2020-04-14, 12:40
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArseneW
Jag förstår inte detta resonemang.

Varför skulle man vilja fördröja smittspridningen (med enorma ekonomiska konsekvenser som följd) så länge sjukvården inte kollapsar (och leder till ökad dödlighet från viruset)?

60-70% av alla kommer bli smittade oavsett åtgärd eftersom immunitet och vaccin saknas. Detta gäller alla länder. Det enda man bör titta på är om sjukvården håller ihop och anpassa åtgärder efter det.

Anledningen till att Sverige har fler antal döda än te x Norge är för att Sverige har enormt många fler smittade. Norge kommer hamna där tillslut också. Norge har inte något vaccin eller immunitet. Dödligheten av viruset är inte högre i Sverige jämfört med någon annanstans.

Alternativet till ovanstående är komplett lockdown tills vaccin är framme tills gud vet när. Och då ska det helst finnas ett samhälle kvar när man kliver ur sin grotta 2 år senare.

Varför skulle man vilja kolla upp bromsarna på bilen så länge dom inte slutar att fungera?
Citera
2020-04-14, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Vad är det för total bullshit TT går ut med nu att dödsfallen i Norge skulle ha ”fördubblats sedan i söndags från 62 till 134”?????
Hvem er TT?
Her er Norges tall:
https://www.vg.no/spesial/2020/corona/?utm_source=coronav
Citera
2020-04-14, 12:41
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Zika skadade barn är drabbade i livmodern så vitt jag vet. Jag har inte hört att kvinnor eller män som har haft Zika senare skulle fått barn med Zikaskador.

Men i början på Coronapandemin pratades det om risk att smittade män skulle kunna bli sterila som vid påssjuka.

SARS skadar ju prostatan och testiklarna och en bieffekter av att tillfriskna är att man kan bli steril, skulle inte förvåna mig om så också var fallet med SARS-COVID-19.

Snart kommer vi veta det.
Citera
2020-04-14, 12:41
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av Randomness1
Eller rent av idioti då man tveklöst står fast för sin sak trots att ny information kommer fram. Vår dolda strategi kring flockimmunitet fungerar inte, men det spelar ingen. Regeringen kör ändå och vi har dubbla dödstalen gentemot resten av Norden... hur är detta ens försvarbart.

Om vi säger att immuniteten är X månader,

så betyder det att om jag överlever covid-19, så kan jag få det igen efter X månader,

och om jag överlever det då, så kan jag få det igen efter X månader, osv

vilket väl borde betyda att epidemin pågår hela tiden?

Men om vi håller R0 till mindre än 1 hela tiden, så minskar antalet nya smittade och epidemin dör ut och till slut dör viruset ut -till nästa gång någon inrest har med sig viruset, då börjar allt om igen...

... isåfall kommer det nog bli ganska svårt med resor ett tag framöver med karantän i båda ändar ...

... men ingen vet vad vetenskapsmännen och medicintillverkarna hittar och tar fram!

Jag vet inte svaret på din fråga -men det verkar ju korkat att hålla en epidemi igång hela tiden med flit?
Ingen vet än hur det förhåller sig med antikroppar på sikt.

Så det gäller väl att hitta sätt att vara ute och leva sitt liv samtidigt som man inte för smittan vidare gissar jag, ett tag framöver.

Jag tror munskydd/andningsmasker till befolkningen är ett billigt alternativ kortsiktigt och det kan också vara en beredskap långsiktigt, flera länder har det redan och fler talar om att satsa på det.
… [ Visa mindre ]

Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Som en vanlig förkylning eller influensa helt enkelt. Man får leva med att det återkommer löpande och man får vaccinera sig med den senaste grenen varje år om man ingår i en riskgrupp. Man måste bara snabbt komma upp i rätt många smittade till en början så att man får en kortsiktig flockimmunitet i alla fall. Denna kommer sedan att hjälpa oss med att hålla ned IVA-patienternas antal över tid.

