2020-04-14, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag kan inte se att de är de 105 läkarna som är Italiens största problem. Fortfarande är 250000 minus 105 ingenting som ens är i samma härad som stor brist. Trist, men inte stor brist.

Du verkar bara se människoliv som siffror och statistik, klart att över 100 läkare som dött i viruset är många personer.
Citera
2020-04-14, 20:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Vilket betyder att du inte kan börja jämföra innan tidigast 2021 alltså.

Och jag har inte i något inlägg skrivit att jag är 100% säker på att Tegnell har rätt till skillnad från dom som tycker att han bör avrättas p.g.a hur siffrorna ser ut just nu.
Citera
2020-04-14, 20:27
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Inte en chans att 550k (Stor-Sthlm) har Corona.

Då skulle det se ut som Vietnamkriget utanför Nya Karolinska/Huddinge/SÖS och Danderyd.

Vi kan istället köra siffrorna från de gravida som var 7 procent å dela dom med FHM's poll på 2.5.

Skärp dig. Du låter ju värre än methhead Tom Britton.

För det första så gällde min gissning hur många som bär på antikroppar.

För det andra är det, absolut inte, samma sak som de som är så sjuka i covid-19 att de måste få sjukhusvård.

Sedan är det ingen jävla opinionsundersökning som FHM gjort/gör vare sig det gäller sjuka i covid-19 under en 5 dagars period eller hur stor andel av befolkningen som bär på antikroppar.

Antingen vill du inte förstå, eller är för blåst för att förstå. Mest troligt en kombination av ovanstående.
Citera
2020-04-14, 20:28
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
I give you Anders Tegnell
Citat:
5:e mars 2020, Dagens Industri

Vad tycker du om SAS beslut att sluta flyga till norra Italien?
”Det är något som SAS måste stå för i relation till sin personal”, säger Anders Tegnell.

”Jag har stort förståelse för att ibland är oron så stor att man tvingas ta en del beslut som inte är så välgrundade i fakta”, säger han vidare.

SAS har fattat ett beslut som inte är välgrundat i fakta?
”Det är inte grundat i någon medicinsk vetenskaplig bedömning av risker för personalen. De är väldigt små om de över huvudtaget finns.”

Hur många dagar är man smittsam innan man uppvisar symptom?
”Inga alls. Möjligen timmar, om det ens”, säger han men påpekar samtidigt att symptomen kan vara milda.

Företag som portar personer som varit i norra Italien på sina arbetsplatser har fattat beslut som inte är grundat på fakta?
”Det grundas inte på medicinsk smittskyddsvetenskap, sedan kan det finnas andra fakta: Oro hos personalen och andra fakta som jag inte känner till.”

Jag var tvungen att kolla att detta är äkta. Och ja. Det är det:

https://www.di.se/nyheter/folkhalsomyndigheten-oron-far-foretag-att-blunda-for-fakta/
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag tänker inte lägga tid på att googla åt dig. Men ett snabbt exempel är ju Harvardrapporten.
Ok ser den bara bakom betalvägg. Men jag får tro dig på ditt ord
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Varför skulle det vara för tidigt att jämföra dödsfall? Det ser ju katastrofalt ut för Sverige redan, varför ska vi offra fler människoliv? Vi ligger ju redan skyhögt över grannländerna i dödlighet, och ligger på plats 12 av 210 länder när det gäller dödlighet per miljon invånare. Skandalöst! Ett sunt land skulle ha lagt om kursen. Domen kommer att bli hård när detta utvärderas.

Som jag skrev så kommer inte smittan magiskt försvinna i dom länder som stängde ned hårt och tidigt. Ingen kan veta hur det blir när dom öppnar upp igen.

Visst kan det bli så, och det är nog Tegnell medveten om. Vilket ger ännu mer tyngd i hans beslut.
Citera
2020-04-14, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Såg just Rapport-inslaget från Intensiven på Gävle sjukhus. Kunde varit filmad på ett sjukhus i Begamo för 4 veckor sedan. Ungefär så kändes det.

