2020-04-14, 22:12
Medlem
Varför påstås det vara brist på ansiktsmasker? Kanske sådana för folk i sjukvården är det en brist, som har högre krav. Men för vanliga människor så är det ju knappast det. Det är ju bara att gå in på valfri kinesisk sida och köpa några tusen om man så vill. Det är kanske skit, men du har nog samma som de flesta i asien har på sig nu.
Citera
2020-04-14, 22:13
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Vi provar igen: 4800 / 16 = 300.

Att du är dum i huvudet bevisar du bara för dig själv, 616 har redan dött i Stockholm, vilket betyder att det måste landa på 261,5 per dag i Stockholm, men nu har du sagt att 6800 ska dö i Stockholm lagom till 1:a maj vilket innebär.

6800-616 = 6184, vilket och då vi har 16 dagar kvar så blir det 6184 * 16 = 385,5.

Eller menar du att du ändrar din siffra till 4800 totalt?
Citera
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Men som sagt
"Befolkningstäthet är ett mått som lätt leder till missförstånd. Befolkningen är ojämnt fördelad över ett land. Exempelvis bor 85 % av Sveriges befolkning på mindre än 1,5 % av landets yta"

Hur ser det ut i Norge och Finland ?

Det är kanske något för dig att ta reda på om du är intresserad.

Vi diskuterade Holland och Belgien. Länder stora som Småland, med befolkningar på 17 respektive 11 miljoner invånare.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Nej vi är inte där ännu.
Här är totalt antal döda oavsett orsak i stockholms län från 28/3-6/4. (Från scb)
Det har visserligen gått några dagar sedan den 6/4 men skulle tippa på att det dör mellan 50-70 människor i corona i sthlms län per dag.

Totalt antal döda i sthlms län oavsett orsak
2020
28-mars 76
29-mars 77
30-mars 82
31-mars 72
01-apr 69
02-apr 97
03-apr 88
04-apr 73
05-apr 103
06-apr 95

Totalt 832

Här finns källan
https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/scb-publicerar-preliminar-statistik-over-doda-i-sverige/

Så kan du ladda ner excelfilen som uppdateras löpande

Intressant. En bra källa. Ska lägga in den som favorit så kan man följa riktiga siffror med korrekta datum.
Citera
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Den döda gravida kvinnan var somaliska.

Källa på det?

Även om jag själv tror att det är så men vill ha en bekräftad källa.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Tänker snarare hur städerna förhåller sig till varandra.
Dels är Storstadsregionerna hyfsat långt från varandra. Men sen finns det mycket "halvstora" städer i Sverige som är ganska frikopplade från storstäderna.

Men det är möjligt Finland är en bättre jämförelse. Gillar dock att jämföra med Norge eftersom de hade 1000 bekräftade importsmittor i utgångsläget.

Jag tänkte mer på landet som helhet, ska man bara jämföra huvudstäderna så är nog Danmark bättre.
Citera
2020-04-14, 22:14
Medlem
DetBlirBraSnarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Nu börjar det jag varnade för.

Vila i frid...

Vad börjar? Inget nytt. Kvinnan var förvisso inte jättegammal och hon var gravid, men hade du haft koll aå hade du vetat att hon var väldigt överviktig(även innan graviditet) och hade högt blodtryck. Det är sen gammalt att feta människor med högt blodtryck är i riskgrupp tyvärr.
Citera
2020-04-14, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
det är ganska många gravida kvinnor som dör, även fast det inte skulle vara en riskfaktor? Eller har det ändrats?

här är en obduktions- och forskningsrapport på en gravid kvinna som dog i Covid-19: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/32283217

men jag är ganska säker på att jag hört på SVT att gravida inte behöver vara oroade, så alla gravida som dör hade säkert hjärtfel eller nått annat? eller en bebis i magen?

Om du hade läst artikeln, så hade du sett att t.o.m. hennes man erkände att hon var överviktig. Han berättade också om hennes ”alla” andra graviditeter.
Nu betyder det absolut inte att det skulle vara mindre hemskt. Är julhelg fruktansvärt att barn förlorar sin mamma och en man sin fru. Men det ger iaf kanske en förklaring.
Jag vill inte att alla gravida skall gå runt och vara mer oroliga än dom redan är. Hade jag varit gravid, så hade jag isolerat mig ännu mer än jag redan gör. Bara i ren extra försiktighet.
Citera
2020-04-14, 22:16
Medlem
SverigeEtt 20-tal anställda är hemma efter att covid-19 har spridits på en avdelning på Näl. Ännu fler har testats då Nu-sjukvården försöker lokalisera källan till smittan.
https://www.stromstadstidning.se/nyheter/sverige/20-v%C3%A5rdanst%C3%A4llda-p%C3%A5-n%C3%A4l-hemma-efter-spridning-p%C3%A5-avdelning-1.26767750
Citera
2020-04-14, 22:16
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensknorrman
Korkad jämförelse med bilbältet, men förstår att det är svårt för individer med din begåvning att använda bilbältet rätt, men det är ju så ni i pöbeln argumenterar, ni har noll i kunskap och hämtar det ni skriver om från tidningsrubriker eller här på fb. Det är alldeles korrekt att det krävs utbildning för att hantera skyddsutrustning för att förhindra att smittan sprids så du kan inte påstå att han har fel där.
Undrar hur lång kurs man måste gå för att hantera ett munskydd? En vecka? två?
Citera
2020-04-14, 22:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Det är regionerna som bestämmer över vården, varför har vi en FHM?

Folkhälsomyndighetens uppdrag handlar om att vara rådgivande till regeringen genom att följa hälsoläget i befolkningen och de faktorer som påverkar detta.

Ja, det är regionerna som bestämmer över och har misskött sjukvården precis som kommunerna bestämmer över och har misskött äldreomsorgen.

FHM har inget med det att göra. Socialstyrelsen har däremot ett tillsynsuppdrag över sagda instanser, vården och omsorgen.
Citera
2020-04-14, 22:17
Medlem
Meck-Vorpommerns avatar
Intressant artikel i Verdens Gang om att det troligtvis ikte blir någon fotboll i Norge i år.

https://www.vg.no/sport/fotball/i/70OMpw/eksperter-med-dyster-melding-til-norsk-fotball-lite-realistisk-foer-neste-vaar

I Norge sprids viruset i alla fall vid utandning och munskydd hjälper visst mot det.

– Hvis spillerne må løpe rundt med munnbind, vil det være litt av et syn, men det er nettopp det som er problemet. En del av smittespredningen skjer før man blir syk, og på en fotballbane er det folk som løper rundt, det er spytt, det nyses fra nesen, det pustes og peses. Det er målt virus i store mengder bare fra pust, så det kan være kritisk, sier Andersen og fortsetter:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in