2020-04-14, 18:11
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det är ju faktiskt så att normala människor dödar inte en kvinna hur än dessa kvinnor burit sig åt. "Hon diskade inte ordentligt", "maten stod inte framme kl 18.00", "hon dansade med en annan kille", "hon var inte hemma i tid", "jag har förbjudit henne att träffa den kompisen" osv osv osv. Vissa män behöver inte ett annat motiv än det motiv de själva anser sig ha. Vi har lyssnat på en kvinna som forskar om våld i nära relationer - det är klockrent. Det handlar om kontroll. När de förlorar kontrollen, då blir det farligt. Hennes pastorsvän sa, när L berättade att hon kände att hon äntligen hade ett övertag i och med Jimmy, så blev pastorsvännen rädd. Han begrep att nu kan det bli riktigt farligt. Han bad L att flytta från Örebro. Det ville hon inte. Hon ville vara där hennes barn var. Pastorn fick rätt.

Att Lena får skylla sig själv finns inte på kartan. SD kunde bara lämnat, men det gjorde han inte. Han började kontrollera henne för ett par år sen - grovt också. Relationen var giftig. Samtidigt som hon var rädd för honom, var hon också bunden till honom. Knepigt. Men så är det.

Vad skulle Lena gjort för att inte bli dödad? Det kunde hon inte hindra. Inte på något annat sätt än skyddat boende.

När SD valde HD våren 2017 så kunde LW
ha accepterat det och passat på att bryta
kontakten med SD.
De flesta älskarinnor fattar det.
Men inte LW. Hon försökte kontrollera SD
och tvinga honom till fortsatt relation.

SA sa aldrig något till LW om att han blev
rädd när LW sa att hon hade ett övertag
över SD. Det ångrade han sedan att han
inte gjort.

Skyddat boende föreslog han våren 2017
när LW berättade om ”misshandel” och
hot. Det var hon givetvis inte intresserad
av eftersom hon inte ville bryta med SD.
Citera
2020-04-14, 18:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Läste i en chat mellan SD och LW där han visade både och.
Minns inte orden exakt. Kan varit ironiskt som "Ta någon annan då"
men står också "om någon vill ha dig" (återgivet av LW eller direkt från chatten av SD).
Att han förnekar svartsjuka offentligt är ju klart.

Nu har jag inte läst just denna konversation, men "Ta någon annan då", det låter mer bittert och då kanske svartsjukt?
"Om någon vill ha dig", låter ju lite elakt, just så som SD själv har sagt att det L*ena mest fruktade var att bli lämnad och ensam.

Ingen av dessa kommentarer låter som att han uppmanar henne att ta andra män.
Citera
2020-04-14, 18:16
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Visst är det så. Vi hör bara en röst. De ser kroppspråk, ögon, händer, pillande etc etc. Kroppsspråket säger lika mycket - om inte mer - om den tilltalade. Lite synd att man inte får se det.

Domskälen lär ju inte säga något om kroppsspråk och röst, här är det hård juridik som gäller. Tre veckor till...

Så sant, vi läser "bara" Fup:en och hör en röst det kan man inte bilda sig en fullständig uppfattning av.

Juridiken gäller i alla lägen i en rättegång.
Citera
2020-04-14, 18:25
Medlem
landbandys avatar
Förstår även att LW höll på att tappa koncepten av att de aldrig kom till skott med det som SD "lovade" (det hon trodde på ,som enbart SD vet hur han planerade i den soppan..)
-till slut fick hon nog på "luftslotts-löften" och gick till action!

Antar att SD kanske hade skyllt på att pga sina barn och HD:s bräckliga situation var han tvungen att i första hand tänka på familjen .Det kan ha gjort ont i LW varje gång han uttalade de orden ,eftersom LW själv hade valt att lämna sin familj....

Hon ville VETA var dessa två stod i relation till varandra OCH hon ville även se om luftslottet verkligen var något att bygga på !!??

Därav hennes skämmiga beteendemönster för att få fram var i sanningen det hela stämde med IRL.

När hon försökte få saker att klaffa utifrån vad SD "lovat" henne ,blev ju både HD knas och SD arg ,så då tror jag LW stod där ensam mitt i ingenting och kämpade med näbbar och klor för att få "luftslottet" att hänga ihop ,medans hennes inre antagligen insett att "slottet" redan was fading away ...

Desperationen infann sig och därav hennes stressade beteende inför nära och kära (hon,sittandes i sin bubbla),med mobilen i hand för att inte allt skulle raderas - det hon suktat efter ...- som om ORD skulle kunna laga alltihop !?

Sen hur SD kände eller inte kände i den här historien ,vet ju bara han ....

(spekulation)
Senast redigerad av landbandy 2020-04-14 kl. 18:34.
Citera
2020-04-14, 18:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Hmm. Intressant. Särskilt hammaren. Men den har man givetvis kollat om den stämmer överens med skadorna på Lena.

