2020-04-14, 16:32
Medlem
Svårt att ta en myndighet på allvar som inte ens kan göra skillnad på Jugoslavien och dagens självständiga stater. Det var liksom 30 år sedan Jugoslavien upphörde att existera. Det är lite som att hänvisa till Ryssland som Sovjet eller Tjeckien som Tjeckoslovakien

Det är dessutom en jävla skillnad på staterna i fd Jugoslavien, från de utvecklade Slovenien och Kroatien till det mindre utvecklade Serbien, Bosnien, Nordmakedonien och Kosovo. Hur många Slovener finns det dessutom i Sverige och varför blir de hopbuntade med "Jugoslavien". Kan säkert räkna på handens fem fingrar hur många Slovener det finns här. Majoriteten är serber och bosnier.

För de flesta här inne spelar det kanske inte så stor roll, men det sänder inga bra signaler. Är man slarvig? Ignorant? Rent av okunnig? Bör vi inte förvänta oss mer av en av Sveriges viktigaste myndigheter, att de åtminstone bör besitta grundläggande kunskap kring historia och geografi lol.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Bra inlägg. De ekonomiska konsekvenserna kan bli mycket högre för Sverige i förlängningen. Att man vill hålla Sveriges ekonomi igång och införa så lite restriktioner som möjligt kan komma att kosta betydligt mer än vad en lockdown liknande våra grannländer hade gjort. Fattar inte regeringens kortsiktiga tänk.
Det räcker inte med att Sverige vill hålla igång då vi är så beroende av omvärlden.

Naturligtvis är det en tråkigt att bli tvingad in i karantän men alla fattar ju varför det görs. Jag hade mycket hellre sett mig tvingad att stanna inomhus en period än att varje dag bli förbannad över landets icke agerande
Vi får se vad som händer med smittspridningen i Danmark och Norge nu när de öppnar upp. Det största felet är ju att smittan kommit in på äldreboenden och hemtjänst personal larmade tidigt att de hade 0 skydd. Var hos tandläkaren innan påsk och då kom en hemtjänstpersonal upp på kliniken och nästan grät och tiggde munskydd!
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Är du HerrGickhan verkligen säker på din sak? Jag tycker man ser många undersökningar som jämför kortare perioder än så med varandra. T.ex:

Jo jag är helt säker på min sak när det gäller att mäta överdödlighet rörande en viss sjukdom. I dina exempel använder de överdödlighet under en period. Det vill säga överdödlighet där är liktydigt med fler än tidigare under denna period oavsett vad de dog i.

Det jag avser är alltså om en viss sjukdom (covid-19 i detta fall) har inneburit fler döda än normalt under 2020. Ett år är den kortaste perioden vi kan se detta över. Om epidemin fortsätter över nästa år så behöver kanske perioden förlängas.

Det handlar alltså om att se nettot i covid-19 med avseende på alla dödsfallsorsaker. Det innebär att man kan se om covid-19 »bara« inneburit en tidigare död inom året eller om det faktiskt inneburit ytterligare dödsfall utöver det normala.

Observera att jag inte tar ställning åt något håll. Jag vet lika lite som någon annan vart detta tar vägen, men jag påstår (till skillnad från vissa andra) inte heller att jag vet.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-04-14 kl. 16:38.
Citera
2020-04-14, 16:33
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Exclusive: Chinese doctors say Wuhan coronavirus reinfection even deadlier 2020/02/14

TAIPEI (Taiwan News) — It’s possible to get infected by the novel coronavirus (COVID-19) a second time, according to doctors on the frontline in China’s city of Wuhan, leading to death from heart failure in some cases.

The claim is made by doctors working in the Hubei Province capital that is at the center of the epidemic, which has to date infected 64,201 people and killed 1,487. One of the doctors reached out to a relative living in the United Kingdom, who then informed Taiwan News.

KÄLLA.Taiwan news.(Se länk)
https://www.taiwannews.com.tw/en/news/3876197

Kom nu inte och gnäll på källan...minst lika trovärdig som vår svenska MSM!
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Ja du använde det fria ordet till att ventilera din personliga åsikt. Då förstår jag.

- Ja. I den kommentar som du svarade på, så protesterade jag mot att dödsoffren i Covid-19 bagatelliserades. Jag uttryckte även ett önskemål att dödstalen skulle gå ner, istället för att ligga stabilt på en hög nivå.

Citat:
Sen börjar du ändå peka på jämförelsetal ...

- Ja, du efterfrågade jämförelser. Därför berörde jag ytligt några jämförelser med andra länder. Jag föreslog att man skulle jämföra Sverige länder som har lyckats bra, och inte bara med Spanien och Italien.

Citat:
... utan att förstå variablerna.

- Hur kan du komma med ett sådant påstående utifrån det lilla jag skrev? Jag observerade bara att Sverige har lyckats sämre än Japan och Ryssland. Jag gjorde inget anspråk på att försöka göra en djuplodande analys.

