2020-04-14, 19:15
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
Dunning-Kruger effect förklarar varför det verkar gå tretton självutnämnda coronaexperter på dussinet och varför vi verkar tro att kunskap hämtad från en facebookgrupp eller annan sajt räcker för att veta vilka åtgärder som krävs för att på bästa sätt bromsa smittspridningen.

Var väl samma sak med Greta.

Vi ska lyssna på en 15-åring som expert, men fy fan om man lyssnar på en forskare från ett annat land.

Selektiv bias så det smörar om det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Är helt rimligt då Israel stoppade alla flyg från Kina den 30/1. Har haft strikta karantänsregler sedan dess mot folk som kommit in i landet från många länder.

Dom har även som Kina ocb Sydkorea har, dvs tracking via mobilen. De får uppdateringar när smittade personer varit nära kontakt med andra.

Att israelerna hanterar Covid19 väl är inte förvånande.

Logistik, krishantering, taktik och intelligenta finns överallt. Det är ingen slump att de lyckats försvara sitt lilla frimärke till land i alla år.

De har en virusplan och muskler att backa upp den med. Det har ju inte vi. Stora skillnader.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Precis som det är lika lite ditt fel.

Nedan bör man ha säkerställt inom äldrevården:
1) testa all personal varje dag
2) att all personal har tillgång till rätt skyddsutrustning
3) säkerställt att all personal har rätt information/utbildning
4) att man har rätt rutiner och att alla följer dem
5) ser till att ingen personal jobbar med någon som helst sjukdomssymptom. Små som stora. (Det man vet är att detta förekommit då flera personer inom äldrevården ”inte har råd” att vara hemma från jobbet med karensdag.
6) har rätt typ av lokaler för att bedriva en smittsäker äldrevård

Brister på ovan punkter har bidragit till varför vi har vår nuvarande situation.

Och anledningen till detta är som sagt flera år av misslyckad politik, privatiseringar med vinstintressen och sparade pengar inom äldrevården mm.
När en pandemi bryter ut får man analysera situationen efter hur den ser ut. Om lokaler för att bedriva en smittsäker äldrevård saknas, testmaterial saknas, personal inte kan testas varje dag etc etc etc så får man vidta lämpliga åtgärder utifrån det. Just därför ska man stänga skolor och förskolor och andra smittspridare.
Citera
2020-04-14, 19:16
Avslutad
Region Stockholm 14 April 2020
Lägesrapport

Dagens rapport visar att 231 ytterligare personer har konstaterats ha sjukdomen covid-19, vilket innebär att totalt 4 806 personer är konstaterat smittade i Stockholm. Totalt 616 personer med bekräftad covid-19 har hittills avlidit, det är 73 ytterligare dödsfall sedan rapporten igår.

218 patienter med covid-19 vårdas i intensivvård vid akutsjukhus. Förutom de som får intensivvård är det 855 patienter som vårdas på sjukhus med covid-19.

Utav de 4806 positivt provtagna är 1022 personer provtagna på Särskilt boende för äldre, SÄBO. Av totalt 313 SÄBO i länet är det 168 som har någon boende med positiv diagnos av covid-19.

Utav de 616 som har avlidit i Region Stockholm av covid-19 så är det 254 stycken som är provtagna på ett SÄBO.

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/04/14-april-lagesrapport-om-arbetet-med-det-nya-coronaviruset/
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvarino
Jag uttryckte mig klumpigt. Budget är bara en del. Det beteendevetenskapliga är en annan del (när blir folk tokiga), det kliniska är ett perspektiv, systemeffekter är ett annat perspektiv.

Det jag menade var att man inte endast kan se det ur ett virologisk/kliniskt perspektiv.

Coumo och Blasio imponerar. I synnerhet Coumo som alltid fått kritik för att vara en torr djävel; känns som han tar detta på allvar.
Även de Blasio. Helt imponerad hur påläst han är. Tänk om våra politiker var det.
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Därför att skolan verkar vara "vaccinet" ..man blir nästintill inte smittad där..mycket märkligt nog!

Har du information om där barnen på skolan varit smittspridande så får du gärna berätta mer.

Det kan ju säkert vara så. Men inte ens kineserna som ju jaft detta sedan december kunde hitta sådana fall. Berätta gärna!
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Menar du den graf jag har i min signatur nedan? Det är Statistiska centralbyråns egen data över antalet döda per dag 2020, jämfört med medelantalet döda per dag för åren 2015 till 2019. Det som plottas är skillnaden mellan dessa tal, per datum mellan 1:a mars och 2:a april.