Att jag (bl.a) har tankar på ett rör från en byggnadsställning är för att de finns i olika längder och är tunga och tåliga. Vet däremot inte om Lena hade andra märken av slag, som inte var runda. De runda kan betyda att det är stötskador. Men det stämmer ändå inte med märkena i trädet, som snarare är rektangulära.

Jag tänker att ett slag med ett metallrör absolut kan ge sådana skador på trädet. Om röret svingas kan en större del av slagytan ta i vid en viss punkt medan strax innan eller strax efter denna maximala träffyta sker så blir det mindre kontakt.

Avgörande är ju hur personen står i förhållande till trädet och hur långt röret är.

Minns också att forensikern berättade på rättegången att han hade varit och tittat på olika hammare som finns på marknaden.
Citera
2020-04-14, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu har jag inte läst just denna konversation, men "Ta någon annan då", det låter mer bittert och då kanske svartsjukt?
"Om någon vill ha dig", låter ju lite elakt, just så som SD själv har sagt att det L*ena mest fruktade var att bli lämnad och ensam.

Jag tror faktiskt han sagt det, men inte lösryckt ur ett sammanhang, utan mer mitt i en konversation. Som svar på svar ungefär.
Så inte samma sak som att han lägger upp ett förslag och väger för och emot med LW.
Kan ha varit då HD piggnat till och LW anklagar honom för att kasta bort henne
och ha utnyttjat henne när HD varit för sjuk.
Men var det inte avtalat mer el mindre, att han gick till LW för att HD var sjuk ...Och någon skrev att HD "okeyat" (Philomena tror jag ...kan ha fel) det initialt.
Citera
2020-04-14, 18:34
Medlem
Citat:
Jag tänker att ett slag med ett metallrör absolut kan ge sådana skador på trädet. Om röret svingas kan en större del av slagytan ta i vid en viss punkt medan strax innan eller strax efter denna maximala träffyta sker så blir det mindre kontakt.

Avgörande är ju hur personen står i förhållande till trädet och hur långt röret är.

Minns också att forensikern berättade på rättegången att han hade varit och tittat på olika hammare som finns på marknaden.

Hammares baksida är väl rektangulär ...
Citera
2020-04-14, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Ja, jag försöker föreställa mig hur hon skulle agera om hon verkligen var rädd.
Skulle hon ha kunnat spela så glad och nöjd tillsammans med SD efter mordet?
Många som såg bilderna HD och SD la ut efter mordet tyckte att leendet på ett påtagligt sätt inte nådde till ögonen.
Citera
2020-04-14, 18:40
Medlem
Lova33s avatar
OMG! Har precis börjat lyssna på rättegångsavsnitten på Youtube och det första jag tänker på när SD börjar prata är detta klipp:

https://youtu.be/5X1VIyZe3Ws
(Den tyska programledaren kan inte sluta skratta åt en stackars man med pipig röst som låter exakt som SD.)

Något jag reagerade på var när SD svarade "Nej, den har blivit sönderslagen, eller ja, den har blivit förstörd" på frågan om Lenas tidigare cash funnits på (brotts)platsen vid tidpunkten för mordet.
Jag fick gåshud på hela kroppen av uttalandet och den efterföljande förändrade dynamiken inger känslan av en arg/påkommen SD.
Citera
2020-04-14, 18:48
Medlem
Citat:
Hmm. Intressant. Särskilt hammaren. Men den har man givetvis kollat om den stämmer överens med skadorna på Lena.

Att jag (bl.a) har tankar på ett rör från en byggnadsställning är för att de finns i olika längder och är tunga och tåliga. Vet däremot inte om Lena hade andra märken av slag, som inte var runda. De runda kan betyda att det är stötskador. Men det stämmer ändå inte med märkena i trädet, som snarare är rektangulära.

Splittrings-skadorna i trädstämman 🌳 kan inte vara fullständigt rektangulära, detta sagt med anledning av att varje splittrings-skada i trädstammen 🌳 har en diagonal kant eller linje som av-viker från de tre övriga kanterna till observandum = ( något man bör lägga märke till ) är att den diagonala kanten har olika platser hos varje splittrings-skada.

Mvh/ @JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2020-04-14 kl. 19:18.
Citera
2020-04-14, 18:49
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:

I aktbilaga 150 finns många vittnesbörd
om att SD försökte hitta andra män till LW.
Bl.a. PW upplevde det som att SD försökte
para ihop LW med honom. Men enligt PW
så var han inte intresserad.

När SD och HD var i USA i tre veckor
(2014? 2015?) så gav SD förslag på
alternativa ”lekkamrater” åt LW. Bl.a. Putte.
Citera
2020-04-14, 18:51
Medlem
Citat:

Kan skadorna på trädet skett strax före eller strax efter mordet för att förvilla/försvåra vad som utgör mordvapnet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in