2020-04-15, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Inte bara det. Fanns källa här på artikel hos msm där i nån håla fanns en läkare som ringde runt gamlingar och berättade att de ej skulle få IVA ifall de blir smittade. Men förnekarna tycker det är skönt att sticka huvudet i sanden.

Jag minns det, tror det var en artikel i AB där en anhörig tyckte att det kändes som doktor Mengele. Det har nämnts tidigare i tråden, ja.
Citera
2020-04-15, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antonius.Block
Och jag ser att folk struntar i utegångsförbud och karantän. Tillbaka till ruta ett således.

Ja men andelen som riskerar eventuella böter är betydligt lägre än när det inte finns något att riskera alls och att inte du förstår det är väldigt märkligt.

Vi har lagar i Sverige också, folk bryter mot dessa dagligen innebär det att lagar är ineffektiva? Det borde väl inte behövas eftersom de allra flesta är uppfostrade att inte stjäla, slåss.
Citera
2020-04-15, 11:09
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Vi är inte välkomna in i skolan vid hämtning på skola (fritids går bra. Men helst ringa). Vi får stå utanför byggnaden och vänta.

Men ni står ändå där samtidigt, många vuxna..? I Danmark har de börjat låta barn börja och sluta i skolan på olika tider, så att inte alla föräldrar ska komma dit på samma gång. Det är smart!

Det andra då - avstånd mellan eleverna i klassrummet och matsalen? Obligatorisk handtvätt, övervakad av lärarna?

Har de fortfarande idrott inomhus, byter om i omklädningsrum alla tillsammans?
Citera
2020-04-15, 11:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Nja minns Ni rätt?
Kan det vara denna läkare som Ni syftar på:
Doktor Whistleblower: Alla har rätt till syrgas vid covid-19! Jag tänker inte ”vårdplanera” en enda patient på det sättet.
http://sveanews.com/2020/04/11/doktor-whistleblower-alla-har-ratt-till-syrgas-vid-covid-19-jag-tanker-inte-vardplanera-en-enda-pati ent-pa-det-sattet

Ok, började övertala mig att jag var rysktroll. Men kasnke inte riktigt då:

https://www.sydsvenskan.se/2020-04-13/leif-skulle-nekas-respirator-meddelades-i-telefon
Citera
2020-04-15, 11:10
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giggsy
Videon är redan censurerad av SVT.

Det säger väldigt mycket att den videon är borttagen.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det skulle jag gärna vilja ha en länk till. Inte fan sitter läkare och ringer runt till äldre människor och säger att de ej kommer att få iva vård.
Klart i livets slutskede är en annan sak men då är personen knappast så okej att den svarar i telefon.

https://www.sydsvenskan.se/2020-04-13/leif-skulle-nekas-respirator-meddelades-i-telefon
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Lite ovanför din citerade text står följande:
Sverige har hittills haft sju påvisade fall totalt.

Frågor till dig:
* Hur många smittade har vi idag?
* Hur gör man idag när minst 11 445 konstaterade fall finns i Sverige?
* Hur många smittade följde man upp från fall åtta till fall 11 445?

Din länk är ifrån 27 februari 2020.

Vad har detta med länken jag postade att göra? Som påvisade att inledningsvis så hade man smittspårning och (själv)karantän/isolering på påträffade fall som man sedan övergav när allmänsmitta var ett faktum.
Citera
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.expressen.se/kvallsposten/danska-skolor-oppnar-igen-efter-en-manad-/

Danska skolor med lägre årskurser öppnar igen. Men det kommer att finnas regler kring hämtning och lämning (så att inte föräldrarna ska stå i en klunga och vänta), avstånd (två meter) och handtvätt (varannan timme).

Någon som har barn i svenska grundskolor, som vet om det finns några sådana regler alls? Tillåt mig gissa att det INTE finns det...