Man ser att under 2020 så dog i snitt ca 18 personer färre än detta medelvärde, fram till mitten av mars. Men därefter har det stigit starkt uppåt, och som någon påpekade så dog det fler personer i Sverige den 2:a april än det har gjort någon enda enskild dag sedan 2015.

Hur skulle detta kunna förvanskas? Och på vilket sätt hör de faktiska dödstalen ihop med politik?

Varför skulle jag lägga till en nolla? 740 är det ackumulerade överdödlighten från mitten av mars fram till 2:a april.

Du noterade kanske även SCB:s egen kommentar till det publicerade: För vecka 14 i år har det till SCB rapporterats 2 154 dödsfall i Sverige, vilket är det tredje högsta antalet dödsfall som rapporterats för en vecka under åren 2015-2020.

Jag tycker att man ska vara försiktig med att dra alltför stora växlar på enskilda dagar.

I ett annat inlägg skriver du sedan:

Citat:
FHM's siffror fram till 2:a april var 307 döda, så det ser ut som det verkliga antalet ligger på drygt det dubbla av vad FHM rapporterar.

Helt klart ligger vi nog redan nu på 2000-3000 döda totalt.

Det är vad jag kallar dina siffror.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2020-04-14, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
Dunning-Kruger effect förklarar varför det verkar gå tretton självutnämnda coronaexperter på dussinet och varför vi verkar tro att kunskap hämtad från en facebookgrupp eller annan sajt räcker för att veta vilka åtgärder som krävs för att på bästa sätt bromsa smittspridningen.

Nu är det ju så att det finns experter i andra länder som kommit till andra slutsatser än FHM. Ungefär alla andra stora ekonomier i väst har agerat annorlunda. Då är det inte så konstigt att man ifrågasätter vad vi håller på med.

Med all respekt för Tegnell men de världsledande forskarna tycker annorlunda.
Citera
Medlem
Litt OT, men hva er det som feiler denne fyren? Er han helt ko-ko? Får han betalt for å skrive disse små snuttene?

"Drömmen om 14.00
DAG FÖR DAG- Publicerad Alex Schulman
Jag vill bara att klockan ska bli 14. Vill se Tegnell stå där med händerna i byxfickorna vid podiet, och den invanda proceduren innan han börjar prata när vi lyssnar på den återkommande introduktionen med fullständigt ovidkommande information för oss som sitter här hemma: ”Efteråt kommer FHM att ta emot frågor i trädgården och MSB kommer att svara på frågor här inne. Och vi måste alla vara uppmärksamma på att vi håller avstånden.”

Sen harklar han sig, Tegnell, och så sätter han igång, kisar mot overhead-duken, muttrar lågmält, håller oss i handen när vi får se de senaste siffrorna. Och det enda jag vet är att världen är farlig, men under den här timmen kan ingenting hända, för här tar Tegnell hand om oss, vi är under hans beskydd."

Det er noe sykt over denne myndighetsperson -dyrkingen deres i Sverige. Hva i all verden er dette? I morgen sitter han vel å runker til Tegnell? Det er jo ikke normalt..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Varför går det dåligt även för andra länder trots att det bara är Sverige som använder fel strategi?
Nu är vi där med halmgubbarna igen. Ingen har sagt att det "bara är Sverige som använder fel strategi".

Och, som du säkert förstår, så handlar det inte bara om vilken strategi man använder utan när man börjar tillämpa den strategin. Ju senare man gör en "lockdown" ju längre blir bromssträckan, ju högre blir maxvärdet för antal döda per dag, ju längre varar den akuta fasen med högt antal döda, och ju längre tar återhämtningen.
Citera
2020-04-14, 19:18
Medlem
CityBangBangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Jag står fast vid att de som tränar hört på gym inte är i riskgrupp. Det innebär inte att risken att de får komplikationer är precis likamed noll.

Detta var mitt sista svar till dig. Sov på detta och fundera ordentligt.

Jag vet mycket väl vilka det är som kategoriseras för att platsa in i den officiella listan såsom multisjuka, diabetes, högt blodtryck, hjärtsjuka, kol (astma, men de har ju visat sig inte vara fullt så drabbade), osv.
Men det har även stått att läsa om riskerna med dålig sömn, stress och överaktiverat immunförsvar etc, så därför ser jag dessa beteenden som risker.. därmed basta!
Citera
2020-04-14, 19:18
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
11 000 människor har dött i New York. 50 av dom är lärare alltså. Hade du tänkt att dom är odödliga eller immuna mot viruset eller vad var poängen? Även 50-talet anställda inom kollektivtrafiken har dött.

Eller hur? Sjukvårdspersonal dör också. Vad är poängen liksom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in