2020-04-15, 11:52
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Professor Cecilia Söderberg Naucler vid Karolinska ville ha mer information av statsepidemiologen – hör henne berätta om samtalet

8 April 2020

Anders Tegnell är en mycket sjuk person, se själva

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/tegnell-slangde-pa-luren-inte-roligt/
Citera
2020-04-15, 11:53
Medlem
Alvaros avatar
Till alla som citerat Biggedy, redigera era inlägg och ta bort QUOTE=crisscross|71197140] delen annars kommer det bli felcitat, gjorde samma misstag själv.
Citera
2020-04-15, 11:53
Medlem
kyrkstockens avatar
Är det ens någon mening att följa denna tråd eller svensk media? Jag vet mer om situationen i andra länder än mitt eget.

Jag vet inte hur många som testats. Jag vet inte hur många som testats positivt (myndigheterna har själva sagt att dom inte skall uppge denna siffra). Jag vet inte hur många som har dött för sverige kan inte dokumentera det (med den bästa vården i världen?) Dessa siffror skall man räkna ihop senare.

I alla andra länder växer sjukdomsfallen exponentiellt men inte i Sverige och under helger upphör man att dokumentera nästan helt(endast sett u-landet Equador med liknande problem).

Hur kan någon människa ha förtroende för dessa myndigheter som inte verkar klara av dom enklaste uppgifter tex ge konkret information?
Citera
2020-04-15, 11:54
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sodaestereo
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4qeKx6/professor-vill-se-nedstangning-av-stockholm

Super värt video att se. Väldigt tydlig budskap från Professor Cecilia Söderberg. Titta gärna på det.

Ja det bästa med hennes uttalande var just att hon tyckte man skulle agera efter "försiktighetsprincipen", man ska försöka få kontroll över detta genom att hela tiden ligga steget före. Tex finns det fåtal rapporter där man sett att de som genomgått infektionen har vissa skador på sina lungor, vilket ger ytterligare argument för att man inte kan "blåsa" på som Anders Tegnell gör genom att säga att vi kan inte hindra smittan - men vi kan vara så försiktiga vi kan genom att inta alla säkerhetsåtgärder som finns.

Tex att låta vårdpersonal i äldreboende ha skyddskläder, något Anders Tegnell säger skulle göra marginell skillnad för att de skulle ha svårt att förstå hur man ska ta på sig skyddskläder så de fungerar optimalt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Anders Tegnell skall avgå och ersättas av Cecilia Söderberg-Nauclér, det är min åsikt.

Vad tycker ni?

nån annan än henne
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Intressant.
För det har ju - i varje fall här i tråden ... - hävdats att fler äldre dör i Italien för att de är storrökare.

Det är kontraintuitivt, men statistiken pekar faktiskt åt det hållet i tre länder.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
Ja det är så det brukar gå till om någon blir allvarligt sjuk, man ringer 112 och de skickar en ambulans. Man nekar inte någon en ambulans.

De gör det nu vid sjukhusen iom åldersfiltreringen. Läser du inte nyheterna?
Citera
2020-04-15, 11:55
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja det är faktiskt väldigt väldigt positivt. Något som gör att iallafall jag har lite mer förtroende för honom, även om hans andra uttalanden talar emot att ha förtroende för honom.

Jag ser också att vi har börjat få spridning via LSS boende i Stockholm, där säkert äldreboende 2.0 kan börja härja. Har själv inte information om vårdpersonal på LSS boenden har skyddsmaterial, men såsom smittan kom in i vården gissar jag på inte.

https://www.svd.se/oro-pa-lss-boende-kan-bli-katastrof?fbclid=IwAR0fvarueAl873G-1OlnmdIQamijOHHDgD59onqpeO5Q4_7TewrVKMW 7awA
Men han agerar som en forskare som iakttar ett experiment och reflekterar på det. När han väl konstaterat hur det gått är det mer eller mindre för sent.

Om jag får raljera för att förtydliga mig: Han skulle mycket möjligt kunna konstatera att det var olyckligt att att låta arrangera Mello-finalen. Lite väl sent påtänkt. Lägg därtill att det redan då fanns många som ställde sig frågande till att låta arrangemanget genomföras.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Det är anmärkningsvärt att Tegnell inte verkar lyssna till vad andra experter i Sverige inom virologi och smitta säger, frågan är om och i sådant fall vem lyssnar han till? han borde rimligtvis ta in information från någonstans för att skapa sig en uppfattning?
Men han lyssnar inte till sina svenska kollegor och tar inte till sig kritik utan likt en envis åsna håller han fast vid sin övertygelse att han gör rätt, alla andra verkar göra fel när man lyssnar till vad han säger och förklarar på frågor som har kritiskt innehåll.