Berätta vilken bra idé det är för de som blir av med sina föräldrar och morföräldrar.
Citera
2020-04-14, 12:42
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Vad ska multisjuka, jättegamla och dementa människor med respirator till?

De skulle inte ha intuberas ens utan Corona.

Jag förmodar att dina multisjuka, jättegamla, dementa släktingar befinner sig på ett äldrevårdshem - för hemma kan de inte bo i deras tillstånd.

Jag tror inte att 08:na tränger sig in i äldre boende i din byhåla under sina semester.
Multisjuk som i högt blodtryck och x rökare. Många som är det. 60+ räcker. Den yngre Stockholmsakademikern går före liksom. Så ingen demens eller vad du nu vill kalla det.

Jag kallas till och med multisjuk pga ADHD och smärta i ryggen lol. Och jag är under 30 med bra fysik så get a life. Alla vet att det räcker med pension och högt blodtryck för att bli bortsorterad. Särskilt om närmaste sjukhus är litet och redan välfyllt. Jag tycker det är respektlöst och egoistiskt av storstadsborna att invadera landställen, handla på lokala mataffären etc. och det finns artiklar som vittnar om att jag inte är ensam om att tycka så.
Citera
2020-04-14, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/awQ01O/sverige-gor-stora-fel-i-kampen-mot-corona

Jag missade att läsa ovanstående debattartikel igår, den är dessutom uppdaterad i morse.. innehållet utmärker sig väldigt väl och står i mycket stor kontrast gentemot Tegnell anhängarna och förespråkarna här inne som minsann borde skämmas rejält.

Stefan Einhorn kritiserar regeringen och dess experter mycket hårt
Jag var för en större lockdown tidigare, stängds skolor och förskolor bla.
Men nu är jag mera skeptisk till om det inte är försent.
Dock svårt att säga utan tester i samhället på hur spridningen ser ut, det är något som man måste ha på plats från början om man ska genomföra ett sådant experiment som vi gör.
Den andra stora missen är att vi har misslyckats helt med målet att skydda dom äldre, det skulle vi kunnat klara utan en lockdown om man agerat för det.
Skydd, tester.
Det som väcker avsmak är att löfven sitter och beklagar att äldre dör i tv men samtidigt låter det fortsätta utan åtgärder.
Citera
2020-04-14, 12:43
Medlem
lapons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Här är HELA artikeln:

DN DEBATT 14/4.
22 forskare: Med tjänstemän utan talang att förutspå eller begränsa epidemin måste de folkvalda gripa in med snabba och radikala åtgärder.
I Sverige stiger dödstalen mot Italiens höjder, till skillnad från i våra grannländer. De folkvalda, de som har det övergripande ansvaret, måste gripa in, det finns inget annat val.

Den 7 till 9 april, de senaste tre helgfria dagarna, dog varje dag i Sverige 10,2 personer per miljon invånare i covid-19. I Italien var siffran 9,7. I Danmark var den 2,9, i Norge 2,0 och i Finland 0,9 (enligt data redovisade på Worldometer i söndags). I Sverige dör nu alltså mer än tio gånger så många människor av coronaviruset som i vårt grannland Finland. I Finland är alla kaféer och restauranger stängda. I Finland är alla skolor stängda (med undantag då särskilda behov av förskola och lågstadium föreligger). I Finland är folksamlingar på över tio personer förbjudna.

”Vi började också med rekommendationer”, säger Finlands president Sauli Niinistö. ”Men man kan inte rekommendera folk att de inte ska gå ut och äta om restaurangerna ändå håller öppet.” (DN, 12 april)

Norge, med fem gånger lägre dödssiffror per miljon invånare än Sverige, har inte haft lika strikta förhållningsregler som Finland, men ändå betydligt striktare än Sveriges. ”För Norge har det varit helt avgörande att få mer kontroll i den här fasen, att sätta in många åtgärder på ett tidigt stadium”, säger Camilla Stoltenberg, chef för Norges folkhälsoinstitut. ”Det har varit viktigt för att vinna tid, och förbereda sig på vad som kan komma, och få goda förutsättningar att hantera epidemin framgent.” (Aktuellt, 9 april)

Man vill gärna föreställa sig att även Sverige har haft en framåtblickande strategi, alldeles särskilt som vårt land hela tiden har haft ett annat sätt att möta smittspridningen än resten av världen. Man vill gärna föreställa sig att våra myndigheter förberett sig väl sedan epidemin bröt ut i Kina, och speciellt sedan det stod klart att problemet sannolikt skulle bli globalt.

