2020-04-14, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Visst är det så. Alla får tro vad dom vill men ingen kan veta något säkert. Sedan är det ju livsfarligt om folk slappnar av för mycket, men det är inte hälsosamt att oroa sig för mycket heller.

Well. Enligt https://c19.se/ har 504 nya smittade registrerats idag. Då bara de gravt sjuka som söker vård testas sett till populationen, kan man tänka att alla dessa har lagts in. Av de som läggs in hamnar väl i runda slängar 30 procent på IVA.
Av dessa dör 20 procent så.

Av dagens 504 smittade kommer 30 personer att dö.
Allt annat lika.
Citera
2020-04-14, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag säger igen och står fast.
Tegnell är ingen Gud.
Han har gjort fel, Sverige har gjort fel i denna pandemi.
Det måste vi alla kunna vara överens om.

Men jag tror det är smått omöjligt att inga misstag begås/begåtts i detta.

Jag tycker man både kan kritisera och berömma Tegnell.
Att bara göra endera speglar inte verkligheten tycker jag.

Vi är alla oroliga. Och det är trist vi ska ha värsta hatmatchen över denna debatt.
Ingen av oss är ju annat än sorgsen över det som sker.

Ja. Alla önskar att det kunde vända nedåt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skunken666
Annars så har mönstret varit att första vågen är mildast, andra värst och den tredje mittemellan.

Typexempel spanska sjukan, se grafen: https://sv.wikipedia.org/wiki/Spanska_sjukan

Jaha, jag trodde viruset skulle mutera ned sig i aggressivitet så att "värddjuren" levde längre?
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
1. Ja. Och chansen är stor att övriga länder kommer få många dödsfall på längre sikt och en ekonomisk situation som riskerar att bli värre än i Sverige vilket på sikt kan kosta ännu fler liv.

2. Ja, men hur lång tid kommer det att ta? Hur länge kan ett land sitta i lockdown i väntan på det? Hur påverkar det ekonomin och den psykiska hälsan hos befolkningen?

3. Det mesta pekar ändå på det.

4. Vi ligger kanske dåligt till jämfört med länder som stängde väldigt tidigt och som haft en väldigt begränsad smittspridning. Men hur ligger vi till jämfört med hur det var i Italien när dom hade det som värst ( det är fortfarande illa där men deras allvarliga sjuka är sjunkande) trots att vi förmodligen kommit längre än dom i andel smittade av befolkningen nu.

Så det är värre att "chansen finns att de kanske dör senare" än att de med säkerhet dör i närtid?
Jaja märkligt tycker jag.
Citera
2020-04-14, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schwedenland
Jag funderar bland annat över risken

- att dricksvattnet blir otjänligt
- att dricksvattnet innehåller coronavirus och smittar när reningen inte kan göras optimalt pga kemikaliebrist
- att dricksvattnet redan nu kan vara kontaminerad med virus och spridas på så sätt
- att elförsörjningen slåss ut under en tid
- att det kan ske en kärnkraftsolycka pga för lite specialutbildad personal när många blir sjuka
- matvarubrist ev en aldrig tidigare skådad hungersnöd på sikt
- skenande priser på mat och andra nödvändigheter
- om kan man smittas om man tvättar sig med vatten innehållande virus
- om man behöver akut sjukvård/tandläkarvård är det en betydande risk att smittas av sjukvårdspersonal/ genom luften eller luftsystemet på vårdinrättningar som sjukhuset/tandläkaren
- vad händer om det blir en andra omgång av smittan ełler om vi inte får bukt med den här (gäller Sverige och resten av Europa och övriga världen)
- går det ens att tillverka ett fungerande vaccin? Det kommer oroande nyheter om likheter med HIV och att en del av den som har genomgått en infektion ej har antikroppar eller låga antikroppar.

Hur tänker ni kring dessa frågor? Vad funderar ni på?

