2020-04-14, 16:05
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstertrollet
Jag missade att ni slutligen vann ett derby efter 7 års torka eller vad det var. Förlåt mig. Rätt pinsam svit bara det.

Håller inte på någon klubb som spelar i en elitdivision i Sverige. Det har du rätt i. Det får man ge er. Däremot är det ganska töntigt att som du gör slå sig för bröstet efter första guldet på 14 år. Ungefär som att ni skulle vara nån slags stormakt som nu gått in i en era där ni kommer prenumerera på guldet flera år framöver. Ert guld ifjol var tillfälligheter.

Bajen spelade i Superettan en lång tid, så det var lite svårt att vinna mot dom då...

Det är illa att Djurgårn varit så värdelösa i derbyn som vi varit, men riktigt så illa som du påstår att det är.. är det inte.

Ingen klubb kan mäta sig med Djurgårn senaste 20 åren. Månne MFF. Slå mig för bröstet? Nä, men skulle - till skillnad från många lags supportrar - kunna göra det...
Citera
2020-04-14, 16:29
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Bara sett avrunkningar till höger och vänster. Inte direkt kgb som slagit sönder styrelsen, mer gulligull på Twitter (som jag ska vara ärlig med att säga att jag inte är aktiv på, men läst en hel del) vad man hört från bajare i riktiga livet osv. Visst köper att en del av det varit hån mot mff. Men nej jag har inte sett några större protester, nej.

Jag misstolka helt ditt inlägg glöm det jag skrev.
Citera
2020-04-14, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Sjukt hur länge Djurgårn ska vara mästare utan att nån ens kan försöka.

Totalt överlägsna.

Ungefär som att vara regerande mästare i DDR, nu är det 29 år sedan Hansa Rostock inledde sitt regerande cupmästare i DDR

Regerande mästare i ishockey är ju exempelvis Frölunda utan att ha vunnit i år. De kommer vara unika i svensk idrott genom att vara mästare mellan 2019 och 2021, övriga sporter har ju delat ut SM-tecken
Citera
2020-04-14, 17:17
Medlem
Jag blev förvånad över hur litet bajens egna kapital är, ca 14mille. Vet inte hur det ser ut exakt nu om det är uppdaterat. Aik är hyfsat stabila, ca 63mille i eget kapital. Dif är äntligen starka ekonomiskt med allsvenska mått, och man ligger något över 100mille i eget kapital. Mff är helt överlägsna med en halv miljard i eget kapital. Ifk göteborg vet jag inte hur deras kapital ser ut. Norrköping är starka på ca 110mille.

Så vi har tre klubbar som sitter säkrare än andra i dagens situation. Danielsson affären var verkligen en gåva från ovan.
Citera
2020-04-14, 17:41
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Jag blev förvånad över hur litet bajens egna kapital är, ca 14mille. Vet inte hur det ser ut exakt nu om det är uppdaterat. Aik är hyfsat stabila, ca 63mille i eget kapital. Dif är äntligen starka ekonomiskt med allsvenska mått, och man ligger något över 100mille i eget kapital. Mff är helt överlägsna med en halv miljard i eget kapital. Ifk göteborg vet jag inte hur deras kapital ser ut. Norrköping är starka på ca 110mille.

Så vi har tre klubbar som sitter säkrare än andra i dagens situation. Danielsson affären var verkligen en gåva från ovan.

Bajen har sålt Odilon, Dibba och Djurdic. De spelar med samma förutsättningar som DIF (Hyra, Tele2), de har störst publik i allsvenskan...

Och ändå har de inte mycket pengar över.

En får en att tänka på Jesper Jansson och Helsingborg...
Citera
2020-04-14, 17:41
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Bajen spelade i Superettan en lång tid, så det var lite svårt att vinna mot dom då...

Det är illa att Djurgårn varit så värdelösa i derbyn som vi varit, men riktigt så illa som du påstår att det är.. är det inte.

Ingen klubb kan mäta sig med Djurgårn senaste 20 åren. Månne MFF. Slå mig för bröstet? Nä, men skulle - till skillnad från många lags supportrar - kunna göra det...

SM Guld: MFF 6 (04, 10, 13, 14, 16, 17) totalt 20 DIF 4 (02, 03, 05, 19) totalt 12

Cup Guld: MFF (0) totalt 14 DIF 4 (02, 04, 05, 18) totalt 5

Supercupen: MFF 2 (13, 14) totalt 2 DIF (0) totalt 0

CL Gruppspel: MFF 2 st

EL Gruppspel: MFF 3 st
Citera
2020-04-14, 17:53
Medlem
Citat:
Bajen har sålt Odilon, Dibba och Djurdic. De spelar med samma förutsättningar som DIF (Hyra, Tele2), de har störst publik i allsvenskan...

Och ändå har de inte mycket pengar över.

En får en att tänka på Jesper Jansson och Helsingborg...

Ja lite skumt är det. Man går med förlust dessutom.

