Citat:
Ursprungligen postat av
Antonius.Block
Citat:
Ursprungligen postat av
santos_deville
Därtill var regeringen nödd och tvungen. Grundlagen medger inte beslutet.
Precis. Litet förvånande ändå att man hävde det hela redan nu (beslutet var till 19.4) - också om nyaste analyserna från THL och ministeriet inte mera karaktäriserar åtgärden som absolut nödvändig (utan bara bra och positiv för smittläget) så kunde man ju nog ha låtit det byråkratiskt ligga till sig 2-3 dagar utan större problem (isynnerhet såhär just kring påsk). Om den viljan hade funnits.
Nu fanns den viljan uppenbarligen inte (vilket jag personligen tycker är bra - principen om att inte begränsa medborgarnas liv utan synnerliga skäl är viktig). Litet intressant att man ändå går väldigt hårt ut och avråder från att resa till stugan. Gör man det ändå, så var det hårda ord om att inte använda någon lokal service (den ställda frågan gällde bybutiker) i stugkommunen.
Det jag funderar över är om det är en bra sak att man nu gör något litet oväntat, iom att det väcker uppmärksamhet och kanske därmed håller befolkningen "på tårna"?
På PKn var det också litet intressant prat om att utvecklingen är svår att bedöma - mycket som man inte vet, t.ex. varför riskgrupper verkar vara lindrigare drabbade än man förutspått (tolkade det som så att man hittills sett färre allvarliga förlopp i den gruppen vs lindrigare än man förberett sig på).
Väldigt klart besked om att toppen på epidemin definitivt inte är här ännu. Men exakt när vågar man inte säga - "ännu för osäkert, månadsskiftet maj-juni kanske, kan kasta på 1-2 veckor".
Intressant skarpt uttalande av THLs Salminen om att handsprit SKALL vara tillgängligt på alla ställen där folk rör sig (jag antar att han syftar på matbutiker o. dyl. - min pytte-Alepa hade inte ännu på lördag (när jag senast var där), men den litet större i samma kedja lär ska ha haft både sprit och handskar redan förra veckan).
Ja, om handsprit så vill jag fråga tråden om det intryck man får här om att det inte finns att få tag på i Sverige verkligen stämmer?
I Finland hade vi en period tidigt i mars när det var svårt. Sedan kom alla hamstringsnyheter, och käcka artiklar om apotek som tillverkade eget för försäljning (&naturligtvis sjukhusapotek för vårdens behov). Senaste veckorna har jag sett handsprit till försäljning litet här och där. Snudd på höga priser (~10euro/halvliter), men åtminstone i centrala Helsingfors finns det definitivt till salu.