2020-04-14, 19:36
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
"Överlever" viruset länge i vatten?
Ingen aning
Citera
2020-04-14, 19:36
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
"I Italien har 602 personer dött det senaste dygnet, 36 fler än i går. Det innebär att totalt 21 067 personer har dött av coronaviruset i Italien hittills."

Notera att Italien gick i total lock-down den 8 mars. Fortfarande dör över 600 personer per dygn.
Och jag antar att din (hemmsnickrade) slutsats som vanligt är att lockdown inte hjälper?
Du tror inte att fler hade dött utan lockdown? I så fall är du nog extremt ensam om den åsikten.
Citera
2020-04-14, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
De har mesiga lärare eller gamla. Våra dör ju inte trots att skolorna är öppna :-p

Många äldre lärare har sjukskrivit sig själva. De har inget annat val.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Bra att Skånetrafiken stänger framdörrarna på sina bussar på Fredag, sen får man inte sitta där framme heller.Allt för att skydda busschauffören.Skåningarna är ju oroliga nu, med all rätt...

Gjorde de i Östergötland för en månad sedan....
Citera
Medlem
Tegnells ständiga självgodhet och arrogans påminner lite om gårdagens nöjda Trump
https://www.cnbc.com/video/2020/04/13/trump-plays-campaign-style-video-in-coronavirus-task-force-briefing.html
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Du får det förklarat om och om igen, men det går inte in ser jag.

Titta på worldometers statistik. När de stängde ner tog det ca två veckor så ökade antal smittade ordentligt. Logiskt så har många dött i kölvattnet av det. Antal smittade har gått ner och det kommer fortsätta nedåt, precis som antal döda kommer att minska. Ingen har trott att det skulle vara andra siffror. Alla vet att Det.Tar. Tid.

Jag vet att du så innerligt önskar att karantän inte skulle fungera alls. Det är en av dina hjärtefrågor här inne. Utan karantän hade siffrorna varit ännu värre eftersom de är långt ifrån flockimmunitet, det tror jag faktiskt att du också förstår.

Nonsens. Siffrorna går ned utan karantän till slut också. Att fortfarande över 600 dör per dygn är gravt underkänt för karantän. 5-6 veckor efter total lock-down och 600 pers dör per dygn.
Citera
2020-04-14, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-front
Massa alarmister i tråden, vad är agendan egentligen?.

Man vet knappt om man ska skratta eller gråta, antingen trollar ni eller så är ni gravt skadade i skallen eller går igång på att hypa er själva.

What do you consider alarmism?
Citera
Medlem
Kan man krasst säga? att invandrargrupper med unga personer
som inte skulle varit här smittar ner etniska svenska pensionärer som
dör i 100-tal varje dag?
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Antar detta varit upp? Men tåls att delas igen... herre gud

En kvinnlig anställd inom sjukvården – som behandlat covid 19-patienter – har avlidit sedan hon själv blivit smittad.

Kvinnan arbetade i Uppsala, enligt Aftonbladets uppgifter.

– Hon hade tidigare varit helt frisk, säger en kollega.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EWM22l/forsta-svenska-dodsfallet-med-coronasmittad-vardpersonal

Ja, det är tråkigt att folk dör.

Helt frisk är nog nästan ingen över 35, men tillsynes så var hon säkert det.

Jag vet ingenting om kvinnan, och det kan ju vara så att hon var helt frisk. Oavsett är det ju tråkigt att hon gått bort.

Däremot finns det ju tyvärr andra exempel på folk som gick bort och som hade okända underliggande sjukdomar som inte hade diagnostiserats. I Sverige lever t ex cirka 1 000 - 1 500 personer med HIV (som sätter ner immunförsvaret något enormt) som inte är diagnostiserade ännu, och så det mest kända exemplet nedan:

https://www.insider.com/spanish-coach-francisco-garcia-21-dies-after-coronavirus-diagnosis-2020-3
Senast redigerad av Richard-III 2020-04-14 kl. 19:39. Anledning: Avstavn
Citera
Medlem
freeriderXIIs avatar
Hans auktoritet borde ju vara låg hos de flesta efter sina många felaktiga uttalanden och råd/rekommendationer.

Citat:
tegnellcitat

26:e februari 2020, Aftonbladet

Om att Folkhälsomyndigheten inte tror på en stor smittspridning i Sverige:

– Vi har diskuterat screening när man kommer hit (efter resa), men kommit överens om att det inte är nödvändigt. Det är viktigt att inte binda upp sjukvårdsresurser där det inte behövs
Citera
2020-04-14, 19:39
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du noterade kanske även SCB:s egen kommentar till det publicerade: För vecka 14 i år har det till SCB rapporterats 2 154 dödsfall i Sverige, vilket är det tredje högsta antalet dödsfall som rapporterats för en vecka under åren 2015-2020.

Jag tycker att man ska vara försiktig med att dra alltför stora växlar på enskilda dagar.

I ett annat inlägg skriver du sedan:

Det är vad jag kallar dina siffror.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Jag jämförde helt enkelt FHM's rapporterade antal coronadöda fram till 2:a april (307 personer) med den faktiska överdödligheten som var 740 personer. Det blir en faktor 2.4. Det finns egentligen ingen anledning att tro att denna skillnad har minskat sedan dess, med hårda prioriteringar vem som får möjlighet till sjukhusvård i Stockholm och Tegnell erkände ju idag att de som inte provtas positivt med corona (vilket man inte gör i hemmen) registeras inte som coronaavliden.

Idag rapporterade FHM 1000 döda, med samma faktor skulle det ge 2400 avlidna hittills.
Citera
2020-04-14, 19:39
Avslutad
Enligt Aftonbladets förstasida så har det kommit nya siffror över hur spridningen ser ut. Jag får dock inte upp liverapporteringen på Aftonbladet längre, varken på Iphone eller laptop. Fattar verkligen inte varför? Någon som kan sammanfatta hur spridningen ser ut lite snabbt?

Eller ännu bättre, någon som vet varför jag inte får upp liverapporteringen och vad jag kan göra för att få tilllbaka den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in