2020-04-14, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Testar du fler så får du fler smittade då vissa inte har så starka symptom.
Enkel logik.

Det är inte testet som smittar, du upptäcker fler med testet. Det innebär att åtgärderna för begränsning av smittspridning har misslyckats. Ordning och reda var det.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggsokk
Men c19.se säger "bara" + 25? Jag trodde att det började sjunka igen...?

Knappast. Men vi får se på presskonferensen kl 14.00.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Låt Ryssland ta över, då blir det ordning o reda.
Äntligen avslöjade du dig när det gäller din uppgift här inne, att sprida lögner för att skapa skräck bland pöbeln, att du är ett troll har vi vetat länge, men nu avslöjade du i varje fall från vilket håll du trollar. Du måste vara otroligt korkad som tror på siffrorna från Ryssland.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja det är faktiskt inte uteslutet att tester sprider smittan. Det beror ju lite på hur och var testerna utförs. Men att en och annan person har blivit smittad i samband med testning är väldigt troligt.

Så kan säkert ske vid enstaka tillfällen. Men smittspridningen sker inte primärt genom testning.
Citera
2020-04-14, 12:56
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Svenska lungor behöver inte medicineras mot astma -om man inte har astma.
Jag har hört att i Norge anser man att astma-medicin till friska är korrekt behandlingsrutin?
Förutom skidåkare på landslagsnivå som alla av en märklig slump har astma i Norge och kanske Sverige (Ryska skidåkare låtsas bara ha astma, dom dopar sig) kan man ju tänka sig att det underlättar andning tillfälligt för covid19 patienter. Men det låter optimistiskt.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Här:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Jag la Till lite i det inlägg du svarade på. Gå till åk och titta om du Ids.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Är väl ingen svensk som orkar eller vill sitta inne på sommaren. Förstår inte alternativen dock. Det är som att vi tror att viruset magiskt försvinner på sommaren. Jag vet inte om man fortfarande är inne på värme teorin. Vilket man borde frångå nu då det sprider sig markant i Sydamerika, Afrika och Asien. Så, fattar inte riktigt tänket här.
Har väl mer med vårt levnadsätt än värme. Vi sprider ut oss mer på sommaren då många svennar har ett smultronställe på landet.
Citera
2020-04-14, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammaray68
Suck, det dog 1013 eller 1018 i den säsonginfluensan, och den siffran har vi redan passerat med råge. Jag förstår verkligen inte ditt datum trixande. Eller jag förstår ju det, du vill förminska denna pandemin. Faktum kvarstår, det har redan dött flera än i den säsongsinfluensan.

Jag förminskar ingenting.
Jag följer siffrorna från SCB där fakta finns.
Istället för att sitta och gissa.
Och det jag avläser där just nu är att oavsett vad människor dött eller dör av så dog det fler fram till mitten på mars 2018 än 2020 samma period.
Men nu har det tagit fart sen några veckor tillbaka och det kommer vi se i statistiken från SCB. Man ser redan en markant ökning de första dagarna i april. (Framförallt i stockholm)
Och vi kommer sannolikt ha många fler döda under april-juni 2020 än under samma period 2018.
Men när 2020 är avslutat så kommer totalerna sannolikt se hyfsat snarlika ut. (2018 vs 2020) möjligen någon/ra procent fler döda 2020.

Det vi bevittnar nu är att det snabbt smittas människor och att många blir smittade samtidigt.
Det leder i sin tur till att många människor dessvärre dör under en kortare period av lite olika anledningar.
(En period som normalt hade varit mer utspridd när en influensa härjar)

Och hastigheten i denna smittspridning leder också i sin tur till att sjukvården är otroligt ansträngd och dessvärre måste prioritera. Vilket i sin tur leder till att många äldre/i riskgrupper som smittats inte får erforderlig hjälp. Vilket på kort sikt gör att fler dör i förtid.
Vilket jag personligen känner mig otroligt ledsen för.

Dessutom så drabbas dessvärre en del av att viruset direkt ger lunginflammation vilket gör att det inte finns några mediciner. Och detta leder sannolikt till att ytterligare fler äldre/i riskgrupp dör i förtid.

Hade vi kunnat skydda våra äldre i äldreboenden mm. Samt skydda bättre inom sjukhusen och vården så hade dödstalen sett avsevärt mycket bättre ut.
Och detta har vi totalt misslyckats med.

Som sagt. Jag förminskar ingenting.
Jag har koll på vad som händer bara.
Citera
2020-04-14, 12:57
Medlem
En av de bästa rösterna i debatten och som passar bra in på vart jag står är Alexander Bard. Han beskriver det lyssande i Sigge Eklunds podcast läget avsnitt 2. Jag tror han är tredje personen i avsnittet när han väl pratar.
Citera
2020-04-14, 12:58
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Många av dessa har redan tidigare skrivit under om detta men det har bara tystats ner. Tyvärr!
Hoppas att det händer något nu för det är sjukt hur folkhälsomyndigheten tillåts hålla på att hjärntvättar folket.
Ingen journalist har ifrågasatt den platta fantasikurvan som Tegnell har presenterat på presskonferens efter presskonferens. Den kurvan utan siffror som han envisas att visa.

Man blir bara arg och känner sig maktlös inför folkhälsomyndighetens, politikernas och medias hantering av detta.

Men vore det inte värdefullt att få reda på tandläkarens kompetens i epidemiologi för att vi ska veta om dom är "tungviktare".
Citera
2020-04-14, 12:58
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
En debattartikel där vi hittar tandläkare cancerforskare och annat löst folk som saknar kompetens om det dom skriver om. Den är dessutom illa skriven och saknar substans. Det förvånar mig att så kvalificerad personer skriver så ytligt och illa
Tack, men Folkhälsomyndigheten får skarp kritik ändå, trots att de tror att de har gjort allt rätt, de är ju inte så smickrande.
Citera
2020-04-14, 12:59
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thure10
Har väl mer med vårt levnadsätt än värme. Vi sprider ut oss mer på sommaren då många svennar har ett smultronställe på landet.

Men det motsägs ju av att vi just sprider ut oss - tar med oss smittan dvs. Sen ökar säkerligen vårat rörelsemönster och fler som vistas ute. Om värmen skulle vara en faktor, visst, men att beteendet i sig själv skulle minska spridningen känns lite motsägelsefullt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in