Jag tänker att det är riktigt orimliga smått hysteriska frågeställningar. Om du inte tvättar dig i eller dricker någon annans avloppsvatten kan du släppa din vattenhysteri. Skulle vattnet i kranen bli av undermålig kvalitet (jävligt osannolikt) lär man rådas koka det t.ex. - och virus överlever inte en kokning inte.
Hungersnöd lär vi inte få, däremot kanske vi får skippa exotiska frukter och grönsaker ett tag om det blir krångel med transporterna. Lite mer potäter och kål, lite mindre quinoa och papaya. Skenande pris på mat... ja det är väl det rimligaste du frågar om. Kanske kan matpriserna stiga hyfsat när transporterna blir svårare/dyrare och tillgången något mindre.
En andra smittovåg räknar man ju mer eller mindre redan med, lär inte hända så mycket mer än ökade dödstal, kanske mer karantän och restriktioner i en omgång till. Om vi inte får bukt med den här vågen så dör många på kort tid innan smittan bränner ut sig. Vore en period av katastrof och en tragedi, men mänskligheten lär inte dö ut precis.
Om man kunde smittas enkelt via luftsystem på sjukhus skulle typ alla sjukhus vara utslagna över hela världen där coronapatienter behandlas redan. Däremot får man väl undvika onödiga visiter hos vården. Men de har såklart tänkt på detta och gör det de kan för att minska smittorisken för icke-coronapatienter. Dock är risken såklart inte obefintlig.
Allt tyder på att det ska gå att hitta ett vaccin, jo. Även om man inte kan vaccinera för att helt hindra smitta så lär man kunna hitta något som mildrar ett eventuellt sjukdomsförlopp. Som dagens influensavaccin gör, t.ex.
Citera
2020-04-14, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Fel: IVA har ca 20 procent ledig kapacitet. Men är du 90 år eller äldre, speciellt om du är skör så blir du, garanterat, inte lagd i en respirator. Så var det, för övrigt även innan covid-19.

80år!!!!:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/lAyePy/dokument-visar-de-prioriteras-bort-fran-intensivvard
Citera
2020-04-14, 20:52
Medlem
Min prognos är att det snart kommer att vara 2 miljoner bekräftat smittade och 130 tusen bekräftat döda.
Citera
Medlem
22 experter som TOTALSÅGAR Tengele.

Om det nu inte blir så att Norge, Finland eller Danmark kommer upp i lika många döda är detta fan en KATASTROF. Samtidigt så ÖKAR S?

Jävla folk vi är.
Citera
Medlem
X-fronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
My thoughts in bold.

Exactly 7778 People will die of corona in sweden this first wave.
Citera
2020-04-14, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Sådana som du är av den typen att ni är beredda att offra äldre och handikappade för "den goda sakens skull". Alla som dör i Corona oavsett ålder och hälsotillstånd är fall som borde undvikas. Dessutom är det lagreglerat att människor ska ha rätt till adekvat vård. Det här är ett brott mot hälso- och sjukvårdslagen och de mänskliga rättigheterna. Nu skyfflar man rutinmässigt undan äldre människor för att bättra på statistiken för IVA-vårdade. Detta är ett allvarligt brott mot folkrätten.

Tro mig.
Jag är verkligen inte beredd att offra någon.
Jag ser på saken sakligt och baserad på fakta.
Bara för man inte har panik så betyder det inte att man är empatilös.
Jag ser på att anledningen till att många dör just nu inte primärt är pga att Tegnell och Sverige valt denna väg.
Jag tycker vårt val av väg är rätt. I sak.
Men!
Vi har misslyckats kopiöst med att skydda våra äldre och skydda sjukvården. Plus en rad andra saker.
Och det har mestadels med andra orsaker att göra. Som jag skrivit om i massa andra inlägg.

Den typiska paniken alla får när det börjar gå åt fel håll är att direkt angripa folk personligen. Att tillsammans med andra hitta en skyldig.
I paniken får man också svårare att se det logiska. Svårare att göra bra/rätt analyser.
Man får tunnelseende och ser bara sin egen ”panik” som det enda rätta. Och letar hela tiden bekräftelser på det man känner och tycker.
Samtidigt vill man få med massa andra i sina ”panik” övertygelser genom förstärkta uttryck som MASSDÖD, JORDENS UNDERGÅNG och vad vet jag.

Så. Nej.
Jag vill inte offra någon.
Försöker se detta nyktert och baserat på fakta och hur man ska lyckas med den vägen vi valt.
Citera
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Sverige är väl det land med flest överlevande från intensivvård för Covid-19. Hela 80%
Fantastiskt ropade media ut, svensk sjukvård är bäst!

Tyvärr beror de på att de som är svaga sorteras bort redan i hemmet.

Det är skönt. Tror vissa inom sossekratiet tog noter från 1984.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Well. Enligt https://c19.se/ har 504 nya smittade registrerats idag. Då bara de gravt sjuka som söker vård testas sett till populationen, kan man tänka att alla dessa har lagts in. Av de som läggs in hamnar väl i runda slängar 30 procent på IVA.
Av dessa dör 20 procent så.

Av dagens 504 smittade kommer 30 personer att dö.
Allt annat lika.

Nej, inte bara de gravt sjuka. Om nu inte all sjukvårdspersonal är gravt sjuka.
Det luriga de närmaste veckorna blir, att ju mer vi utökar testerna i Sverige och fångar upp fler som inte är kritiskt sjuka, desto fler fall kommer vi ju få.
Då går det ju bara kolla på dödsfall och inlagda på iva, för att bilda sig en uppfattning om trenden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in