2020-04-13, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det här postades tidigare idag av användaren "arbetet". Säger inte att jag vet jättemycket om ämnet i sig, men det är iaf ngn verksamhetsansvarig inom vård som talar om problemet. (sen har jag även läst på annat håll att det är risk för brist på syrgas, minns dock ej var, sorry).

"Jon Tallinger, chef för Läkarhuset, Tranås:
Jon Tallinger:

Jag är Dr Whistleblower nu.
Vi behöver syrgas nu!
Jag känner trycket. Över 2000 patienter är listade hos mig. De litar på mig. Landstinget vill att jag ”vårdplanerar” mina patienter och skickar video till mig hur man ger ”vård i livets slutskede vid covid-19 i primärvården”.

Jag tänker inte ”vårdplanera” en enda patient på det sättet. Om jag har en patient som ligger för döden av metastaserad cancer och är 97 år gammal och får covid-19 med andningsbesvär så erbjuder jag syrgas om de vill ha det. Och det finns på akuten. De har rätt att få lite syrgas. Inte enbart morfin som minskar andningsförmågan och söver patienten till döden. Om de inte överlever av syrgas och inte får IVA-vård är det helt OK. Men det tar minst en vecka för mig att få fram en beställning på en syrgaskoncentrator.

Alla har rätt till syrgas vid covid-19. Jag har redan haft en patient som höll på att dö av syrebrist (84% sat) men som bara fick syrgas ett dygn på sjukhuset och sen kunde åka hem. Enbart syrgas kan vara livräddande vid covid-19.

Nu kommer jag svartmålas att jag ”oroar patienterna, alarmist och att sprida panik”. Hellre levande patient som känner oro än död patient utan oro. Han säger i videon: ”första åtgärden är morfin”…han säger inget om syrgas. Han vet att vi inte kan erbjuda syrgas.

Om mina palliativa patienter ber om att få stanna hemma får de det. Det kräver ingen ”vårdplanering”. Alla mina patienter är vårdplanerade sen innan. Jag jobbar på Läkarhuset i Tranås AB. Vi erbjuder alla med syrebrist vid covid-19 syrgas. Det vi behöver göra nu är att skaffa hjälp att få fram industriella mängder syrgas.
https://www.linkedin.com/feed/update...1361692282880/ "
Jag jobbade mycket med palliativ vård år 2016. På korttidsboende/äldreboende har sjuksköterskor ett föråd fullt med syrgas och man ger syrgas till palliativa patienter på ett boende. Dock krävs en Läkarordination på en vis patient innan en sjuksköterskan kan ge. Artiklen känns lite vinklad. Läkare rondar med sjuksköterskan på äldreboende 1 gång i veckan. Däremot har jag aldrig hört om att hemsjukvården åker runt med syrgas hem till personer. Det måste nog förbeställas 1 vecka före som skrivs. Morfin säger till hjärnan att sluta hosta så iaf bättre än Alvedon som hon Agda fick. Men fortfarande katastrof.
Citera
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är klart det gör, bårhusen är fulla. Är bårhusen alltid överfulla enligt dig?

Så du läste på aftonbladet att bårhusen är fulla? Och din däggdjurshjärna gör automatiskt kopplingen att det dör en jävla massa människor?
Det kan inte vara så enkelt att majoriteten av begravningar skjuts upp pga reglerna om folksamlingar?
Och då blir såklart bårhusen belastade på ett helt nytt sätt.
Det dör inte fler människor än vanligt. Punkt.
Använd hjärnan människa, det var därför du fick den.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Katter kan nog dra hem det här cornaviruset som härjar bland oss just nu....hästcorona drabbar bara hästar.
ja det kanske går bättre hålla katten inne,så att ingen coronasmittad kelar med katten ute .
Citera
Medlem
Dscims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Max 50 på samma ställe numera, häng med.
Inte varit i tråden på ett tag nu, vad menar du med max 50 på samma ställe?
Citera
2020-04-13, 20:16
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Wow, är det så populärt att ta in där, det visste jag inte. Hyr Stockholms stad ofta in kylcontainrar där man förvarar hundratals lik också?

https://www.hn.se/nyheter/döda-måste-dela-bår-1.3562353

https://www.hd.se/2011-03-12/ko-for-begravning-problem

Första länken från 2003 och andra länken från 2011.

Så att det har varit problem med att bli av med liken är inget nytt.
Citera
2020-04-13, 20:16
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Synonymer till "Verkar" framstår, Förefalla, tyckas, se ut, te sig, ge intryck av,

VÄRKAR är det som gör ont..

