2020-04-14, 10:30
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife

** För att han inte ville träffa henne? För
att han försökte reparera sitt äktenskap.

Du har missförstått. (Med flit?) Det var inte SD som åsyftades.
Citera
2020-04-14, 10:48
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Du har missförstått. (Med flit?) Det var inte SD som åsyftades.

Vem var det som åsyftades då?
Citera
2020-04-14, 10:55
Medlem
Zisselas avatar
Citat:

Det var en paret Åström de var hemma hos där en av dem är reviewer.
Citera
2020-04-14, 10:59
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Är du dum på riktigt eller spelar du? Det finns en bakåtknapp i varje citerat inlägg, lätt som en plätt att backa för att läsa en gång till.

Men jag ska hjälpa dig:

Varför skulle Lena uteslutas från cashing? *

Det var en person inom cashing som Lena ville träffa. Varför skulle hon inte få göra det? **

FTFer var en sport att ta. Det är väl knappast troligt att cashare aviserar att de drar ut på en FTF.
Varför skulle Lena sluta åka för att ta FTFer? Det man möjligtvis kan ha synpunkter på är att hon lade ut en bild, men det hade å andra sidan förmodligen varit konstigt utåt sett om de lagt ut varsin bild då endast den/de som tar en cash först kan få en FTF.

Vad tänker du om att byta ut mot att SD och HD skulle begränsa sitt liv som du anser att LW skulle gjort?
Det var trots allt SD som var otrogen mot sin fru.

Jag anser inte att LW skulle begränsa sitt
liv med något mer än att lämna SD och HD
ifred.

Hon kunde fortsatt att cacha och jaga
FTFer men hon behövde inte tvinga sig på
SD och HD när hon visste att de inte ville
det.

Hon kunde ha visat respekt.
Citera
2020-04-14, 11:01
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Det var en paret Åström de var hemma hos där en av dem är reviewer.

Och hon var tvungen att träffa dem
samtidigt som SD och HD var där?
Citera
2020-04-14, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Skarpt tänkt. Tror du är mycket nära saningen.,

Lena lyckades tjata med sig SD till ett snabbknull bakom planket för att få bildbevis avsikt att sabba USA resan.
När SD förstod att Lena tog bilder och fumlade med mobilen för att skicka dom till HD slog han ihjäl henne.

Jag tycker precis tvärtom, att det var mycket svagt tänkt av "Glorran" och att "Glorran" sålunda är långt ifrån den egentliga sanningen i detta fallet.

Jag tror inte för ett ögonblick på att Lena försökte tjata till sig någon snabbis bakom bullerplanket, det var ju SD som tjatade på LW om att få penetrera henne, SD pratade ju ofta om hur svullen han var och hur han ville komma in i henne.

Jag tror att du Snoris har fått för många Mållgor på loftet, dina hjärnspöken tycks dansa tango i skallen på dig gällande LW:s tidigare leverne.

I bland kommer du med de mest egendomligaste påståenden om LW, jag begriper inte vad du får alla dina tokigheter ifrån om LW.

KammarÅklagaren Åsa Hiding och hennes kollega Tessan har gjort ett makalöst arbete med detta mordfallet och det är anledningen till att SD sitter där han nu sitter i väntan på domen.

SD är en person som var så otroligt svartsjuk att vederbörande till sist kände sig tvungen att mörda sitt offer för att få lungn och ro inom sig själv då han inte längre klarade ut av att kontrollera henne till sin egen fördel och fulla tillfredsställelse.

Både poliserna och Åklagarna har länge varit mycket säkra på att de har rätt person.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-04-14, 11:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
När man läser Lenas konversationer med sina vänner, med beskrivningar av SDs och hennes egna beteenden, liksom av de egna tankarna och känslorna, slås man av hur på pricken detta stämmer med de beskrivningar Viveka Enander ger i sin bok (vilken delvis sammanfattas i AB 151 s 45ff). Där pratar hon om sk ”traumatiska band” som uppstår mellan en psykiskt och/eller fysiskt misshandlad person och förövaren. Banden är ömsesidiga men assymetriska.

