gäller säkerhet medan nordiska grannar finns bland de säkrare vad gäller covid.

https://www.dkv.global/eurozone-ranking
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Kommunen är huvudman för äldrevården, ja. De har en del egna boenden, och köper in tjänster ifrån en del boenden med privata ägare (mixen av dom två ser olika ut i olika kommuner, beroende på politiskt styre). MEN det finns även privata äldreboenden som inte har något att göra med kommunen alls. De anhöriga (eller den äldre själv) betalar direkt till boendet, och det får inga skattepengar. Men de är inte så många i Sverige som i t.ex. USA, för det är inte så många som har råd att betala hela räkningen själv.
Dessa helprivata boenden, någon har väl ändå ett tillsynsansvar?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Färre får vi väl ändå inte? Hur?
Åtminstone att det blir rätt lika jorden runt.
Men färre än många andra låter otroligt så som vi håller på
Om många unga smittas fortare kan vi snabbare uppnå immunitet, medan andra länder får en mer jämnare proportion på smittspridningen i befolkningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in