De sa också att 900 personer har intensivvårdats i Sverige och snittåldern var 59 år.
Skrämmande lågt vilket återigen visar den brutala bortprioriteringen som sker i svensk sjukvård nu.

Är du över 70-75 år så kan du i princip glömma en intensivvårdsplats, tyvärr.

Jepp, snittåldern på IVA rimmar riktigt illa med snittåldern på avlidna.

Men så har vi också fått den högsta överlevnaden på IVA, något som slås upp stort.

Falskheten finner inga gränser i Sverige, allt ryggdunkas och hejas på av folket. Fan va sjukt det blivit.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Länk!
Tack.

We have three days of underreported statistics, Sat/Mon to chart.
The previous week Mon/Fri reported very equal numbers, whereas the middle days of the week reported significantly higher. While this is a sign of under-reporting, it will be included into our calculations.

Our dataset of deaths for the last week: 76, 77, 96, 106, 114

Our median is 96 and our mean is 93,4. Assuming our trend is constant and flat, that would give us 93,4 x 3 (sat/sun/mon) = 280,2 deaths to be reported over the weekend. An interval of 25% uncertainty sounds fitting, and leads to somewhere around 210 – 350 deaths.

Over this period a total of 49 deaths were reported. Adding that to today’s figures of 114 deaths gives us 163.

210 - 163 = 47 deaths uncounted for if deaths sudden decrease exponentially by 25%. I am not arguing for if these cases have died over the weekend, I haven’t checked the restructured statistics where they are matched to dates, but Tegnell said a “stable” rate of 60 a day.

At any rate, there are numbers that haven’t been processed over the weekend and that amounts to anywhere from 40—190 deaths not announced currently and a total of around 200/300 in the log over the weekend. Which days these will fall on and how the weekend will look after all backlogging is complete in a week and a half’s time, I don’t know. But I’ll estimate that Tegnell’s observation of 60 a day holds true and maybe +10 a day on top of that will be backlogged in, and we’ll arrive at around 210 deaths from Sat/Mon.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Inte för att var den, men om din beräkning stämmer så är det 8 ggr så många smittade om en månad Inte 4). ;o

Ja sant. Exponentiell tillväxt är inget man fattar naturligt, man måste sätta upp en beräkning. Jag gjorde inte det.
Citera
Medlem
Kalksalpeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Det faktum att personer födda i Somalia, Irak och Syrien är överrepresenterade bland de som dör i sverige, har det verkligen bara att göra med hur man bör och den påstådda bristen på information? Har vi ens särskilt många 70+ av dessa folkgrupper i sverige eller kan det ha med något genetiskt att göra?
Tror att de har lägre nivåer D-vitamin än genomsnittssvensken och därmed mindre potenta immunförsvar, kan vara en rätt betydande orsak i alla fall
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Behandling med blodplasma verkar väldigt lovande.

Liv som förloras nu kommer aldrig igen, men de som insjuknar nästa månad kanske kan räddas- om vård finns att ge.

Det är ju det här ordet "OM" som kommer hela tiden. Man kan inte vara tvärsäker på något om man använder det ordet.
Citera
2020-04-14, 20:30
Medlem
Skunken666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Definitivt så förväntar sig "de som vet" en andra våg. Kommer ju nu till Kina bla.

Hela 2020 kommer nog gå bort i detta.

Det drabbar redan yngre men dom överlever i IVA, eller dom får IVA till skillnad från äldre

Nästa våg blir nog mildare om man skall följa mönstret i tidigare pandemier (om inte Kina bäddat in en liten kicker förstås )

Annars så har mönstret varit att första vågen är mildast, andra värst och den tredje mittemellan.

Typexempel spanska sjukan, se grafen: https://sv.wikipedia.org/wiki/Spanska_sjukan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in