2020-04-12, 22:33
Medlem
Colosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TDKii
Bitcoin är ingen säker sparform. Den kan förlora 40% av sitt värde på en dag.
Jag är lite förvånad att du kallar det anonymt. Bitcoin är inte anonymt vilket jag är rätt säker på att du redan vet.
Och det är inte heller avsett för betalningar. Iallafall inte för privatpersoner. Möjligen finns det utrymme för centralbanker och institut att nyttja BTC-blockkedjan i framtiden.

Varför tycker du att Centralbanker är bättre än Bitcoin?
Citera
2020-04-13, 08:58
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Bitcoin är ingen säker sparform. Den kan förlora 40% av sitt värde på en dag.
Jag är lite förvånad att du kallar det anonymt. Bitcoin är inte anonymt vilket jag är rätt säker på att du redan vet.
Och det är inte heller avsett för betalningar. Iallafall inte för privatpersoner. Möjligen finns det utrymme för centralbanker och institut att nyttja BTC-blockkedjan i framtiden.
Försök hitta lightning-transaktionen jag gjorde just precis, exakta summan var 187 381 satoshis Kommer du eller någon annan någonsin kunna spåra mig? Lightning är off-chain onion-routed och många wallets kör TOR. Med Taproot syns inte ens lightning-kanaler på kedjan längre. Bitcoin blir mer och mer anonymt.

Bitcoin on-chain är absolut inte avsett för betalningar, det håller jag med om. Däremot Lightning gör så att betalningar faktiskt fungerar, omedelbart och låg avgift. Enda problemet jag ser här över sikt är om avgifterna för att öppna kanaler blir högre än vad folk vill betala. Men om vi snackar 20 år in i framtiden där centralbanker och institut ska settla på BTC-kedjan så har vi också 20 år av innovation fram tills dess... Segwit och Lightning fanns inte ens för 3-4 år sedan.
Citera
2020-04-13, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coloss
Varför tycker du att Centralbanker är bättre än Bitcoin?
Detta är inte mitt påhitt utan ett påstående från The Bitcoin Standard som menar att Bitcoin har utrymme för ca 850 centralbanker. Privatpersoner och företag hänvisas till andra mer centraliserade lösningar.
Citera
2020-04-13, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskHODLer
Däremot Lightning .
Skriv då att Lightning är anonymt. Du sprider falsk trygghet när du säger att Bitcoin är anonymt.
Citera
2020-04-13, 19:28
Medlem
I mina ögon är bitcoin anonymt om man ger sig på det
Citera
2020-04-13, 22:33
Medlem
Colosss avatar
Citat:
Detta är inte mitt påhitt utan ett påstående från The Bitcoin Standard som menar att Bitcoin har utrymme för ca 850 centralbanker. Privatpersoner och företag hänvisas till andra mer centraliserade lösningar.

Varför inte 7300 centralbanker? Varför hänvisas inte Militärer & Staten till mer centraliserade lösningar? Du kan väl skriva vad du i din hjärna har kommit fram till istället? Eller skriver du om saker du själv inte förstår dig på? ... .. .

För att vara tydlig så förstår jag ingenting av ditt svar.
Citera
2020-04-14, 14:17
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Skriv då att Lightning är anonymt. Du sprider falsk trygghet när du säger att Bitcoin är anonymt.
Jag anser att Lightning är en del av Bitcoin numera. Det är oftast betalningar folk har problem med att de inte är anonyma, och Lightning är just byggt för p2p betalningar främst.
Citat:
Detta är ändå worst case scenario, att Bitcoin "endast" skalar till bli settlementsystem för banker. Släng på lite optimeringar, ökad blockstorlek ihop med UtreeXO så skalar Bitcoin för alla världens företagare också med hjälp av Lightning-kanaler och Channel Factories. En "bitcoin standard" är ändå 20 år bort minst så finns tid för att lösa skalningen på vägen. Det behöver göras sakta men noga och säkert bara.
Citera
2020-04-14, 19:02
Medlem
Jag trodde bitcoin skulle återhämta sig bättre ifrån krashen än vad den har gjort.. Min tanke var att Bitcoin kursen fall så kraftig i Mars endast för Corona så att den skulle stiga mer igen plus att halveringen skulle skapa bull.. Men nä. Tror jag säljer av mina bitcoin med +/0 i vinst och satsar på svenska aktier istället ;/..
Citera
2020-04-14, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Jag trodde bitcoin skulle återhämta sig bättre ifrån krashen än vad den har gjort.. Min tanke var att Bitcoin kursen fall så kraftig i Mars endast för Corona så att den skulle stiga mer igen plus att halveringen skulle skapa bull.. Men nä. Tror jag säljer av mina bitcoin med +/0 i vinst och satsar på svenska aktier istället ;/..

Det brukar ju va långt efter halveringen som det går upp.
Kraschen på marknaden är nog långt ifrån över, vänder ju inte förrän folk har börjat jobba igen ett tag och producerar saker.
Citera
2020-04-14, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRRaul
Det brukar ju va långt efter halveringen som det går upp.
Kraschen på marknaden är nog långt ifrån över, vänder ju inte förrän folk har börjat jobba igen ett tag och producerar saker.

Jo fast den vanliga börsen har ju gått upp en del iaf. Aja köpte när den var 7 k så ingen förlust om jag säljer imorgon.
Citera
2020-04-14, 19:47
Medlem
Citat:
Jo fast den vanliga börsen har ju gått upp en del iaf. Aja köpte när den var 7 k så ingen förlust om jag säljer imorgon.

Det är nog kortvarigt när man bara trycker mer pengar och ingen som jobbar och producerar.

Du får ha lite tålamod med BTC, den är ju korrelerad med den vanliga marknaden just nu i alla fall, vänta 1-2 år.
Citera
2020-04-14, 20:09
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:

Enkel mattematik om utbud/efterfrågan säger att priset bör dubbleras efter halveringen... det är så enkelt... men ändå säljer folk.. PlanB gör sin take:

Citat:
Yes it sounds too simple

But I guess doing it is difficult (I mean hodling until next halving, and not trading, falling prey to altcoins, be scared out by volatility etc)

https://twitter.com/100trillionUSD/status/1247124540909592579
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in