Citat:
Ursprungligen postat av
JeffreyEpstein
Ett barn kan se att Tegnell misslyckats total och måste avgå snarast. Jag är också forskare.
Misslyckats är relativt. Vi ligger ganska dåligt till men är inte sämst. Plats 8 av mest döda per capita bland jämförbara länder enligt min bedömning.
Jag tror själv inte på att stänga ner ytterligare skulle ha gett någon märkbar effekt. Det är mest något man gör för att det ska verka som något görs.
Som exempel råkade jag häromdagen ut för att återvinningscentralen där jag bor skulle begränsa antalet personer på området. Så de ställde en vakt som hindrar bilar från att komma in om det redan var fullt. I praktiken så blev enda skillnaden att bilkön flyttades från deras område till gatan så den blockerar trafiken istället. Medan ett stort område där kön är i vanliga fall var tomt. Antalet personer som aktivt kastar skräp var oförändrat. Det ser handlingskraftigt ut för det ställer till med problem i trafiken för alla andra. Men för smittspridningen är det helt meningslöst.
Vi skulle däremot testat i nivå med Sydkorea. Sedan tycker jag att det är tydligt att sjukdomen sprids även med mycket liten symptom. Därför behöver man testa friska personer som träffar riskpersoner. Länder som lyckas bra med bekämpningen har alla hög andel tester. Så viss kritik ska han allt ha.