2020-04-15, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
SD släppt, mkt märkligt händer ibland.

Vad är det som är märkligt? Det är ju rätt uppenbart, och borde ha varit för dom flesta som kan se det här fallet hyfsat objektivt, att det inte finns någon bevisning som håller. Åklagaren, och innan henne polisen, har fastnat vid fåniga detaljer och en alldeles för komplicerad motivbild. Sida upp och sida ner med chattar är fantastiskt spännande att läsa, men fullständigt irrelevant som bevisning i slutänden. När man lägger en stor del av utredningsarbetet på en jävla vattenspridare så blir det som det blir. Hiding verkar ju f.ö. helt bortkommen när man lyssnar på ljudupptagningen. Hon ödslar långa delar av sitt förhör av SD på att fråga om hur olika personer mår i olika skeden av deras förhållanden. "Hur mådde du då?" "Hur mådde Leeeäna då?". Och så detta konstanta ledande in på SDs försvar - om jag hade varit åklagare hade jag t.ex. dröjt väldigt länge innan jag började gå in på Lenas blödande underliv. Det är utmärkande för den här utredningen, att samtliga inblandade konsekvent går rakt i SDs fällor.
Citera
2020-04-15, 12:14
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Nä, sant. Men situationen för dom båda kan bli snarlik. Dvs att ständigt bemötas av "där är han som kom undan med mord".
Å andra sidan - jag tycker att domstolen gjorde helt rätt i Alm-fallet trots allt (kan man inte bevisa att någon mördats ska man inte heller döma någon för mord), och det ä r problematiskt att fortsätta att betrakta någon som mördare trots att den frikänts.
Ibland också svårt att betrakta någon som oskyldig trots att den frikänts...
Citera
2020-04-15, 12:15
Medlem
Citat:
Nä, sant. Men situationen för dom båda kan bli snarlik. Dvs att ständigt bemötas av "där är han som kom undan med mord".
Å andra sidan - jag tycker att domstolen gjorde helt rätt i Alm-fallet trots allt (kan man inte bevisa att någon mördats ska man inte heller döma någon för mord), och det ä r problematiskt att fortsätta att betrakta någon som mördare trots att den frikänts.

Jag skulle inte orka vara åklagare, att veta att det är rätt person men inte ha tillräckliga bevis för fällande dom.
Citera
2020-04-15, 12:15
Medlem
Snor-Johans avatar
2020-03-31, 19:45
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Noterar att många här i tråden tror, eller vill, att SD ska fällas för mordet på Lena.
Jag tillhör skaran som tror han kommer frias. Varför gör jag det då kanske ni undrar? Det finns massor med indicier som pekar mot honom. Dock finns inget som binder SD till gärningen. Inget mordvapen, inget direkt motiv, inget annat tekniskt.
Vem är då mördaren? Enligt mig pekar allt mot SD, men att få honom fälld tvekar jag på. Glöm inte fallet med Linda Cheng
https://www.aftonbladet.se/a/G10b9Q

Citat:
Hela den här tråden har genomsyrats av en juridisk okunskap.
Vore kul att höra kommentarerna nu från de som sa case closed.
Hyenorna som dömt honom på sånt som pipig röst
Citera
2020-04-15, 12:16
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Min inställning är att caset verkat svagt från början. Men när allt kommit upp i förhandlingen blev jag mer övertygad
Den intressanta frågan är ju på vilka grunder tingsrätten egentligen häktade SD på sannolika skäl i augusti 2019, det kunde ju inte ens åklagaren Åsa Hiding svara på när hon fick frågan. Men förhoppningsvis kommer det väl nu att framgå av domskälen.
Citera
2020-04-15, 12:17
Medlem
Smhfs avatar
En friande dom är att vänta den 6/5; det hjälpte inte med 14 tusen sidor i Fup:en! En eloge till utredarna, åklagarna för ett gediget arbete.
Citera
2020-04-15, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Jag skulle inte orka vara åklagare, att veta att det är rätt person men inte ha tillräckliga bevis för fällande dom.

och extremt jobbigt för anhöriga
Citera
2020-04-15, 12:20
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
och extremt jobbigt för anhöriga

Ja, absolut.
Citera
2020-04-15, 12:21
Medlem
Så blev fiskegubben snuvad på sin måltid igen för när SD kallar kommer Drottningen av Minnesluckor tillbaka.
Omgifte för Dvidssn's i sikte?
Citera
2020-04-15, 12:24
Medlem
Jag har tyvärr levt med övertygelsen om att SD kommer att frias ett tag nu, trots att jag tror att han är skyldig till brottet. Blev ju inte mindre övertygad nu direkt...

Hoppas han i alla fall har vett nog att inte försöka återgå till sitt ”normala liv” utan inser att han gör bäst i att börja om på ny kula, någon annanstans. Skulle vara så sorgligt om han kör vidare i livet i både Örebro och GC-världen för att ”en som är oskyldig inte har någon anledning att gömma sig” utan stänger de dörrarna och låter alla som varit inblandade i den här utredningssoppan slippa ha honom i sin direkta närhet. Oavsett fällande dom eller inte är det ju många jobbiga detaljer om hans personlighet och levnadssätt som framkommit genom utredningen.
Citera
2020-04-15, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Den intressanta frågan är ju på vilka grunder tingsrätten egentligen häktade SD på sannolika skäl i augusti 2019, det kunde ju inte ens åklagaren Åsa Hiding svara på när hon fick frågan. Men förhoppningsvis kommer det väl nu att framgå av domskälen.

Du har min fullständiga garanti för att detta mordfallet gällande L*na Wesstr*m är långt ifrån färdigt vilket jag vet med säkerhet att så är fallet, så ditt anteciperande är bara meningslöst att fästa sig vid.

Bara för att SD försätts på fri fot, betyder inte att fallet för ifrågavarande är avslutat.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-04-15, 12:26
Medlem
Citat:

Ja men Mats Alm satte sig i den situationen av sig själv i och med alla lögner och påhitt om resor, kineser, friterade räkor, "träffa en vän", bakskuffar, droger och kidnappningar som är helt motbevisade. Han dömdes också för brott mot griftefriden så tingsrätten ansåg det bevisat att han lagt liket i skogen. Att kalla honom för mördare tycker jag inte är problematiskt alls, du tycker bara det är rätt att kalla han för gravskändare eller?

SD kommer att bli frikänd på alla punkter lutar det åt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in