Ifall jag säger att Köpenhamn är Danmarks största stad, skulle du då dra slutsatsen att jag inte känner till några andra städer i Danmark? Är ditt syfte att nedvärdera mig utifrån ett väldigt litet underlag?

Men du har rätt. Det är många variabler som jag inte förstår.
Citera
Medlem
Wow! Hur seriösa är Zerohedge?

The US State Department received two cables from US Embassy officials in 2018 warning of inadequate safety at a Wuhan, China biolab conducting 'risky studies' on bat coronaviruses, according to the Washington Post, which notes that the cables have "fueled discussions inside the U.S. government about whether this or another Wuhan lab was the source of the virus."

https://www.zerohedge.com/geopolitical/us-state-department-cables-warned-potential-sars-pandemic-after-visiting-wuhan-lab
Citera
2020-04-14, 16:34
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Jag tror att han åsyftar på den svenska byråkratin, den är ganska unik i att den är nitiskt fixerad vid att rätt ska bli rätt oavsett om man måste börja om från början eller inte.
Så han antyder att andra länder, även inom EU, kan missa att folk dör i sin statistik!?
Really?
Finns det någon källa till detta märkliga påstående?
Citera
Medlem
10. Confirmation bias | Vi människor möter varje fråga, situation och sammanhang med någon form av förutfattad mening. Den här subjektiva sanningen vill vi till nästan varje pris få bekräftad, eftersom vetskapen om att vår förutfattade mening stämmer innebär att vi har koll på världen omkring oss. Eller uttryckt på ett annat sätt: vi passar in nya pusselbitar i det pussel som vi redan börjat lägga, även om bitarna inte riktigt får plats.

Confirmation bias innebär alltså att vi söker information som bekräftar tidigare föreställningar eller fördomar. Det påverkar hur vi samlar in information, var vi samlar in information, hur vi tolkar information och hur vi minns information. De som till exempel är övertygade om att Covid-19 är begynnelsen till världens undergång kommer att söka information och lyssna på människor som stöder deras övertygelse. Och information som motsäger övertygelsen kommer de antingen inte att vara mottagliga för, eller kommer de att tolka informationen på ett sätt som bekräftar deras befintliga åsikt. Dessutom kommer deras minne att fokusera endast på de detaljer som stärker den ursprungliga övertygelsen.

Alla drabbas av confirmation bias. Även om du tror att du har ett ovanligt öppet sinne och bara observerar fakta innan du kommer till slutsatser är det högst sannolikt att förutfattade meningar och fördomar formar din åsikt i alla fall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
De är alla på listan över de 30 länderna med flest dödsfall per miljon. Danmark ligger bara 4 platser efter Sverige.
Fast värdena är då 102 mot 52, så vi ligger nästan exakt dubbelt upp. Det betyder väl att det är ett litet antal länder som ligger betydligt värre till än alla andra?
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Svårt att ta en myndighet på allvar som inte ens kan göra skillnad på Jugoslavien och dagens självständiga stater. Det var liksom 30 år sedan Jugoslavien upphörde att existera. Det är lite som att hänvisa till Ryssland som Sovjet eller Tjeckien som Tjeckoslovakien

Det är dessutom en jävla skillnad på staterna i fd Jugoslavien, från de utvecklade Slovenien och Kroatien till det mindre utvecklade Serbien, Bosnien, Nordmakedonien och Kosovo. Hur många Slovener finns det dessutom i Sverige och varför blir de hopbuntade med "Jugoslavien". Kan säkert räkna på handens fem fingrar hur många Slovener det finns här. Majoriteten är serber och bosnier.

För de flesta här inne spelar det kanske inte så stor roll, men det sänder inga bra signaler. Är man slarvig? Ignorant? Rent av okunnig? Bör vi inte förvänta oss mer av en av Sveriges viktigaste myndigheter, att de åtminstone bör besitta grundläggande kunskap kring historia och geografi lol.

Om Jugoslavien var landet då personen i fråga kom till Sverige så är det ju det landet som anges i folkbokföringen. Därför står det Jugoslavien.
Citera
2020-04-14, 16:35
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Från dagens presskonferens:

https://www.svd.se/folkhalsomyndighetens-presstraff-den-14-april

Är det någon som förklara för mig vad AT avser med det fetade?
Varför skulle vi "fånga upp" fler dödsfall än andra om alla länder gör likadant?

Sedan är det uppenbarligen så att alla inte gör som Sverige (där positivt Corona-test krävs för att "fånga upp" orsaken, oavsett symptom.) Som framgick senare så kan läkare i USA klassa dödsfall som "troligt Corona" utan positivt test.
För att vi har personnummer som gör det lätt att fånga upp allt? Precis allt går ju på personnummer i Sverige.
Citera
2020-04-14, 16:35
Medlem
Zaedrewss avatar
"Enligt myndigheten är det först i morgon man kan räkna med ett mer tillförlitligt dödstal i Sverige. Så alla trodde det skulle komma idag. Men vi får vänta tills imorgon. Varför denna eftersläpning? Vill de dröja med dåliga nyheter eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in