Citat:
Ursprungligen postat av
hasseochtage
Visst, det finns olämpliga individer inom alla yrken, men då beror deras olämplighet oftast på något annat än att de inte har klarat av sina utbildningar.
Har du någon statistik på hur många som tagit examen från respektive utbildning som har fuskat, eller är det bara önsketänkande från ditt håll? Jag vill inte se hur många som fuskat in sig på utbildningarna - jg vill se hur många som har fuskat sig till EXAMEN. Seså - fram med statistiken, bara!
Och hur exakt tänker du dig att man fuskar nu under hemtentorna? För det första skrivs fortfarande salstentor där man bedömt att kunskapen inte kan bevisas på distans, och för det andra så är hemtentorna bara några timmar långa nu under distansen, med frågor som utformats på så vis att det krävs mer än enkla fakta för att få godkänt. Folk här fnyser åt den empatiska sidan av vårdyrken, men faktum är att empati ingår i nästan samtliga examinerande moment - hos samtliga program. Förra terminen hade vi en hemtenta som var 48 timmar lång, och nästan hälften kuggade ändå, eftersom de inte hade lyssnat när lärarna förklarade vad det var för typ av svar de efterfrågade (eller också var dessa studenter så lågempatiska att all undervisningen i världen inte hade hjälpt).
Och återigen: ALLA medicinska program har spärrmoment för varje termin, och utöver att få godkänt i dessa spärrmoment så måste man ha plockat alla 30 poäng från två terminer tillbaka. För att börja termin 3 så måste du alltså vara helt klar med termin 1. Alla som inte är det kickas ut tills de får godkänt, vilket kan ta flera år. Det är helt enkelt inte så att invandrare och särbarn släpps igenom ända upp till examen.
Jag har ingen tidigare erfarenhet av att arbeta inom vården, och när jag fick höra första terminen om hur viktigt det är att inte se ner på kollegor vars yrke har lägre status än mitt eget så fattade jag inte varför man ens tog upp det, eftersom det är så självklart att det inte borde behöva nämnas. Men ju fler av dessa sjuksköterskehatartrådar jag ser, desto mer fattar jag att världen är full av idioter som tror att de vet exakt vad ett yrke innebär bara för att de har läst om det på internet eller inte fått sin munchausen tillfredsställd senaste gången de ringde 1177.
Typiskt hybris. Det argument du har fört dig med är logos-falsifikatet, d.v.s. att det är sant tills motsatsen är bevisad, sådant kan man inte bemöta och således gör du den retoriska bakåtvolten "ad hominem" inpackat i att förverka meddebattörens resonemang (som i detta fall är grundat i en artikel som du kopplade bort).
Som svar på ditt PM, det går inte att bemöta ditt argument, då det saknar grund. Men är du väldigt ivrig att jag ska bryta ner dem, så får du basera dig på lite mer än "du har fel, jag har rätt - överbevisa det!".
Edit: tu quoque-argument kanske är närmare sanningen än ad hominem gällande retorisk förlust här hos dig. Jag kanske missar något & då får du gärna upplysa mig om vart dina "argument som jag inte vågar bemöta" (obs. dina ord) är.