Den 31 januari publicerades i den medicinska tidskriften The Lancet en prognos, utifrån kinesiska data, på hur situationen skulle utveckla sig globalt. Sammanfattningen löd: ”Stora städer med nära transportförbindelser till Kina kan också bli epicentra för utbrott, såvida inte väsentliga folkhälsoinsatser på både befolknings- och individnivå genomförs omedelbart … Beredskapsplaner och insatser för att begränsa spridningen bör världen över iordningställas för snabb implementering.”

Vid minst fyra tillfällen har man från Folkhälsomyndighetens sida hävdat att smittspridningen har planat ut eller kommer att avta. Det har den inte gjort.
Men så skedde inte i Sverige. En vecka senare, den 6 februari, sa Folkhälsomyndighetens generaldirektör, Johan Carlson: ”Coronaviruset kommer inte att spridas i svenska samhället under nuvarande omständigheter” (SvD, 6 februari).

I konsekvens med detta hände mycket lite under den följande månaden. Det skedde ingen större utbyggnad av testningsmöjligheterna. Det gjordes inga stora ansträngningar att bygga upp lagren av skyddsutrustning. Och det har fortsatt enligt samma linje. Vid minst fyra tillfällen har man från Folkhälsomyndighetens sida hävdat att smittspridningen har planat ut eller kommer att avta. Det har den inte gjort. Man rådde alla symptomfria hemvändare från de italienska alperna att leva som vanligt – trots att man visste att norra Italien drabbats hårt. Man vägrar fortfarande att acceptera att smittspridning från symptomfria på ett väsentligt sätt har bidragit till dödligheten bland äldre. Och man är obenägen att ändra sina rekommendationer ens när Sveriges kurvor radikalt börjar skilja sig från grannländernas.

Om det funnits en genomarbetad, väl fungerande strategi för det svenska smittskyddsarbetet med covid-19 skulle knappast Sverige i dag ha lika stora dödstal som Italien, och tio gånger högre än Finlands. Om det funnits en utarbetad, väl fungerande strategi skulle inte hälften av Stockholms äldreboenden ha drabbats av epidemin – och i vissa fall över tjugo procent av vårdpersonalen vara antikroppspositiv.

Det finns de som säger att vi alla ändå, förr eller senare, kommer att bli sjuka. Att de länder – det vill säga alla – som har striktare restriktioner än Sverige bara skjuter problemet framför sig. Att det är lika bra att ta tjuren vid hornen.

Men detta synsätt bortser från två basala fakta:

1. Vi har med nuvarande förhållningssätt inte lyckats skydda våra gamla – därför att skyddsutrustning inte fanns tillgänglig när epidemin bröt ut, och därför att man bortsåg från symptomfri smittöverföring från en personal som lever ute i samhället.

2. Det pågår för närvarande tusentals vetenskapliga studier över olika behandlingsmetoder vid covid-19. Behandlingsmetoder som antingen omfattar antivirala medel eller bygger på tekniker att hämma de förödande effekterna av infektionen. Dessa studier kommer att redovisas under de närmaste veckorna och månaderna. Det finns möjligheter att vi kommer att kunna få ner dödligheten långt innan vi har ett vaccin. Detta är kanske den viktigaste anledningen att försöka skjuta problemet framför sig så långt det bara går. Att göra allt för att flacka av kurvan.

Men i Sverige stiger dödstalen mot Italiens höjder. Till skillnad från i våra grannländer.