Ärligt talat så borde han avskedas och dom borde tillsätta någon som lyssnar och tar in information av Sveriges samlade expertis.
Det är omöjligt att endast han vet hur man ska tackla Covid19, men just nu så verkar han sitta säkert på sin position, vilket är obegripligt med tanke på hur smittan sprider sig och hur han varit delaktig i dagens scenario med smittade och avlidna, glöm inte hur FHM har agerat från första början.
Idag har vi, hur mycket än vissa här vill förneka det, så har vi en situation som snart kan liknas vid en katastrof sett till smittade och avlidna.

500 "experter hjälper honom
Citera
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Ett barn kan se att Tegnell misslyckats total och måste avgå snarast. Jag är också forskare.
Misslyckats är relativt. Vi ligger ganska dåligt till men är inte sämst. Plats 8 av mest döda per capita bland jämförbara länder enligt min bedömning.

Jag tror själv inte på att stänga ner ytterligare skulle ha gett någon märkbar effekt. Det är mest något man gör för att det ska verka som något görs.

Som exempel råkade jag häromdagen ut för att återvinningscentralen där jag bor skulle begränsa antalet personer på området. Så de ställde en vakt som hindrar bilar från att komma in om det redan var fullt. I praktiken så blev enda skillnaden att bilkön flyttades från deras område till gatan så den blockerar trafiken istället. Medan ett stort område där kön är i vanliga fall var tomt. Antalet personer som aktivt kastar skräp var oförändrat. Det ser handlingskraftigt ut för det ställer till med problem i trafiken för alla andra. Men för smittspridningen är det helt meningslöst.

Vi skulle däremot testat i nivå med Sydkorea. Sedan tycker jag att det är tydligt att sjukdomen sprids även med mycket liten symptom. Därför behöver man testa friska personer som träffar riskpersoner. Länder som lyckas bra med bekämpningen har alla hög andel tester. Så viss kritik ska han allt ha.
Citera
2020-04-15, 11:56
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Det är anmärkningsvärt att Tegnell inte verkar lyssna till vad andra experter i Sverige inom virologi och smitta säger, frågan är om och i sådant fall vem lyssnar han till? han borde rimligtvis ta in information från någonstans för att skapa sig en uppfattning?
Men han lyssnar inte till sina svenska kollegor och tar inte till sig kritik utan likt en envis åsna håller han fast vid sin övertygelse att han gör rätt, alla andra verkar göra fel när man lyssnar till vad han säger och förklarar på frågor som har kritiskt innehåll.

Ärligt talat så borde han avskedas och dom borde tillsätta någon som lyssnar och tar in information av Sveriges samlade expertis.
Det är omöjligt att endast han vet hur man ska tackla Covid19, men just nu så verkar han sitta säkert på sin position, vilket är obegripligt med tanke på hur smittan sprider sig och hur han varit delaktig i dagens scenario med smittade och avlidna, glöm inte hur FHM har agerat från första början.
Idag har vi, hur mycket än vissa här vill förneka det, så har vi en situation som snart kan liknas vid en katastrof sett till smittade och avlidna.

Bra inlägg. Håller med om allt. Det är konstigt att "referensgruppen" FoHM fått där både läkare och virologer som skulle vara stöttande till FoHM inte fått mer genomslag.
Citera
2020-04-15, 11:56
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja det är redan illa nog men är rädd för att vi står med mängder av fler döda snart. Jag hoppas genuint att jag har fel. Min tilltro till systemet är djupt skadad efter detta, oavsett hur utvecklingen blir hädanefter. Att man låtit så här många dö redan och att man gamblar med folks liv är helt ofattbart för mig. Särskilt efter att man som socialdemokraterna alltid hävdat sig stå upp för svaga och utsatta. (Oppositionen har inte varit bättre).

Jag fattar inte heller och kommer aldrig fatta, hur t.ex. självgoda journalister kan stå och försvara sånt här, medan folk dör.

Men nu förstår man hur tyskarna kunde blunda på 30 talet. Som Tegnell helt känslokallt står o säger mest "Untermench" som dör. Dvs invandrare från Somalia/Mellanöstern o multisjuka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in