Jag vet vad verkar betyder. Jag vet också att det är ett tämligen subjektivt ord. Jag ville höra vad du ser som tyder på det du beskriver.
Citera
2020-04-13, 20:17
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bumblebeebee
Nån som vet om det är helt slut på FFP3 masker i Sverige? Nån som vet vart man kan få tag på?
Var biltema i fredags och såg till min förvåning att dom hade P3 filter till sin halvmask. Dom har varit slut periodvis.
Så kolla där.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dscim
Hur många döda tror ni droppar in imorgon? 200-300? eller är det för mycket?

Svenska regimen kommer med "eftersläppning" blanda ut siffrorna veckan ut så att de ser mindre ut än vad de är annars är 300+ att vänta.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verkisto2
Peter Hitchens har en del intressanta synpunkter i denna intervju https://youtu.be/e66-8_JXq6o

Kortfattat så ställer han frågan hur många av de äldre som avlider i nuläget som faktiskt avlider just pga Corona ? Kanske skulle de avlidit ändå, men nu råkar de vara Corona smittade och klassas därför, felaktigt, som döda pga Corona.

PH jämför med prostata cancer. Många äldre män har sådan cancer, men de avlider inte pga denna. De avlider istället av annat.

Poängen med PH:s resonemang är att antalet dödsfall bland äldre, pga Corona, kanske är betydligt lägre än vad många experter anser.

Vad tror FB expertisen om detta resonemang?

När man är äldre så riskerar man att dö av en hel massa olika saker, så är det. Det ändrar dock inte faktumet att medellivslängden i Sverige är 82.8 år. Om vi ser en sänkning av medellivslängden, samt en stor överdödlighet i Sverige 2020, så vet vi att Corona tog folk som annars inte skulle ha avlidit.
Citera
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Fatta att de ljuger om dödssiffrorna, de tar bara med de som kliniskt konstaterats har viruset på sjukhus. Folk som dör i äldreboenden eller dylikt kommer inte med i statistiken precis som i de flesta andra länder. Det är betydligt fler som dör än som dyker upp i statistiken.

Foliehattsmupp!

Ja det dör flera andra om dagarna. Jösses dog ingen i Sverige innan Corona?
Citera
2020-04-13, 20:18
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Sverige är ett skitland. Västvärldens Nordkorea.

Svensk idiotism är en blandning av idioti och feminism. Arrogans, inkompetens, falskhet och självgodhet ingår i receptet.

Sverige är det enda landet som inte stängde skolorna. Skolbarn smittar sina föräldrar som jobbar inom vård, omsorg och äldreboende.

Svensken är konflikträdd, naiv, lättmanipulerad och hjärntvättad precis som vilken nordkorean som helst.
Det Svenska etablissemanget ljuger för oss och vi väljer att spela med.
Vi ska hata Trump. Vi ska hata Ryssland. Vi ska hata Ungern. Vi ska hata män. Vi ska hylla Tegnell. Vi ska betala världens högsta skatter. Vi ska tycka att det är mycket bra med fortsatt massimport av sexslavar till kåta feministkärringar. Vi ska vara skrämda för klimatet men viruset är helt okej. Vi ska inte träffas fler än 49 men skolor och förskolor med hundratals barn är helt okej. Vi ska acceptera att MSB har inte gjort ett dugg. Vi ska acceptera att sjukvården styrs av inkompetenta politiker. Vi ska acceptera att justitieministern är frisörska, vi ska acceptera att statsministern är svetsare, vi tror att vi är bäst i världen men vår arrogans kommer att vara vår nedgång.
Även fast jag inte håller med dig i sak ( jag tycker skolorna ska vara öppna) så skriver jag under på varenda ord annars, Av all världens idioti så utmärker sig Nordkorea och Sverige extremt mot alla andra och vi fortsätter att rösta för att behålla idiotin.
Citera
2020-04-13, 20:18
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Så du läste på aftonbladet att bårhusen är fulla? Och din däggdjurshjärna gör automatiskt kopplingen att det dör en jävla massa människor?
Det kan inte vara så enkelt att majoriteten av begravningar skjuts upp pga reglerna om folksamlingar?
Och då blir såklart bårhusen belastade på ett helt nytt sätt.
Det dör inte fler människor än vanligt. Punkt.
Använd hjärnan människa, det var därför du fick den.
Och så kremerar de dubbelt så många också...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in