Här råder det också krig i familjer, där många vill hålla sina barn hemma, men myndigheterna säger att de måste gå i skolan. Där vissa tonåringar lever i karantän, medan andra har grillfester och går på kaféer.
”Här är det politikerna som har tagit besluten”, säger Camilla Stoltenberg, vid Norges folkhälsoinstitut. ”Det är beslut som angår hela samhället, så för att de ska få legitimitet och genomslag måste man först och främst grunda dem i tillit och engagemang från hela befolkningen.”

Denna tillit finns inte i Sverige. Här råder det i media krig om hur man bör hantera krisen. Ett krig som är helt förklarligt, med tanke på hur våra siffror ser ut.

Här råder det också krig i familjer, där många vill hålla sina barn hemma, men myndigheterna säger att de måste gå i skolan. Där vissa tonåringar lever i karantän, medan andra har grillfester och går på kaféer.

Hur ska man kunna vinna kampen mot coronaviruset under dessa premisser? Hur ska man kunna vinna kampen, när tilliten inte finns? Hur ska man kunna vinna kampen, när dödssiffrorna bara pekar uppåt, och de som har kontrollen insisterar på att kurvan egentligen planar av? Hur ska man kunna vinna kampen, om de folkvalda gömmer sig bakom tjänstemän, som helt håller i taktpinnen? Tjänstemän, som hittills inte visat prov på någon talang att vare sig förutspå eller begränsa den utveckling vi nu lever med.

Förhållningssättet måste ändras radikalt och snabbt. Eftersom symptomfria sprider viruset måste man se till att öka den sociala distanseringen. Stäng skolor och restauranger på samma sätt som man gör i Finland. Samtliga som arbetar med äldre måste bära adekvat skyddsutrustning. Inför masstestning av smittsamhet på all vårdande personal och testa för antikroppar mot sars-covid-2 så att konstaterat immun personal kan återgå till arbete. Kräv karantän av hela familjen om en medlem är sjuk eller testar positiv för virus. Inpränta i samhället att vem som helst kan vara smittsam.

”Jag var aktiv och varnade”, säger Finlands president Niinistö. ”Hur hade man tänkt om jag hade varit tyst hela tiden? Jag är ju president.”

Så måste ske också i Sverige. De folkvalda, de som har det övergripande ansvaret, måste gripa in, det finns inget annat val.

Marcus Carlsson, docent, Matematikcentrum, Lunds universitet

Lena Einhorn, med dr i virologi

Stefan Einhorn, professor i molekylär onkologi, Karolinska institutet

Fredrik Elgh, professor i virologi, Umeå universitet

Jonas Frisén, professor i stamcellsforskning, Karolinska institutet

Åke Gustafsson, klinisk virolog, tidigare chef för mikrobiologi och vårdhygien, Region Gävleborg och Region Uppsala

Claudia Hanson, associate professor, Global public health, Karolinska institutet

Stefan Hanson, infektionsläkare, fil dr i internationell hälsa

Olle Isaksson, professor emeritus i endokrinologi, Sahlgrenska akademin

Anders Jansson, överläkare i klinisk fysiologi, Danderyds sjukhus

Carina King, infektionsepidemiolog, Global public health, Karolinska institutet

Bo Lundbäck, senior professor i lungsjukdomarnas kliniska epidemiologi, Göteborgs Universitet

Åke Lundkvist, professor i virologi, Uppsala universitet

Jan Lötvall, professor i klinisk allergologi, Göteborgs universitet

Marie Marklund, med dr, lektor i ortodonti och odontologi, Umeå universitet

Stefan Marklund, professor i medicinsk biovetenskap, Umeå universitet

Björn Olsen, professor i infektionssjukdomar, Uppsala universitet

Joacim Rocklöv, professor i epidemiologi, Umeå universitet

Thomas Sandström, professor i folkhälsa och klinisk medicin, Umeå universitet

Cecilia Söderberg-Nauclér, professor i cellulär och molekylär immunologi, Karolinska institutet

Anders Vahlne, professor emeritus i klinisk virologi, Karolinska institutet

Anders Wahlin, professor emeritus i hematologi, Umeå universitet

https://www.dn.se/debatt/folkhalsomyndigheten-har-misslyckats-nu-maste-politikerna-gripa-in/

Bra
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
Läs artikeln , snälla. De förklarar

De är läkare, inte ekonomer eller samhällsvetare. Meningslöst att bara titta på en sida av myntet.

