Citat:
Ursprungligen postat av Randomness1
Eller rent av idioti då man tveklöst står fast för sin sak trots att ny information kommer fram. Vår dolda strategi kring flockimmunitet fungerar inte, men det spelar ingen. Regeringen kör ändå och vi har dubbla dödstalen gentemot resten av Norden... hur är detta ens försvarbart.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kid-Stardust
Du förstår kanske inte. Låt säga att det inte finns någon flockimunitet att uppnå. Ska vi då sitta instängda i resten av våra liv?
Om vi säger att immuniteten är X månader,
så betyder det att om jag överlever covid-19, så kan jag få det igen efter X månader,
och om jag överlever det då, så kan jag få det igen efter X månader, osv
vilket väl borde betyda att epidemin pågår hela tiden?
Men om vi håller R0 till mindre än 1 hela tiden, så minskar antalet nya smittade och epidemin dör ut och till slut dör viruset ut -till nästa gång någon inrest har med sig viruset, då börjar allt om igen...
... isåfall kommer det nog bli ganska svårt med resor ett tag framöver med karantän i båda ändar ...
... men ingen vet vad vetenskapsmännen och medicintillverkarna hittar och tar fram!
Jag vet inte svaret på din fråga -men det verkar ju korkat att hålla en epidemi igång hela tiden med flit?
Ingen vet än hur det förhåller sig med antikroppar på sikt.
Så det gäller väl att hitta sätt att vara ute och leva sitt liv samtidigt som man inte för smittan vidare gissar jag, ett tag framöver.
Jag tror munskydd/andningsmasker till befolkningen är ett billigt alternativ kortsiktigt och det kan också vara en beredskap långsiktigt, flera länder har det redan och fler talar om att satsa på det.