2020-04-15, 12:42
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Den intressanta frågan är ju på vilka grunder tingsrätten egentligen häktade SD på sannolika skäl i augusti 2019, det kunde ju inte ens åklagaren Åsa Hiding svara på när hon fick frågan. Men förhoppningsvis kommer det väl nu att framgå av domskälen.
I svenska domstolar är tröskeln väldigt låg för att bli häktad. Hela caset är så dåligt hanterat från dag 1
Citera
2020-04-15, 12:43
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ja, tyvärr är en friande dom att vänta. Men än är det inte klart. Hovrätten kan tycka annorlunda. Så nu håller vi tummarna. Han är på fri fot nu den jäveln - han begick det perfekta brottet (tror han). Men en mördare som går fri är fortfarande en mördare - det kan man inte komma ifrån. Men svensk lag tillåter inte att döma om det finns rimligt tvivel. Han är fortfarande misstänkt tills dom meddelas, och sen skall det överklagas till Hovrätten.

Stefan: Det är inte över än.

OM det blir en överklagan till HR återstår att se, om HR ö.h.t tar upp det, återstår att se.
Citera
2020-04-15, 12:44
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Detta kan bli en stor besvikelse för många i tråden som börjat skåla i champagne och fira att SD säkerligen är körd nu. Det är mycket material att gå igenom och fundera kring och jag skulle tro att det enda tingsrätten egentligen hunnit komma fram till är att SD inte är tillräckligt klart oskyldig för att släppas fri direkt efter avslutad rättegång. Bara en "heads up" till de som eventuellt tror han garanterat kommer bli dömd för mordet......men hoppas givetvis på en bekväm seger för åklagaren med 4-0.

Lite drygt att citera sig själv men detta var som andra redan skrivit inte helt oväntat. SD är givetvis skyldig, det vet alla med minst halvduglig analysförmåga som läst fup och tråd. Men juridiskt är det en annan sak. Till de som betraktar SD som någon slags mästerbrottsling:
Det är han inte! Man får komma ihåg att det inte är ofta mord sker på detta sätt med planering flera dagar i förväg. Sen hade han otrolig tur med fördröjningen mellan mord och kroppsfynd och lämnade mer än tillräckligt med spår för att klart kunna konstateras vara skyldig för gemene man och nätt och jämnt komma undan i domstol(hoppas på hovrätten). Hur som helst....nu börjar ett nytt kapitel.....kartläggningen av SD i det fria, vilka vågar stödja, vilka vågar ta avstånd....och HD, HERREGUD vilken effekt hennes lögner nu får. Vad ska hon säga i hovrätten? Helt sjukt hur hon fuckat upp det hela, kanske hade hon hoppats på fällande dom men utan att få SDs narcissistiska vrede riktat mot sig. Hon förtjänar denna situation som jag ser det. Samtidigt, så länge hon lever... ...så har hon en gigantisk hållhake på SD och det kommer han att vara tvungen att förhålla sig till. Inte med glädje direkt. Detta förutsatt att HD sitter inne med svaren, troligt men inte hundraprocentigt. Stackars barnen...i båda familjerna.....vet inte vilka som får det värst...vilken mardröm!
Senast redigerad av drunknar 2020-04-15 kl. 12:48.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Att han kommer att bli friad i TR är nog ett faktum. Men att han begått mordet antingen ensam eller i samförstånd med HD och ev. JG är åtminstone jag övertygad om, det finns liksom inga andra alternativa GM av allt som framkommit i utredningen. Han kommer nog inte ens ha vett att flytta ifrån huset och där L*enas stackars barn och exman kommer bli tvungna att se den jäveln. Fy satan alltså!

Så mycket indicier och en del teknisk bevisning betyder tydligen ingenting. Man blir förbannad

Så han kommer undan med förklaringar om underlivsblödningar och helt orimliga förklaringar på alla frågetecken som dykt upp.
Det är ju hundratals små detaljer som bara skriker att han döljer något.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Tack. Det stämmer med det jag läst och förstått.
När hon sedan kom i annat läge, blev fotograferad när hon hade besök..
Besöket kan ha insisterat på anmälan
om han kände sig bevakad och smygfotad utan hans vetskap (för det var manligt besök
hon hade, minns jag).
En sådan anmälan kom troligtvis ingen vart ändå, före 25 maj -18 - då lagen justerades
så att man bara får fota från allmän plats (gatan) och de avbildade har kännedom, om syftet är gott..
Innan dess kunde man fota som SD gjorde.

Vad du svamlar. Ta nu och ange en precis hänvisning till den lagparagraf du menar ändrades 2018 (vilket inte kommer att hända).

Dold fotografering av en person i en bostad har varit förbjuden sedan 2013 oberoende av var fotografen befinner sig. Och oberoende av var kameran befinner sig.

Att olovligen ge sig in i någon annans trädgård har väl aldrig varit tillåtet. Men det har inte något med fotografering att göra.
Citera
2020-04-15, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
OM det blir en överklagan till HR återstår att se, om HR ö.h.t tar upp det, återstår att se.

Men HR kan ju både åklagare och försvarare överklaga till utan hinder. Det är HD som bara tar upp prejudicerande fall
Citera
2020-04-15, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Det vore intressant att veta om TR var enig eller om några hade avvikande åsikt i skuldfrågan

Det kommer antagligen att nämnas i domen 6 maj.
Det brukar även stå i media.
Citera
2020-04-15, 12:47
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Tror inte jag heller.

Varför tror du inte det??. Det behövs inga nya bevis för att överklaga till HR räcker gott och väl att åklagaren är missnöjd med domen. Däremot i HD så måste nya omständigheter framkomma för att HD ska ta upp fallet.
Citera
2020-04-15, 12:48
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Det här ifrån min sida handlar inte om att sprida ut ord och meningar som skall vara tröstande för vissa medlemmar inom tråden,

Det här handlar om ren fakta, det vill säga, att jag vet att det inte betyder att SD är avskriven.

SD är fortfarande på sannolika skäl misstänkt för att tidigare ha bragt livet om L*na Wesstr*m under den sena Måndags-kvällen den 14 Maj året 2018 och beträffande denna misstanke, så vet jag med säkerhet att den kvarstår.

Det finns en orsak till att SD försatts på fri fot, men observera mina ord .... det är endast tillfälligt.

Mvh/ @JokerMannen
Jag blev iaf tröstad.
Citera
2020-04-15, 12:49
Medlem
Detta var ju den förväntade utgången. Att få någon dömd för mord utan att kunna göra sannolikt att personen varit på brottsplatsen, utan mycket klar teknisk bevisning och utan att kunna koppla ett mordvapen till MGM går nästan inte. Lär inte bli något mer av det här.
Citera
2020-04-15, 12:50
Medlem
firebird1974s avatar
Det känns bra tomt nu.
Citera
2020-04-15, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
En morddom, friande eller ej, är HR tvungen att ta upp om åklagare eller advokat begär det i ett överklagande. Vi pratar inte Högsta Domstolen, utan Hovrätten. I mindre mål krävs prövningstillstånd, men inte i mordmål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in