De traumatiska banden kännetecknas av att den underordnade personen utvecklar positiva känslor gentemot den som står för övergreppen. Den blir beroende. I processen ingår att den underordnade utsätts för omväxlande värme och ”våld”. Förövaren får såväl omsorger som en upplevelse av ökad makt av offret. I efterhand beskriver sig ofta de drabbade som hjärntvättade. ”Du kan sätta honom 200 mil från mig och han ringer mig på telefon och han kan få mig i princip vart han vill...”

Lena talar om hur hon sviker sig själv, något som Enander också beskriver. Sveket mot sig själv uppfattas som det värsta; ”mannen får kvinnan att kränka sig själv”.

Det vore märkligt om inte HD också utsatts för sådan ”hjärntvätt”, vilket kan vara en viktig orsak till hennes depression. Hennes traumatiska band borde dessutom vara starkare då hon levt med SD så länge. Depressionen kan kanske ha varit hennes första steg ut ur förhållandet som hon sedan följde upp med flytten och skilsmässan när möjlighet erbjöds. Men hon är fortfarande väldigt, väldigt fast.

Tror att hennes beteende i förhören kan komma att bli oerhört jobbiga för henne när bandet så småningom lossar sitt hårdaste grepp. Vilket det troligen gör, så småningom, om SD åker in. Hoppas hon har en bra psykolog.

Tack för en fin sammanfattning och analys av Enanders beskrivning av dessa destruktiva förhållanden och hur det kan passa in på både L*ena och H*anna.

Jag tror som du, att HD måste vara utsatt också.
Att han benämner henne som drömkvinnan (även nu i rättegången) kan jag uppleva som att han försöker ha en kontroll över henne.
Citera
2020-04-14, 11:44
Medlem
Citat:

Du som själv har en förkärlek för att lägga in långa sjok från FUP och påstår att du läst den - och dessutom hakat upp dig på att andra enligt din mening inte läser FUP - borde ha noterat vilken person det var.
Vill du att jag kör med din egen metod: Står i FUP?

Sån är inte jag, så varsågod:

AB150 s683

I juli i fjol (-17) bö1jade de bli förtroliga med varandra i samband med en incident. Lena
berättade om en relation som hon haft eller som möjligtvis var pågående med Stefan
Davidsson. Hanna Davidsson hade förbjudit Stefan att vara på samma plats som Lena.
Incidenten bestod i att Lena och två andra representanter från USA för geocaching HQ var
hemma hos Helena och Lars. Stefan och Hanna kom dit, såg Lena och sa på en gång att de
behövde gå. Helena och Lars blev ställda av deras agerande då hade de sett fram emot att alla
Förhör med Aström, Helena; 2018-06-04 14:16 diarienr: 5000-K574218-18
skulle umgås. Davidssons lämnade ingen förklaring till varför, Hanna sa bara att de skulle gå
och Stefan följde med henne.

AB150 s707

När fick Lars reda på deras relation?
Några amerikanska gäster kom till Örebro och deltog i GeoTouren i juni -17. I och med att
Helena och Lars är reviewer så ordnade de en träff hemma hos sig efter eventet. De bjöd in
amerikanarna och makarna Davidssons. Lena fick reda på det och frågade Lars och Helena
om inte även hon kunde få följa med. De tyckte att det var en självklarhet och bjöd även in
henne. Då alla gästerna var på plats sa makarna Davidsson plötsligt att de inte kunde vara
kvar och att de skulle gå hem. De gav ingen närmare förklaring till varför och även Stefan
och Hannas dotter Wilma ställde frågan, så att alla hörde, men de sa bara att de måste gå. Det
uppstod en konstig situation och alla var frågande till varför Davidssons så hastigt lämnade.
Amerikanarna, Lena, Helena och Lars var kvar resten av kvällen.
Citera
2020-04-14, 11:46
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Och hon var tvungen att träffa dem
samtidigt som SD och HD var där?

