Citat:
Ursprungligen postat av
Gammaray68
Suck, det dog 1013 eller 1018 i den säsonginfluensan, och den siffran har vi redan passerat med råge. Jag förstår verkligen inte ditt datum trixande. Eller jag förstår ju det, du vill förminska denna pandemin. Faktum kvarstår, det har redan dött flera än i den säsongsinfluensan.
Jag förminskar ingenting.
Jag följer siffrorna från SCB där fakta finns.
Istället för att sitta och gissa.
Och det jag avläser där just nu är att oavsett vad människor dött eller dör av så dog det fler fram till mitten på mars 2018 än 2020 samma period.
Men nu har det tagit fart sen några veckor tillbaka och det kommer vi se i statistiken från SCB. Man ser redan en markant ökning de första dagarna i april. (Framförallt i stockholm)
Och vi kommer sannolikt ha många fler döda under april-juni 2020 än under samma period 2018.
Men när 2020 är avslutat så kommer totalerna sannolikt se hyfsat snarlika ut. (2018 vs 2020) möjligen någon/ra procent fler döda 2020.
Det vi bevittnar nu är att det snabbt smittas människor och att många blir smittade samtidigt.
Det leder i sin tur till att många människor dessvärre dör under en kortare period av lite olika anledningar.
(En period som normalt hade varit mer utspridd när en influensa härjar)
Och hastigheten i denna smittspridning leder också i sin tur till att sjukvården är otroligt ansträngd och dessvärre måste prioritera. Vilket i sin tur leder till att många äldre/i riskgrupper som smittats inte får erforderlig hjälp. Vilket på kort sikt gör att fler dör i förtid.
Vilket jag personligen känner mig otroligt ledsen för.
Dessutom så drabbas dessvärre en del av att viruset direkt ger lunginflammation vilket gör att det inte finns några mediciner. Och detta leder sannolikt till att ytterligare fler äldre/i riskgrupp dör i förtid.
Hade vi kunnat skydda våra äldre i äldreboenden mm. Samt skydda bättre inom sjukhusen och vården så hade dödstalen sett avsevärt mycket bättre ut.
Och detta har vi totalt misslyckats med.
Som sagt. Jag förminskar ingenting.
Jag har koll på vad som händer bara.