Man har iof 56,215 miljoner i tillgångar, men Dif har 154,704 miljoner i tillgångar, vilket såklart kan förklaras med sportslig framgång och investeringar genom åren. Aik's tillgångar ligger på 121,371 miljoner.

Hittade Ifk göteborgs redovisade kapital nu. 22,6 miljoner kronor.
Citera
2020-04-14, 18:06
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ja lite skumt är det. Man går med förlust dessutom.

Man har iof 56,215 miljoner i tillgångar, men Dif har 154,704 miljoner i tillgångar, vilket såklart kan förklaras med sportslig framgång och investeringar genom åren. Aik's tillgångar ligger på 121,371 miljoner.

Hittade Ifk göteborgs redovisade kapital nu. 22,6 miljoner kronor.

IFK har varit en småklubb sedan en annan Janne, nämligen Janne Plånbok härjade. Lite Ijeh-affär på det och nån Selakovic...

Men Hammarby borde ha en OK ekonomi. Men det har de inte. Frågar man en helsingborgare så förstår de direkt vad det handlar om.

Även om spelarna man sålt är för småpengar (Dibba och Djurdic 10 millar styck) så är det ändå lite underligt att en klubb med publiksnitt på typ 22.000.

IFK och Bajen är sanslöst misskötta. AIK har sina problem men överlever. Malmö skulle nog kunna bättre, men även om man har ben så tar det ett tag innan man lär sig använda dom.

Nä, det ska bli kul att följa Bajen och JJ. Många klubbar har stålar och andra t.ex. Häcken har Gothia (De kommer ta stryk i år - vet inte om cupen kan genomföras), men IFK och Bajen?

IFK... De undrar varför hemvändarna inte kommer... Gissa. Det finns inte en peng och historiken satte sina spår.
Citera
2020-04-14, 18:17
Medlem
Julinhos avatar
Citat:
Jag blev förvånad över hur litet bajens egna kapital är, ca 14mille. Vet inte hur det ser ut exakt nu om det är uppdaterat.

Nej vårt EK är på knappt 50 MSEK. Inga lysande siffror och de hade gärna fått vara lite högre för kriser som den nuvarande. Å andra sidan är det inte ett självändamål att ha så mycket pengar på banken som möjligt för en fotbollsklubb.
Citera
2020-04-14, 18:19
Medlem
girigfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrogenHammarby
Haha ja jag blev bajare 2015 och kommer från Motala. Kan du sova bättre om nätterna med den insikten?

Vad skönt att du berättar för oss nybajare vad vi anser vara framgång. Vad skönt att du bryr dig om oss så mycket att du tar på dig att tala om det. Kram.
jag är stockholmare och vet hur stockholmsfotbollen fungerar, det är en del i det hela
Citera
2020-04-14, 18:22
Medlem
girigfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matadormix
En anledning är att vi har pengar och inte ska belasta staten mer än nödvändigt?

Såg att aik slog sig på bröstet i och med att de säljer matlådor och ger till sjukvårdspersonal. Hur många matlådor tar de från staten till att betala höga löner för deras spelare? Hur mycket mer i lön hade en sjuksyster kunnat få om deras överbetalda spelare gått ner i lön, istället för att permitteras?
mff har också pengar, är det inte bättre att vi utnyttjar våra resurser på det sättet vi kan? detta är en kristid och vi har betalat mycket skatt till staten naturligtvis ska vi ha en del av den hjälp vi själva kan få. varför försvaga oss onödvänigt mer när heal övriga sverige, alla konkurrenter gör på ett sätt, att man har pengar är inte ett argument till att man inte bör göra vad man kanför att förbättra vår ekonomiska situation. vi som klubb är fruktansvärt beroende av spelartransfers som kanske kommer att bli mindre under överskådlig tid då vi är på g mot en lågkonjunktur
Citera
2020-04-14, 18:24
Medlem
Julinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Vi är dock som sagt 100% medlemsägda så något sånt hade aldrig skett hos oss utan medlemmarnas tillstånd. Antagligen inte skett alls då. Visst har alla lag varit inblandade i den moderna fotbollen. Men vi har fortfarande mycket (och mer än er) att säga till om. Det är en hjärtefråga för mig. Vill inte se en allsvenska där de med rikast ägare vinner. Fullt medveten om att så inte är fallet med er då ni är 51% medlemsägda och har egentligen inte massor med Zlatan att göra heller. Som sagt så är det de positiva reaktionerna som förvånar mig.

Det är lätt att självrättfärdiga sig själv och högfärdigt sticka pipen i vädret, men ni har tack vare rika mecenater som fam. Persson, Douglas Roos, Tommy Jacobsson/Quesada mfl aldrig ställts inför valet att sälja en andel av klubben eller släcka på kansliet och lägga ned verksamheten. Gudarna ska veta att ni, liksom vi, hade era ekonomiska kriser genom åren. Vi har behövt parera dessa på olika sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in