2020-04-14, 18:03
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Många ur vårdpersonalen har blivit sjuka. Var ju en kvinna i 50-årsåldern som arbetade på ett äldreboende som miste livet idag.

Hemtjänsten. Det fanns en smittad på hennes område men man vet inte om det var så hon blev smittad. Hon kan ju ha blivit smittad på ICA också.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Vi sitter alla i samma båt, de allra flesta vill att detta skall vara över. Varför inte försöka göra det på ett sätt där vi snabbare kan få kontroll över smittan.
Att du vill gå på gymmet är inget skäl, se till att samarbeta så vi kan få ett slut på detta så fort som möjligt.
Varför skall Bror-Jakob 92 behöva isolera sig i flera månader kanske ett år för att du vill gå till gym.

Om någon lock-down förespråkare in ta fram belägg att vi enbart behöver sitta inne max en månad så köper jag det. Problemet är att det inte finns och ingen vet hur länge vi behöver ha stängt. Därför ska vi inte stänga överhuvudtaget tills att vi har en klar bild över hur länge det ska vara, så att nedstängningen kan planeras av företag och privatpersoner.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sodaestereo
Detta har tyvärr redan hänt :
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EWM22l/forsta-svenska-dodsfallet-med-coronasmittad-vardpersonal

” Första svenska dödsfallet med coronasmittad vårdpersonal”

Tragiskt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Det är ständigt återkommande inlägg, att när länder lättar sina restriktioner och karantäner kommer det gå åt helvete. Så därav min fråga om det är spännande och intressant och att se antal smittade och döda stiga igen.

Att det är spännande eller snarare intressant att se hur de olika sätten att försöka lösa/mildra problemet fungerar i praktiken är ju inte samma sak som att man önskar ett högt antal döda :-o
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Jag blir förbannad. Vi har höga tal i förhållande till grannländerna för vi har öppnat våra gränser de senaste åren.

På sll.se kan man se 133 okända i Stockholm som inte har någon folkbokföring. Gissar på papperslösa och ensamkommanden. Härligt att de smittar när de sitter utanför affärer och hostar.

Eller hemlösa med psykisk ohälsa. Eller HIV-positiva prostituerade litauiskor och rumänskor. Eller alkoholister utan fast bostad. Eller fördomsfulla idioter.
Senast redigerad av Richard-III 2020-04-14 kl. 18:11. Anledning: Tillägg
Citera
2020-04-14, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Du förstår inte att jag syftade till att du säger att Tegnell NJUTER av detta.

Det är min tolkning av vaccineringsfiaskot under svininfluensan som Tegnell drev på trots varningar från andra läkare/forskare/epidemiologer både inom landet och utanför. Trots att Sverige hade data som visade att det hade räckt att vaccinera riskgrupperna, som de flesta industriländer gjorde. Finns mycket att läsa om detta nu i efterhand.

Tegnell har aldrig sagt att Sverige valde fel strategi. Tegnell har aldrig ångrat att han drev på massvaccinationen. Trots de svåra biverkningarna (som forskare varnade för).

Vad drar du för slutsatser av hans agerande och ickeagerande efteråt?
Citera
Medlem
dajevlars avatar
Jag kollade på Worldometers och lade fokus på Spanien, Frankrike, Italien och UK. Märkte att dödskurvan minskade rätt exakt 3 veckor efter att de respektive länderna gått ut med Lockdown.

(Nu har de kanske inte exakt samma restriktioner, och visst borde man jämföra med antalet nya cases - men döds- och nysjuke-kurvorna hänger ihop - och eftersom testningarna skiftar så är dödskurvan lättare att ha som referens.)

Det kan inte vara nån slump att peaken nås nästan exakt samtidigt tidsmässigt för dessa länder efter en lockdown.

För forskningens skull kan det vara intressant att se om Sveriges kurva ter sig på liknande sätt utan vidare restriktioner, men för invånarnas skull kanske man inte bör chansa?
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
Det är inga fantasier.. men jag förstår det som att du är väldigt stelbent av dig och bara kan acceptera så kallade data och bara för att de säger att det är si och så, menar du alltså att det inte alls är någon fara för fullt friska individer oavsett om de hårdtränar eller får dålig sömn med mera; ditt jävla kocko..

Jag tror att du har missförstått vad en riskgrupp är. Bara för att man inte tillhör riskgruppen innebär det inte att risken att få svåra komplikationer är noll.
Citera
Medlem
Xfiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Tegnell sa på pressisen att folk födda utomlands är överrepresenterade och visade en graf där man jämförde smittade i andel av den utländska populationen.

Somalierna var värst drabbade, sedan kom Irak, Syrien, Finland, Turkiet, Iran, f d Jugoslavien, Eritrea.

Varför somalierna drabbats så illa kom inte fram. Har de haft någon superspridare på moskén?

Finnarna och juggarna menade Tegnell hör till den åldersgruppen som är nu gamla och drabbas hårt. Alltså drar jag slutsatsen att de stryker med på äldreboendena. Kan också vara en del vårdpersonal och hemtjänst.

Det som förvånar mig att iranier inte finns med.

Grafen

https://twitter.com/grodaeu/status/1250037224458129408/photo/1

Suddig bild men Iran finns med? Spalten mellan Turkiet och Jugoslavien.
Citera
2020-04-14, 18:05
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Det är min tolkning av vaccineringsfiaskot under svininfluensan som Tegnell drev på trots varningar från andra läkare/forskare/epidemiologer både inom landet och utanför. Trots att Sverige hade data som visade att det hade räckt att vaccinera riskgrupperna, som de flesta industriländer gjorde. Finns mycket att läsa om detta nu i efterhand.

Tegnell har aldrig sagt att Sverige valde fel strategi. Tegnell har aldrig ångrat att han drev på massvaccinationen. Trots de svåra biverkningarna (som forskare varnade för).

Vad drar du för slutsatser av hans agerande och ickeagerande efteråt?

Ja folk verkar ha glömt Tegnells experiment innan detta som kostade barn och familjer mycket lidande.
Citera
2020-04-14, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Iranier är ju den sjätte stapeln.

Sorry, blind.
Citera
2020-04-14, 18:06
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Du får med spänning vänta tills i morgon.

Jo jag hoppas på runt 100. Det vore bra sett till vår väg. Eller inte bra sett till alla nära och kära som mist någon även om det var 1 eller 100. Men inte att vi starar upp en nivå som säg Italiens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in