Citat:
Ursprungligen postat av
TDKii
Bitcoin är ingen säker sparform. Den kan förlora 40% av sitt värde på en dag.
Jag är lite förvånad att du kallar det anonymt. Bitcoin är inte anonymt vilket jag är rätt säker på att du redan vet.
Och det är inte heller avsett för betalningar. Iallafall inte för privatpersoner. Möjligen finns det utrymme för centralbanker och institut att nyttja BTC-blockkedjan i framtiden.
Försök hitta lightning-transaktionen jag gjorde just precis, exakta summan var 187 381 satoshis

Kommer du eller någon annan någonsin kunna spåra mig? Lightning är off-chain onion-routed och många wallets kör TOR. Med Taproot syns inte ens lightning-kanaler på kedjan längre. Bitcoin blir mer och mer anonymt.
Bitcoin on-chain är absolut inte avsett för betalningar, det håller jag med om. Däremot Lightning gör så att betalningar faktiskt fungerar, omedelbart och låg avgift. Enda problemet jag ser här över sikt är om avgifterna för att öppna kanaler blir högre än vad folk vill betala. Men om vi snackar 20 år in i framtiden där centralbanker och institut ska settla på BTC-kedjan så har vi också 20 år av innovation fram tills dess... Segwit och Lightning fanns inte ens för 3-4 år sedan.