Glöm inte att även förskolebarnen ska hålla 2m avstånd till sina lärare och kamrater. Detta har gjort att de allra flesta förskolor inte kan ta hand om alla barn. En omöjlig situation att lyckas hålla ungar ifrån varandra under en hel dag.
Citera
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antonius.Block
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Nu öppnar Nyland igen! Helsinki är fria

https://www.sydsvenskan.se/2020-04-15/finland-haver-avsparrningen-av-nyland
Därtill var regeringen nödd och tvungen. Grundlagen medger inte beslutet.

Precis. Litet förvånande ändå att man hävde det hela redan nu (beslutet var till 19.4) - också om nyaste analyserna från THL och ministeriet inte mera karaktäriserar åtgärden som absolut nödvändig (utan bara bra och positiv för smittläget) så kunde man ju nog ha låtit det byråkratiskt ligga till sig 2-3 dagar utan större problem (isynnerhet såhär just kring påsk). Om den viljan hade funnits.

Nu fanns den viljan uppenbarligen inte (vilket jag personligen tycker är bra - principen om att inte begränsa medborgarnas liv utan synnerliga skäl är viktig). Litet intressant att man ändå går väldigt hårt ut och avråder från att resa till stugan. Gör man det ändå, så var det hårda ord om att inte använda någon lokal service (den ställda frågan gällde bybutiker) i stugkommunen.

Det jag funderar över är om det är en bra sak att man nu gör något litet oväntat, iom att det väcker uppmärksamhet och kanske därmed håller befolkningen "på tårna"?

På PKn var det också litet intressant prat om att utvecklingen är svår att bedöma - mycket som man inte vet, t.ex. varför riskgrupper verkar vara lindrigare drabbade än man förutspått (tolkade det som så att man hittills sett färre allvarliga förlopp i den gruppen vs lindrigare än man förberett sig på).

Väldigt klart besked om att toppen på epidemin definitivt inte är här ännu. Men exakt när vågar man inte säga - "ännu för osäkert, månadsskiftet maj-juni kanske, kan kasta på 1-2 veckor".

Intressant skarpt uttalande av THLs Salminen om att handsprit SKALL vara tillgängligt på alla ställen där folk rör sig (jag antar att han syftar på matbutiker o. dyl. - min pytte-Alepa hade inte ännu på lördag (när jag senast var där), men den litet större i samma kedja lär ska ha haft både sprit och handskar redan förra veckan).

Ja, om handsprit så vill jag fråga tråden om det intryck man får här om att det inte finns att få tag på i Sverige verkligen stämmer?

I Finland hade vi en period tidigt i mars när det var svårt. Sedan kom alla hamstringsnyheter, och käcka artiklar om apotek som tillverkade eget för försäljning (&naturligtvis sjukhusapotek för vårdens behov). Senaste veckorna har jag sett handsprit till försäljning litet här och där. Snudd på höga priser (~10euro/halvliter), men åtminstone i centrala Helsingfors finns det definitivt till salu.
Citera
2020-04-15, 11:12
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Det säger väldigt mycket att den videon är borttagen.
Ja det säger att SVT har en tjänst som direkt konkurrerar med youtube. Alla videor från SVT som läggs ut utan godkännande anmäls. Videon finns kvar på svtplay.
Citera
2020-04-15, 11:13
Medlem
sannes avatar
Citat:
Det skulle jag gärna vilja ha en länk till. Inte fan sitter läkare och ringer runt till äldre människor och säger att de ej kommer att få iva vård.
Klart i livets slutskede är en annan sak men då är personen knappast så okej att den svarar i telefon.

Citera
2020-04-15, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Underbart!

Finnland öppnar upp!

Tyskland öppnar upp!

Tack Tegnell för att du följde den öppna vägen från start

"Smittan har spridits till andra landskap och därmed saknas juridisk grund för att upprätthålla isoleringen".. det låter snarare som att man häver karantänen för att den inte längre är verksam, inte för att den inte behövs.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in