Dessutom är det ju knappast så att Sverige inte gjort nånting? Nästan alla jobbar hemifrån, påskresor till Gotland och Skåne ned över 90%...

Med all respekt för de som skrivit artikeln men de tar noll och ingen hänsyn till annat än viruset
Senast redigerad av ArseneW 2020-04-14 kl. 12:46.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Sverige är nog det ända landet som inte kan rapportera på helgerna varför vet jag inte då alla andra länder klarar detta galant man får helt enkelt fråga Adolf Tegnell.

Det är inte sant. Flera andra länder har eftersläpning också.
Det känns bara sjukt att inte man inte kan prioritera att få in aktuellt data från iaf sjukhusen under helger, när man vet att det är viktigt för prognoser o planeringar.

Då det även är något oklart vilka metoder varje land har som kriteria för att konstatera ett corona-dödfall, så blir det även där en eftersläpning som kanske först visar sig om ett halvår när allmän data över antal döda i ett land (tex SCB) blir tillgängligt.

Vad jag förstå så gör ju Sverige även matchning mot 'dödregistret' och 'positiva Corona registret'.
Många länder tar bara rapportering från IVA/sjukhus.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Tack det var ett bra citat om vetenskapligt förhållningssätt under pågående utveckling. Tyvärr ser jag inget av den attityden hos de som likt tanten Naucler skriker efter extremare åtgärder. Vår semi-lockdown tycks vara en balanserad lösning baserad på ett tvärvetenskapligt förhållningssätt som hennes ensidiga sätt att argumentera utifrån hennes eget alltför begränsade perspektiv inte kan hantera. Hon får vara hur mycket expert hon vill på sin egen pyttelilla specialitet, det räcker inte långt i en så komplex situation där väldigt många hänsyn måste tas och målet är och förblir en balanserad lösning vilket vår semi-lockdown tycks fungera hyggligt som. Med andra ord, tanten är en idiot.
Du har missat artikeln i dagens DN tycks det. Den är fri att läsa så här är den. Du har hennes kollegor i underskrifterna i slutet av artikeln. De tycker likadant:

https://www.dn.se/debatt/folkhalsomyndigheten-har-misslyckats-nu-maste-politikerna-gripa-in/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Det finns starka skäl till att tro att detta "krig" aldrig går att vinna och de civilisationsomstörtande åtgärderna förblir permanenta. Bästa skyddet är att inte implementera dem till att börja med. Historiskt så har politiker aldrig tagit tillbaka sina "tillfälliga" åtgärder. Detta måste vägas mot vad corona ställer till med. Åtgärderna kan komma att användas mot befolkningen vid ett senare tillfälle.

Det är inte normalt att staten och Peter Wolodarski förnekar gemene man att lämna sitt eget hem. År 2030 kan detta vara ett helt naturligt inslag i våra samhällen, efter avvänjningstiden.

Om vi inte passar oss.
Kan ju sluta med revolution också och då kanske denna Wolodarski upptäcker att hans huvud ligger på ett fat och DN-skrapan står i brand.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Eller så konstaterar man bara fakta: Det har inte gått så bra i Sverige med hanteringen av Covid-19. Konstruktiv kritik är inte att hata, även om dina kamrater på Sveavägen hävdar det.

Fakta är att det i Sverige dör fler per dag än det gjort under hela epidemin i Sverige. Det är många svenska åldringar som gått en för tidig död till mötes på grund av "svenska experter" i epdiemiologi.

Läs vad du själv skrev igen, och återkom med en analys av exakt hur efterbliven du är i din hjärna..

Vad det gäller Sveavägen, så har jag inga kamrater där, och kommer aldrig ha.
Men ta du och snacka med dina uppdragsgivare i Ryssland om hur det går där istället
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in