Som jag förstod det var det en träff i samband med ett geocache-evenemang så - ja.
Citera
2020-04-14, 11:46
Medlem
Citat:
Jag anser inte att LW skulle begränsa sitt
liv med något mer än att lämna SD och HD
ifred.

Hon kunde fortsatt att cacha och jaga
FTFer men hon behövde inte tvinga sig på
SD och HD när hon visste att de inte ville
det.

Hon kunde ha visat respekt.

VAD SKULLE DU SAGT OM DU BYTER UT LENAS NAMN MOT STEFANs OCH HDs I SAMMA FRÅGOR?
Citera
2020-04-14, 11:48
Medlem
Honan6s avatar
Falskloggarna
Är det någon som fått helt klart för sig varför var det så livsviktigt för HD att efter LWs död logga tillbaka sina falskloggar som Lena tog bort för henne? Nu ligger LW:s GC-konto och cacher kvar, men vad hade hänt med HD:s loggningar om LW:s konto hade raderats efter att hon dött?

SD i rättssalen
Jag upplever det som att SD vill framstå som duktig, klok och förstående - ungefär som en person som gärna viker ut och in på sig för vara andra till lags. Har man ingen historik kan man nog lätt förledas av hans ord i kombination med hans omanliga röst och barnsliga utseende.

Vet man inte att det här är personen har googlat på hur man mördar sitt barn utan att det ska synas, funderat allvarligt på att ge dödshjälp till frugan, är en vanelögnare, en storfuskare i såväl jobb (slarvade vid besiktningar av projekt) som sport (fuskloggningar), en make som varit otrogen under 6 års tid, har hotat döda älskarinnan och hennes barn, kräver att älskarinnan ska lyda blint när han gett order om radiotystnad, att han vill fortsätta ha sex i smyg när otroheten är avslöjad och begär att älskarinnan ska konversera via krypterade Telegram, att han går igång på att spana och speja på andra, gärna arrangerar närbilder på döda djur med synliga inälvor, vill bli hjälte, drömmer om att piloter svimmar så att han kan få landa planet, filmar/fotograferar ovetande objekt och lyser in i fönster med stark ficklampa för att skrämmas, smyger in i andras hus och placerar saker, genomför utpressande inspelningsförhör med barn som smygtagit strössel, får utbrott på sin bästa vän när dennes hund springer lös på hans tomt, inte klarar att hantera sin äldsta dotter utan att ta i för hårt i armen och har brutit sin näve minst en gång för att han slagit den i väggen.

Vet man inte detta skulle man kunna tro att SD är oskyldigt misstänkt och inte alls förstå att den här mannen kan bli livsfarlig med ett tillhygge i handen - särskilt om han upplever att hans självbild har kränkts.

------------

Länk till ett inlägg med samlad länkinfo till FUP, ljudupptagningar, stämningsansökan, P7, sammanfattning: www.flashback.org/sp71167087
Citera
2020-04-14, 11:52
Moderator
Maviels avatar
Jag lyssnar på UW i rättegången och njuter av en annan röst med variation och djup i. Är imponerad över hans medmänsklighet och värme gentemot henne. Vet att det diskuterats i tråden innan - men så som han beskriver henne med perioder av kreativitet som tar över t ex scrap booking som får mig att tänka att hon antingen hade en cyklotym personlighet alternativt odiagnosticerad bipolär åkomma. Det stämmer även med hennes störda dygnsrytm. Nu säger jag inte att hon var promiskuös för så uppfattar jag henne absolut inte men bipolaritet och cyklotomi är associerat med ett ökat risktagande. Hon verkar vara en svart eller vit person. Hon verkade ha så fina människor runtom sig - varav UW då är en av dem. Det är verkligen sorgligt att det behövde sluta så här. Ju mer jag lyssnar på detta ju mer känns det som att det handlar om att hon var "okontrollerbar" för SD. Och att det avgjorde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in